Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_07_ŽIVÁ PŘÍRODA-VÝVOJ Téma: ROZMANITOST PŘÍRODY Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 6. dubna 2012 Odpilotováno dne 3. května 2012 ve třídě IV.B Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Vzdělávací obor Přírodověda Tematický okruh Rozmanitost přírody Téma Živá příroda – vývoj Klíčová slova vznik života, rozrůznění organismů, rostliny, houby, živočichové, prvoci, bakterie, viry, mikroskop, buňka, rostlinná, živočišná, organely, organismy, jednobuněčné, mnohobuněčné, dědičnost
Živá příroda - vývoj Vznik života na Zemi: Země byla po svém vzniku nejprve bez života (horká, neklidná, nehostinná) po ochlazení Země se objevily první organismy v mořích (nejprve velmi malé, později se zvětšovaly a postupně se některé přesunuly z vody na souš) organismy se postupně rozrůznily až do dnešní podoby rostliny – zkoumá botanika živočichové – zkoumá zoologie houby – zkoumá mykologie dnes se rozlišují i další (mikroskopické) skupiny prvoci, bakterie, viry
Živá příroda - vývoj Základní stavební jednotka každého organismu = buňka (komůrka obalená slupkou a naplněná tekutinou, v ní útvary – organely) Buňky umožňuje sledovat mikroskop (zvětšující přístroj), jsou různé druhy mikroskopů (optický, elektronový) Optický mikroskop (základem jsou skleněné čočky)
Živá příroda - vývoj Rostlinná buňka
Živá příroda - vývoj Živočišná buňka
Živá příroda - vývoj Organismy jednobuněčné mnohobuněčné (složeny z jedné buňky) (složeny z více buněk) Paramecium aurelia Myxobakterie - tvoří mnohobuněčné plodničky Všechny organismy mají schopnost rozmnožování (dědičnost)
Živá příroda - vývoj Odpovězte na otázky: Co tvoří živou část přírody a co všechno do ní patří? V jakém prostředí se vyvinuly živé organismy? Co považujeme za zásadní změnu ve vývoji organismů? Do jakých skupin organismy třídíme? Co je základní jednotkou těla každého organismu? Čím se liší rostlinná buňka od živočišné? Jaký je rozdíl mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy? Co je to dědičnost? Jak se nazývají vědy studující rostliny, houby a živočichy?
Mgr. Renáta Jehličková 6. dubna 2012 Určeno pro 4.ročník ANOTACE Výklad Popis vzniku života na Zemi a pozdějšího rozrůznění organismů Seznámení s mikroskopem Popis rostlinné a živočišné buňky Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si učiva
Použité zdroje Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace. Výukový materiál doplňující učebnici: Dančák, Martin, Mgr., PhD.: Rozmanitost přírody: Člověk a jeho svět. Učebnice pro 4.a 5. ročník základní školy. Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství. Kollárovo nám. 7, 722 00 Olomouc, 2010. Modrá řada učebnic. ISBN 978-80-7230-227-7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/Optical_microscope_nikon_alphaphot_%2B.jpg/250px-Optical_microscope_nikon_alphaphot_%2B.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Plant_cell_structure_cs.svg/676px-Plant_cell_structure_cs.svg.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Animal_cell_structure_cs.svg/600px-Animal_cell_structure_cs.svg.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Paramecium.jpg/220px-Paramecium.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/Myxococcus_xanthus.png/220px-Myxococcus_xanthus.png