Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III02 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVACE_33Jen10 Jméno autora: Ing. Věra Jeníková Datum (období) vytvoření DUM: 2013 Ročník: 2.-4. Vzdělávací oblast: ekonomika Vzdělávací obor: řízení a zabezpečování jakosti Klíčová slova: Sledovatelnost, neshoda, náprava, opatření k nápravě, preventivní opatření Anotace: Žák se seznámí s výše uvedenými pojmy, dokáže je charakterizovat Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: porozumění pojmům, aplikace na příkladech z praxe Metodika učebního materiálu: prezentace s výkladem
Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing Autorem materiálu a všech jeho příloh, není-li uvedeno jinak, je Ing. Věra Jeníková.
ZÁKLADNÍ POJMY IV. Ing. Věra Jeníková
Sledovatelnost „Schopnost vysledovat historii, použití nebo umístění toho, co je předmětem úvah.“
Sledovatelnost Smysl sledovatelnosti je určení historie produktu: suroviny a materiály použité při výrobě kdy, kdo a jak vyráběl
Sledovatelnost V případě pochyb o jakosti musí být možné dohledat historii produktu. Slouží jako motivační prostředek
Neshoda „Nesplnění požadavku.“
Neshoda Určitá skutečnost neodpovídá stanoveným specifikacím. Příklady skutečností neodpovídajících specifikacím: - díl - forma - výrobek - měřící přístroj
Náprava „Opatření pro odstranění určité neshody (s normou).“
Opatření k nápravě „Opatření pro odstranění příčiny zjištěné neshody nebo jiné nežádoucí situace.“
Opatření k nápravě Začíná vyšetřením příčiny neshody Končí odstraněním příčiny
Preventivní opatření „Opatření pro odstranění příčiny potenciální (možné budoucí) neshody nebo jiné nežádoucí potenciální situace.“
Zdroj Veber J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele, Praha 2007, Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-1782-1 Doc. Ing. Hutyra M., CSc. a kol.: Management jakosti, Ostrava 2007, VŠB-TU, ISBN 978-80-248-1484-1