Úvod do pedagogiky Eva Trnová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Název vzdělávacího materiálu
Zákon o sociálních službách
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rodina.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Stop sociálnímu vyloučení MEPCO Sociální vyloučení začíná v dětství Milena Černá, SKOK Seminář MEPCO Stop sociálnímu vyloučení.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Občanská výchova 7. ročník
(c) Igor Tomeš, Ministerstvo práce a sociálních věcí Rodina na prahu 21.století Konference Sekce "Dítě mezi rodinou a institucemi"
PRÁVNÍ VZTAH SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Všeobecná deklarace lidských práv
FUNKCE RODINY Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU-
Lidská práva v dokumentech
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Sociální zabezpečení Sociální služby
Chudoba jako sociální problém
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Rodina a typologie rodin
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI Část 2. Mgr. Irena Kudláčková.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Prameny, mezinárodní organizace, vztah ČR a EU JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Práva a povinnosti mezi manželi
Správa sociálního zabezpečení
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_01_Náhradní rodinná péče
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Rodina jako sociální instituce
Diagnostika rodinného prostředí žáka
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lidská práva Leden 2016.
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Rodinná politika Sociální politika II.
RODINA = sociální instituce a organizace charakteristická jak pro tradiční, tak pro moderní i postmoderní společnost = primární, neformální a malá skupina.
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

Úvod do pedagogiky Eva Trnová

Jaké bude dnešní téma?

Jaké bude dnešní téma? Rodina je považována za základ státu. RODINA

Určení typu rodiny Kláry a Davida Pásma funkčnosti rodiny (podle Dunovského) funkční rodina je nenarušena a zabezpečí dítěti vývoj a prosperitu problémová rodina má poruchy určitých funkcí, ale rodinu to přímo neohrožuje dysfunkční rodina prochází vážnými poruchami skoro všech rodinných funkcí a ohrožuje tak rodinu. Rodina potřebuje pomoc odborníka. afunkční rodina již neplní svůj základní účel, škodí dítěti, a proto bývá dítě umístěno do náhradní rodinné péče

Funkce rodiny

Funkce rodiny - IS Funkce biologicko-reprodukční Děti jsou pokračováním života rodiny a tím i společnosti. Dříve taky zajišťovaly pokračování rodinné profesní tradice. K oživení této tendence opět dochází v souvislosti s procesem privatizace služeb a výrobních činností. 2. Funkce socializačně-výchovná 3. Funkce ekonomicko-zabezpečovací Podstata spočívá v začlenění rodinných příslušníků do výrobní nebo nevýrobní sféry v určitých profesích, v místech s určitými nároky na pracovní síly, jejich kvalifikaci a podobně uspokojování. Zároveň je rodina tzv. mikroekonomickou jednotkou = má k dispozici určité finanční a materiální prostředky, které využívá, investuje, ukládá a tím více či méně přispívá ke stabilitě ekonomického systému společnosti. Rodiče jsou povinni ze zákona zabezpečit a uspokojit základní životní potřeby sebe, svého partnera a především svých dětí. Zajistit jim zdravý a plnohodnotný vývoj. 4. Funkce odpočinková a regenerace tělesných a duševních sil jejich význam v současné společnosti spíše narůstá. Příčinou je změna způsobu životu, ale také posuny v hodnotových orientacích rodiny. Rodina se tak stává kompenzačním místem, kde jedinec po náročném hektickém dnu v převážně v práci nebo také ve škole, nachází klid a uspokojení. Děti někdy nacházejí toto centrum mimo rámec rodiny.  

Výskyt jednotlivých typů rodiny afunkční rodina (odebrání dětí) ....0.5% dysfunkční (sanace rodiny – pomoc)..2% problémová (prevence psychologem) ...asi 13% funkční (tzv. normální) rodina.......85%

Statistiky v ČR uvádějí: V roce 2003 skončilo v diagnostickém ústavu 494 dětí. V roce 2008 ( po 5 letech) jich už bylo 793. Za stejnou dobu (5 let) vzrostl počet dětí v ústavech z 7250 na 7820. V kojeneckých ústavech končí dalších 1500 dětí. V domovech pro děti se zdravotním postižením jich dnes žije přes 10 000.

Státní rodinná politika podle mezinárodněprávních norem se má stát v současné době soustředit na: podporu funkčním rodinám- podpora a pomoc při založení rodiny a po dobu, kdy odpovídá za péči a výchovu nezletilých dětí; sanaci dysfunkčních rodin - veřejnoprávní intervence ve prospěch dítěte, přestane-li rodina plnit své funkce vůči němu (a ochrana nejlepšího zájmu dítěte); sociálně-právní ochranu a sociální zabezpečení - veřejnoprávní intervenci na ochranu dětí při rozpadu a zániku rodiny.

Dítě mezi rodinou a institucí Závazky státu z ratifikovaných mezinárodních smluv - jsou pro státní rodinnou politiku závazné – jsou „víc než zákon a míň než ústava“ Základní mezinárodněprávní rámec pro státní rodinnou politiku tvoří: a) politické deklarace OSN: • Všeobecná deklarace lidských práv OSN, 1948 • Deklarace o právech dítěte, 1959 b) právně závazné pakty a úmluvy OSN: • Pakt o občanských a politických právech, 1966, • Pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech, 1966, • Úmluva o právech dítěte, 1989, • Úmluva o právech osob s postižením, 2007 c) evropské úmluvy: • Evropská sociální charta, 1961 • Charta základních práv EU, Nice 2000, a Lisabon 2009

RVP – zabezpečení znevýhodněných dětí Státní rodinná politika má všem dětem funkčních i dysfunkčních rodin poskytnout rovné šance v přípravě na život tím, že jim poskytne ekonomické podmínky pro přiměřeně důstojný život a dostupnost zdravotních a vzdělávacích služeb.

Typy dysfunkčních rodin -1 (podle Z. Heluse) nezralá rodina příliš mladých rodičů - řeší „své problémy“ - hledání sebe samých a svého místa ve světě; přetížená rodina – nejen přetíženost pracovní, ale též přetíženost nejrůznějšími konflikty v rodině i na pracovišti, starostmi o nemocné v rodině, citovým strádáním, bytovými a ekonomickými problémy;

Dilema moderní vzdělané ženy

Typy dysfunkčních rodin - 2 (podle Z. Heluse) ambiciózní rodina - uplatnění osobních ambic rodičů - jejich hodnotová orientace směřuje k vlastní kariéře, vysoké materiální úrovni života celé rodiny; rodiče mají pocit, že to vše musí dělat pro zabezpečení svých dětí; většinou si nepřipouštějí, že jejich děti citově strádají a je velmi obtížné je o tom přesvědčit; perfekcionistická rodina - požaduje po dítěti vysoké výkony, bez ohledu na jeho možnosti, zájmy a harmonický rozvoj;

Ambiciózní rodina?

Typy dysfunkčních rodin - 3 (podle Z. Heluse) autoritářská rodina - se vyznačuje přikazováním, dirigováním, častými tresty bez ohledu na potřebu dítěte samostatně a spontánně se vyjadřovat, nést odpovědnost; rozmazlující rodina - se projevuje tendencí za každou cenu dítěti vyhovět, nestavět mu do cesty překážky; dítě ovládá rodiče a diktuje jim; protekcionismus = bojovné chování na ochranu dítěte, zaujímání spolutrpitelských postojů (pasivní přijímání pocitů ukřivděnosti nebo rodiče zaujímají vůči dítěti postoje podřídivosti)

Rozmazlující rodina?

Typy dysfunkčních rodin - 4 (podle Z. Heluse) rodina liberální a improvizující-nedostatek řádu a programu, dítě trpí nepřiměřenou volností; odkládající rodina - přenechává výchovu prarodičům, dalším příbuzným a známým a narušuje tak citové zrání dítěte; disociální rodina - jsou narušeny vnější vztahy - izolovanost nebo konflikty s okolím; nebo jsou narušeny vnitřní vztahy mezi členy rodiny - nemusí to být pouze konflikty v rodině, ale též oslabení vztahů a izolovanost.