Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Hudební partitura Partitura je přehledný záznam vícehlasé ( instrumentální i vokální ) skladby. V partituře jsou všechny nástroje orchestru zapisovány.
Rozdělení hudebních nástrojů
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ICT VLASTNOSTI TÓNŮ – výška tónů
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Hudební nástroje ve vážné hudbě
SYMFONICKÝ ORCHESTR Každý z nás si pro vás připravil krátké povídání.
Sbormistr dirigent Řídí pěvecký sbor ( dětský, mužský, ženský, smíšený) Zodpovídá za nacvičení a provedení díla (skladby)
Rozdělení hudebních nástrojů
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv05/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
HUDEBNÍ KUFR Téma: Hudební nástroje
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
ICT – 2 – 3 – 33 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE DECHOVÉ
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
Název nástroje není saxofón, ale saxofon
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VOKÁLNÍ, INSTRUMENTÁLNÍ, VOKÁLNĚ.
FYZIKA VY__III/2__INOVACE__216. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Hudební písňová forma Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_04_HUDEBNÍ PÍSŇOVÁ FORMA.
Tance Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_14_TANCE Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu:
Čeští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_10_ČEŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
Výtvarné umění Výtvarné umění 1874–20. století HudbaHudba přelom 20. století úkoly: Dějiny evropské hudby IMPRESIONISMUS.
HUDEBNÍ NÁSTROJE SYMFONICKÉHO ORCHESTRU. Mgr. Danuše Maierová 11/2011 – 4/ Hudební výchova Umění a kultura Umění kolem nás III/2 –
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
HUDEBNÍ NÁSTROJE. Foukací harmnonika congo housle.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Dagmar Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_96_SYMFONICKÝ ORCHESTR TEMA: Hudební.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Skupiny hudebních nástrojů
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
HUDEBNÍ VÝCHOVA SYMFONICKÝ ORCHESTR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_DREVENE_DECHOVE_NASTROJE
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Hudební výrazové prostředky
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Typy orchestrů a jejich obsazení
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_03
Rozdělení hudebních nástrojů
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Světoví hudební skladatelé
Rovnováha v přírodě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Italské hudební názvosloví
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
VY 32 INOVACE 547.
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_03_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDEBNÍ NÁSTROJE.
Třídění hudebních nástrojů na smyčcové, bicí, dechové.
Partitura AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_03_HV6_Skála
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Transkript prezentace:

Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_16_ORCHESTRÁLNÍ HUDBA Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 29. ledna 2012 Odpilotováno dne 23. února 2012 ve třídě V.B Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Hudební výchova Tematický okruh Hudební nauka Téma Orchestrální hudba Klíčová slova symfonický orchestr, partitura symfonická, partitura vokální, zpěvní hlasy, sbor

Orchestrální hudba Orchestrální hudba hraje ji větší počet hudebníků ve větších prostorách Symfonický orchestr (filharmonický – filharmonie) - jednotlivé nástroje jsou v něm zastoupeny vždy větším počtem instrumentalistů, tvořících nástrojové skupiny (sekce): Dechové dřevěné nástroje: flétny a pikola, hoboje a anglický roh, klarinety, fagoty a kontrafagot Dechové žesťové nástroje: horny (corny), trubky, pozouny, tuba Bicí: kotle, basový buben, malý buben, činely, triangl Harfy Smyčce: první housle, druhé housle, violy, violoncella, kontrabasy Podle potřeb konkrétní partitury mohou k těmto nástrojům přistupovat i další, např. drnkací nebo klávesové (klavír, cembalo, varhany, celesta, xylofon), jazzové (saxofon) atd.

Orchestrální hudba Symfonický orchestr řídí dirigent a pomáhá mu v tom partitura: notová kniha pro dirigenta obsahuje notové party všech druhů hudebních nástrojů v orchestru je psána v ustáleném pořadí (každý hlas má svůj řádek a takty jsou srovnány hezky pod sebou) orchestrální Partitury se dělí na dva základní typy vokální Vokální partitura slouží pro řízení vokálních sborů: soprán tenor ženské hlasy mezzosoprán mužské hlasy baryton alt bas

Orchestrální hudba Typy vokálních sborů: dětský ženský mužský smíšený Skladba může být komponována pro vokální sbor i s doprovodem orchestru – sborové i sólové hlasy se píší do partitury mezi nástroje bicí a smyčcové Příklady různých vokálních uskupení: čtyřhlasý ženský sbor (soprán I, soprán II, alt I, alt II) čtyřhlasý mužský sbor (tenor I, tenor II, bas I, bas II) smíšený sbor (soprán, alt, tenor, bas)

Kontrolní otázky: Odpověz správně

Symfonický orchestr řídí: primáš dirigent delegát

orchestrální a symfonické Partitury se dělí na: symfonické a vokální orchestrální a symfonické orchestrální a vokální

Ženské zpěvní hlasy se dělí na: soprán mezzosoprán alt soprán mezzosoprán tenor soprán baryton alt

Mužské hlasy se dělí na: tenor baryton kontrabas tenor baryton bas alt tenor bas

Smíšený sbor obsahuje tyto hlasy: soprán alt tenor bas soprán mezzosoprán tenor baryton soprán alt baryton bas

Jsi znalec písňové formy! KONEC Jsi znalec písňové formy!

Špatně, zkus to znovu!

Mgr. Renáta Jehličková 29. ledna 2012 Určeno pro 4.- 6.ročník ANOTACE Výklad Dělení hudby podle velikosti hudebního uskupení a množství posluchačů – orchestrální hudba Vyvození pojmu partitura, druhy partitur Dělení lidských zpěvních hlasů podle výšky Praktické činnosti – odpovědi na kontrolní otázky s automatickým vyhodnocením správnosti

Použité zdroje Texty z vlastních zdrojů. Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace.