ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VIII_2_17: Předložky Šablona číslo: VIII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: zopakování a upevnění učiva o předložkách a jejich významu a využití v jazyce Očekávaný výstup: žáci poznají předložky a umí je správně použít Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12 – 13 let Klíčová slova: předložky vlastní a nevlastní Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si nejprve zopakují určování předložek, učitel jim vysvětlí rozdíl mezi předložkami vlastními a nevlastními, důraz bude kladen na rozdíl mezi předložkami s/z. Poté žáci vypracují cvičení.
PŘEDLOŽKY
Opakování ze 6. ročníku Najdi a podtrhni předložky: Seděli jsme s bratrem na lavičce před domem a povídali jsme si o našich plánech na prázdniny. Za chvíli nás volala maminka k nedělnímu obědu. Co vyjadřují předložky? Jakou mají funkci? Čím se liší od příslovcí? Teprve ve spojení se jmény vyjadřují okolnosti
Předložky = neohebný slovní druh = vyjadřuje bližší okolnosti jako příslovce, ale teprve ve spojení se jmény (předložková vazba) ke mně = místo v tu chvíli = čas poslechl na slovo = způsob
DĚLENÍ PŘEDLOŽEK A)předložky vlastní (původní) = mají pouze význam předložek (nad, k, s, z, bez, pod, před,….) B)předložky nevlastní (nepůvodní) = mohou být i jiným slovním druhem (kolem, vedle, místo, uprostřed,…) šel kolem - jel kolem školy slabičné podoby – pro snažší výslovnost s Petrem - se strýcem k nám - ke všem
PŘEDLOŽKY S/Z POZOR! 2. pád = předložka z z města, z postele, z kapsy, z papíru 7. pád = předložka s s medem, s přáteli, s radostí, s Pavlem ve 2. pádě je možné rozlišit: vzít ze stolu (zevnitř) - vzít se stolu (z povrchu) kromě Jirky (2. pád) - mimo Jirku (4. pád)
PROCVIČENÍ Vyhledejte předložky a určete pád předložkové vazby: Pracoval usilovně na zahradě. Díval se večer na televizi. Skácel se náhle přede mnou. Dopadl tvrdě k zemi. Jednali o nás bez nás. Přiběhli už všichni mimo Zuzanu. Bolí mě z toho hlava. Přišel za babičkou na kus řeči.
PROCVIČENÍ Doplň správné podoby předložek: Rozděl to tři _____ dvěma. Vysyp věci _____ kapsy! Přinesl všechno _______ rohlíků. Dal si hranolky _____ kečupu. Zvedl se těžce _____ země. Hrál si ____ svým malým bratrem. Půjdeme do kina i _____ tebe. Už zase skáče _____ kaluže.
PROCVIČENÍ Podtržená slova nahraď předložkovým spojením: Okolní lesy byly plné borůvek. Jičínští házenkáři vyhráli důležitý zápas. Cesta domů mi trvala pár minut. Maminka šla nakoupit. Přečetl jsem Poláčkovu knihu Bylo nás pět. Všichni seděli u dřevěného stolu. Horská cesta se nepříjemně klikatila. Jižní země mají příjemné klima.
Zdroje: http: //office.microsoft.com BLAŽEK, Josef. Stručný přehled české mluvnice. Pardubice: ZIVA, 1991, ISBN 80-900683-2-4