Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozbor neuměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
Funkční styly, slohové postupy a útvary
POPIS teorie.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Slohové postupy.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_078 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_299 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_106  Licence: CC BY-NC-SA 3.0  Jméno.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
O útvarech, žánrech a textech
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Transkript prezentace:

Datum: 2. 2. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_81 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Úvod do stylistiky – slohotvorní činitelé, slohové postupy a útvary Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 1. Časová dotace: 25 minut Vzdělávací cíl: Uvedení do stylistiky, seznámení se slohotvornými činiteli, se slohovými postupy a útvary. Pomůcky: ICT technika, projektor Poznámka: Tento materiál souvisí s pracovním listem Úvod do stylistiky, který tvoří DUM č. 82. Inovace: zapojení audiovizuální techniky do výuky

Slohotvorní činitelé, slohové postupy a útvary Úvod do stylistiky Slohotvorní činitelé, slohové postupy a útvary

Stylistika Co je to styl? sloh (styl) – způsob výstavby jazykových projevů způsob zpracování obsahu výběr a uspořádání jazykových prostředků (slov, slovních spojení, ustálených obratů, …) stylistika – nauka o slohu zkoumá výstavbu a způsoby tvorby jazykových projevů

Slohotvorní činitelé I = podmínky a okolnosti, které ovlivňují výstavbu textu př. odborná přednáška před publikem × vyprávění dědečka vnoučatům → tyto projevy vznikají za jiných okolností, s jiným účelem každý z těchto projevů bude jinak vystavěn, pomocí jiných prostředků rozlišujeme dvě skupiny slohotvorných činitelů: subjektivní objektivní

Slohotvorní činitelé II subjektivní – souvisí s autorem textu: př. věk, vzdělání, zájmy, profese, jeho slovní zásoba, … objektivní – nesouvisí s autorem textu: funkce projevu (záměr, smysl) forma projevu (mluvený, psaný) adresát (známý, neznámý) komunikační situace a prostředí připravenost projevu

Co je slohový postup? = postup uplatněný při psaní textu 1) S jakým cílem píšu text? informovat / vyprávět / popisovat / vykládat / uvažovat 2) Vyberu si slohový postup: informační / vyprávěcí / popisný / výkladový / úvahový většinou se slohové postupy doplňují a prolínají

Slohové postupy I informační – nejjednodušší pouze konstatuje fakta, často formou výčtu (nevysvětluje, neuvádí souvislosti) v běžné komunikaci, publicistice a administrativě vyprávěcí – podává průběh jedinečného děje dějová linie směřuje od zápletky k vyvrcholení a rozuzlení děje v běžné komunikaci, publicistice, v umělecké literatuře

Slohové postupy II popisný – podává výčet vlastností a znaků tak, aby si čtenář mohl vytvořit představu o daném předmětu, člověku, … charakteristika – zahrnuje popis vnějších i vnitřních znaků osoby vyskytuje se ve všech typech textů (popis prostý, odborný, umělecký)

Slohové postupy III výkladový – vykládá fakta a jevy, vysvětluje jejich podstatu, vznik, průběh, souvislosti, … je objektivní v odborných textech, v publicistice úvahový – vyjadřuje vlastní postoj autora k danému problému je subjektivní v odborných textech, v publicistice, v uměleckých textech

Slohový útvar konkrétní výsledek použití jednoho nebo více slohových postupů je ucelený, obsahově i formálně uzavřený každý útvar má svá pravidla př. zpráva, oznámení, popis, vyprávění, výklad, úvaha, esej, atd.

Použitá literatura Čechová, Marie a kol. Stylistika současné češtiny. ISV nakladatelství: Praha, 1997. Čechová, Marie a kol. Český jazyk pro 1. ročník středních odborných škol. SPN: Praha, 2005. Hanzová, Marie, Schneiderová, Eva. Klíč ke slohu aneb Nerudou snadno a rychle?! Albatros: Praha, 2007. Mužíková, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno, 2002.