Abiotický faktor světlo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Advertisements

Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Abiotické podmínky života
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Abiotické podmínky prostředí
Stavební fyzika 1 (světlo a zvuk 1)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní ekologické pojmy
Rychlost světla a její souvislost s prostředím
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
EKOLOGIE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Abiotické a biotické podmínky života
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sluneční energie.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Elektormagnetické vlnění
Elektromagnetické záření látek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Světlo a světelné zdroje
ZEMĚ VE VESMÍRU 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Přehled elektromagnetického záření
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Ultrafialové záření.
Světlo.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Světlo, sluneční záření
Složky krajiny a životní prostředí
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
VY_32_INOVACE_B3 – 01 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Země ve vesmíru Filip Bordovský.
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 AnotaceSeznámení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Světlo Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. L. KašparJméno: Vojtěch Bezděk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE.
1 Světlo Hlavním zdrojem světla je Slunce. Je jedním z hlavních ekologických faktorů ovlivňujících procesy živých organismů. Měsíční úhrny slunečního svitu.
Elektromagnetické záření. Elektromagnetická vlna E – elektrické pole B – magnetické pole Rychlost světla c= m/s Neviditelné vlny, které se.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Světlo, optické zobrazení - opakování
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota
Elektromagnetické vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Ekologické pojmy.
Abiotický faktor teplo
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_ Optické snímače
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Problémy Ozónové vrstvy.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
Abiotický faktor voda.
Abiotický faktor půda.
Transkript prezentace:

Abiotický faktor světlo

Anotace: Abiotické faktory Prezentace slouží k seznámení žáků s abiotickým faktorem světlo. Je určena pro výuku ekologie v 1. ročníku střední školy.

světlo

světlo

světlo hlavní zdroj energie pro život dopadá záření o vlnové délce 290-5000 nm

světlo Radioaktivní záření: pod 300 nm UV záření: 300-390 nm (10 % radiační energie slunce) Světlo: 390 – 760 nm Infračervené záření – nad 760 nm (tepelné záření)

viditelné světlo Různé organismy vnímají různý rozsah spektra. Člověk vnímá zrakem elektromagnetické vlnění o vlnové délce 400 – 750 nm. Světlo působí na organismy vlnovou délkou, délkou působení, stupněm polarizace a směrem osvětlení. Fotoperioda je příčinou periodicity biologických jevů (biorytmů).

Podle nároků na světlo rozlišujeme organismy: světlomilné = světlobytné (fotofilní=heliofilní) stínomilné = stínobytné (skiofilní) temnomilné (fotofóbní=heliofóbní)

Viditelné světlo Podle fotoperiody rozlišujeme rostliny: Dlouhodenní – přechod do kvetení více jak 12 hodin denně (řepa, oves, pšenice, jetel) Krátkodenní – kratší než 12 hodin (rýže, sója, chryzantéma) Neutrální – délka osvitu nemá na kvetení vliv (sedmikráska, lipnice)

ultrafialové záření 90% UV záření zachytí ozónová vrstva. Vliv na organismy: pozitivní: tvorba vitamínu D negativní: ničí mikroorganismy, způsobuje mutace a nádory

Vliv světla Rostliny Zdroj energie k fotosyntéze Stimulace fytohormonů Živočichové Orientace zrakem Tvorba pigmentu Denní aktivita Stimulace hormonů Migrace Výměna srsti a peří

infračervené záření jeden ze zdrojů tepla pro organismy

vztah živočichů k teplu, světlu a vlhku vyjadřuje Glogerovo pravidlo: v teplejších a vlhčích oblastech jsou živočichové téhož druhu tmavší Bergmannovo pravidlo: jedinci téhož druhu mají v teplejších částech svého areálu menší tělo, zvířata v chladnějších oblastech mají větší objem těla Allenovo pravidlo: v teplejších oblastech mají živočichové větší tělní výběžky, v chladnějších oblastech naopak kratší (uši, ocasy, zobáky…)

Zdroje AUTOR NEUVEDEN. zschemie.euweb.cz [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.zschemie.euweb.cz/vodik/vodik5.html>. MACHÁČEK, Tomáš a kol. biomach.cz [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.biomach.cz/ekologie/abioticke-faktory-prostredi>. MACINEK. http://files.referaty-macinek.webnode.cz [online]. [cit. 3.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://files.referaty-macinek.webnode.cz/200000073-db31bdc2b4/ohen.jpg>.cz/ekologie/abioticke-faktory-prostredi>. AUTOR NEUVEDEN. hdt.cz/ [online]. [cit. 9.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.hdt.cz/co-je-to-svetelny-zdroj/cz/t-731/>. WIKIPEDIA a kol. wikipedia.org [online]. [cit. 9.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetick%C3%A9_spektrum>. AUTOR NEUVEDEN. Abiotické faktory [online]. [cit. 9.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.gtgm.cz/dokumenty/article/190/abio.pdf>.