DUM II. / 13. smysly Bc. Zdeněk Klíma
Smysly
Co jsou to smysly? Vyberte správnou možnost barvy a vůně schopnosti přijímat informace z okolí jazyk a zuby oheň, voda vzduch a země
Kolik má člověk smyslů? Vyberte správnou odpověď 2 12 4 10 5 7
Vyjmenujte všechny smysly
Smysly s každým smyslem je spojen smyslový orgán zrak sluch hmat chuť čich s každým smyslem je spojen smyslový orgán
Kde se nacházejí smyslové orgány? Správně spojte zrak sluch hmat chuť čich nos jazyk ucho kůže oko
Dopište k obrázku smysl, který je s ním spojen ______
Máme čtyři různé chuti Uveďte příklad nějakého jídla, které je sladké – kyselé – hořké – slané –
Procvičení chuti Zkuste nachystat pár kousků různých jídel, například kousek jablka, čokolády, chleba atd. Řekněte kamarádovi, aby jednotlivé kousky ochutnal se zakrytýma očima a hádal, co jí a jak to chutná Poté se vyměňte a ochutnávejte vy, můžete si nachystat i jiná jídla
Procvičení hmatu Nachystejte si na hromádku několik známých předmětů, zakryjte kamarádovi oči a poproste ho, aby předměty ohmatal a řekl, o jaké předměty se jedná a jaké jsou (například studené, hladké atd.) Poté se vyměňte, můžete nachystat i jiné předměty
Procvičení zraku Seďte a rozhlížejte se po třídě Popište nejdříve blízké, pak vzdálenější a nakonec nejvzdálenější předměty, řekněte, jak vypadají, co je na nich napsané atd. Pozorujte rozdíl mezi tím, co všechno dokážete popsat na blízkých předmětech, a jak nepřesně je možné popsat předměty vzdálené
Procvičení sluchu Zahrajte si tichou poštu Sedněte si do kruhu, jeden z vás pošeptá sousedovi nějaké slovo, ten předá dál, co slyšel, a poslední kamarád nahlas zopakuje, co se k němu dostalo Často se na konec kruhu dostane úplně jiné slovo než to, které poslal první člověk, každý totiž slyší trochu odlišně nebo si jinak domyslí to, co slyšel
Procvičení čichu Nachystejte si předměty, které nějak známě voní, například nějakou květinu, kakao, barvu atd. Zakryjte kamarádovi oči a poproste ho, aby k předmětům čichal a uhodnul, co cítí Poté se vystřídáte, můžete vyměnit i předměty
Co když některý smysl není v pořádku? Zkuste si zakrýt oči a chodit opatrně poslepu po třídě Je to velice těžké, že? Zkuste si, například s pomocí sluchátek, pořádně zacpat uši a sedněte si mezi ostatní děti Ostatní si normálně povídají a vy netušíte, o čem Je to nepříjemný pocit, že? Mějte úctu k nevidomým a neslyšícím lidem, když potřebují s něčím pomoci, neváhejte a pomozte jim
Smysly Máme pět smyslů a každý funguje díky smyslovému orgánu Za zrak zodpovídá oko, za sluch ucho, za čich nos, za chuť jazyk a za hmat kůže Všechny smysly jsou důležité, když některý není v pořádku, život je těžší
Použité zdroje Snímek č. 7: http://zdravi.doktorka.cz/cs/images/resize/usta-380.jpg http://ruka.b7.cz/ruka.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Eye_iris.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Ear.jpg http://i.idnes.cz/09/113/sp5/JUP2f40d2_nos6.jpg