Pohyb vozidel po vozovce Předmět: Teorie dopravy Ing Pohyb vozidel po vozovce Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Pohyb vozidel po vozovce - Není rovnoměrný, vozidla např. v městském provozu často jsou nucena zastavit – provádí tzv. krátké zastavení - Projíždějí úseky se sníženou rychlostí - Vznikají časové ztráty
Krátké zastavení jízda - zastavení - jízda Vozidlo z počáteční rychlost deceleruje až do úplného zastavení, určitou dobu stojí a pak akceleruje až na původní rychlost. (Obvyklý pohyb vozidel v řízeném městském provozu)
Časová ztráta při krátkém zastavení tv – časová ztráta tb – doba brzdění ta – doba akcelerace tw- -doba čekání lb – brzdná dráha la – dráha rozjezdu vo – původní rychlost
Celková časová ztráta: Zjednodušeně: tbv – ztráta vzniklá brzděním tav – ztráta vzniklá rozjezdem Celková časová ztráta: Součet časových ztrát vzniklých brzděním a rozjezdem můžeme zjistit z diagramu.
Diagram pro určení časových ztrát vzniklých brzděním a rozjezdem
Úsek se sníženou rychlostí - zúžený profil komunikace - zpomalovací práh - přikázaná nižší rychlost
Časová ztráta tbv – ztráta vzniklá brzděním tav – ztráta vzniklá rozjezdem vo – původní rychlost vl – snížená rychlost ll - délka úseku se sníženou rychlostí
Předjíždění - častá příčina dopravní nehody - pohyb v jízdní dráze a v protisměru protijedoucího vozidla - bránění v jízdě rychlejších vozidel Pro bezpečnost – dostatečný rozhled pro předjíždění Pohyb vozidel při předjíždění je závislý na řadě faktorů. Pro výpočty pohybu přijmeme různá zjednodušení.
Výpočty délky předjíždění a délky rozhledu L – délka rozhledu Lu – délka předjíždění
Předjíždění konstantní rychlostí vu > vr l1, l2, l3 – bezpečný odstup lu, lr – délka vozidel
Délka předjíždění - konstanta
Délka rozhledu pro předjíždění
Předjíždění při konstantním zrychlení a zpomalení Vozidlo u zrychluje z rychlosti vo na rychlost vo+Dv a potom zpomaluje zase na rychlost vo
a1 – zrychlení vozidla a2 – zpomalení vozidla Přírůstek rychlosti
Dv dosadíme do: Po úpravě:
Délka rozhledu
Předjíždění při rovnoměrně zrychleném pohybu vozidla během celého předjíždění au = konstanta
Po dosazení a úpravě:
Rychlost na konci předjíždění
Délka rozhledu