Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18
KONEC 19. STOLETÍ PROKLETÍ BÁSNÍCI – trojice básníků ve Francii Charles Baudelaire /šárl bódlér/, Jean Arthur Rimbaud /žán artur rembó/, Paul Verlaine /pól verlén/ Naprosto nový směr literatury http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Charles_Baudelaire_1855_Nadar.jpg
Ch. Baudelaire – Květy zla básnická sbírka – velké pozdvižení knihy hned zabaveny B. - obviněn z urážky mravnosti a odsouzen k pokutě verše: marná touha po štěstí, bolest ze smrti, proklínání a opěvování ženy milostná zklamání pohrdání společností
Paul Verlaine, Jean Arthur Rimbaud tulácký způsob života nový pohled na literaturu uznáni až po své smrti http://en.wikipedia.org/wiki/File:Carjat_Arthur_Rimbaud_1872_n2.jpg http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Netsurf17_-_Paul_Verlaine.png/190px-Netsurf17_-_Paul_Verlaine.png&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Port%25C3%25A1l:Literatura/P%25C5%2599ipravovan%25C3%25A9/Autor_m%25C4%259Bs%25C3%25ADce&usg=__vf1TlsgKzMUg20-4QqWA9AIqBLI=&h=252&w=190&sz=88&hl=cs&start=0&zoom=0&tbnid=lzWCwWTVBDd0FM:&tbnh=111&tbnw=84&ei=mX_yTaP5NsjKsgbq5s2xBg&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BP.%2BVerlaine%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1366%26bih%3D673%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=251&vpy=246&dur=2343&hovh=111&hovw=84&tx=112&ty=43&page=1&ndsp=38&ved=1t:429,r:10,s:0&biw=1366&bih=673
Jean Arthur Rimbaud žil hodně jako tulák přítel P. Verlaina – byl jím postřelen toulal se po celé Evropě dílo – v 15 – 19 letech umřel ve 37 letech neuznával vůbec normální život http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/Arthur_Rimbaud-signature.jpg/128px-Arthur_Rimbaud-signature.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Arthur_Rimbaud&usg=__GKj4APkP1XRO1v0PpS1c6uvcveU=&h=56&w=128&sz=2&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=iUzP85cyH2LP7M:&tbnh=50&tbnw=115&ei=94DyTYfpHMjKsgbq5s2xBg&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BRimbaud%2BOpil%25C3%25BD%2Bkor%25C3%25A1b%26hl%3Dcs%26biw%3D1366%26bih%3D673%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=422&vpy=150&dur=706&hovh=50&hovw=115&tx=99&ty=29&page=1&ndsp=35&ved=1t:429,r:3,s:0&biw=1366&bih=673
Dílo :J. A. Rimbaud básně: SPÁČ V ÚVALU spánek nebo smrt OPILÝ KORÁB život přirovnává ke korábu na moři nejdříve vzrušující a šťastný, potom rezignace a smrt není důvod k žití
PAUL VERLAINE nejprve úředník v Paříži po seznámení s Rimbaudem opustil rodinu a začal s ním žít tuláctví a alkohol postřelení Rimbauda – 2 roky vězení ve vězení – víra, návrat k normálnímu životu esej: PROKLETÍ BÁSNÍCI
OSCAR WILDE /oskar vajld/ anglický dramatik, prozaik, esejista vystudoval např. Oxford velký vliv dekadence přestože ženatý – obžalován z homosexuality 2 roky vězení umřel pod jiným jménem http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/Oscar_Wilde,_1882.jpg/120px-Oscar_Wilde,_1882.jpg&imgrefurl=http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Oscar_Wilde&usg=__DWJJcxPqmGh7Pyj8NjkxCuHVGKs=&h=120&w=120&sz=5&hl=cs&start=0&zoom=0&tbnid=uEVB_I2olr7jrM:&tbnh=88&tbnw=88&ei=h4TyTd-jAZSAswb1iKm2Bg&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BOscar%2BWilde%26hl%3Dcs%26sa%3DX%26gbv%3D2%26biw%3D1366%26bih%3D673%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=208&vpy=131&dur=1359&hovh=88&hovw=88&tx=141&ty=55&page=1&ndsp=38&ved=1t:429,r:1,s:0&biw=1366&bih=673
Dílo O. Wilda drama: JAK JE DŮLEŽITÉ MÍTI FILIPA – komedie střední bohaté vrstvy úsměvný pohled na myšlení mladých kombinování dvou párů důležitost jména Filip – důvtip povídka: STRAŠIDLO CANTERWILLSKÉ strašidlo, které se střetne s moderní americkou rodinou OBRAZ DORIANA GRAYE mladý Dorian – nechává se portrétovat
Obraz Doriana Graye nechce stárnout – stárne za něj obraz nechutný život včetně vražd obraz uchovává zblázní se a nakonec obraz probodne zemře – obraz je netknutý a mladý http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/a3/Doriangray.jpg/170px-Doriangray.jpg&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/The_Picture_of_Dorian_Gray&usg=__jGNguDI1_lEiFjstULLBv9CHmuI=&h=254&w=170&sz=18&hl=cs&start=82&zoom=1&tbnid=pMmIbGXoyNCAnM:&tbnh=154&tbnw=109&ei=aofyTbLaOozEsgaRh6SiBg&prev=/search%3Fq%3DWikimedia%2Bcommons%2BObraz%2BDoriana%2BGraye%26hl%3Dcs%26gbv%3D2%26biw%3D1366%26bih%3D673%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=580&vpy=236&dur=3553&hovh=203&hovw=136&tx=139&ty=126&page=4&ndsp=23&ved=1t:429,r:3,s:82&biw=1366&bih=673
Metodický pokyn – pouze pro učitele Prezentaci spustit po přečtení literární ukázky. Prezentace souvisí s pracovním listem s toutéž tématikou (VY_32_INOVACE_VIII-A-19). Dvě možnosti, jak s prezentací pracovat: 1. děti samy vyhledávají informace v prezentaci a doplňují pracovní list, společná kontrola. 2. prezentace běží souvisle s výkladem učitele, který žáky na dané informace upozorňuje. Společná kontrola.