METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/02.0005 Sada metodických listů: KABINET ANGLICKÉHO JAZYKA Název metodického listu: PÁROVÁ A SKUPINOVÁ PRÁCE
Párová a skupinová práce
Pair + Group Work Motivují žáky k učení angličtiny. Žáci odbourávají bariéry v komunikaci v anglickém jazyce. Učí se týmové práci a zodpovědnosti za sebe ve skupině i za skupinu. Podporují pomalé a pasivní žáky ke zvýšení aktivity a snahy o zvládnutí stanoveného cíle. Podporují schopnější žáky k předávání zkušeností, pomoci slabším členům skupiny, a tak k odstranění pocitu nudy.
Učitelé mají možnost lépe: si připravit a rozpracovat probírané téma vysvětlit probírané téma zahrnout do práce všechny žáky skupiny nebo žáky v páru odstranit obavu z chyb lépe získat zpětnou vazbu motivovat žáky k větší aktivitě
Co vyžaduje použití PAIR, GROUP WORK Promyšlenou organizaci hodiny Žáci se musí ve skupinové práci postupně učit. Ve skupinách či párech nepracujeme celou hodinu, ale jen její část. Instrukce učitele musejí být jasné, stručné a srozumitelné. Práce by měla být na příslušné úrovni žáků, aby žáky motivovala a nenudila.
Co vyžaduje použití PAIR, GROUP WORK Práce žáků by měla mít prvky soutěživosti, tvořivosti, zodpovědnosti, kolektivní sounáležitosti – při zachování individuality. Rozvoj pracovní atmosféry Zodpovědnost týmu za celkový výsledek Žáci by se měli podílet na evaluaci práce. Skupiny vytváříme z žáků všech úrovní, vedeme je k vzájemné pomoci a spolupráci.
NEVÝHODY PAIR, GROUP WORK U mladších žáků – velká hlučnost Komunikace mezi žáky většinou v ČJ Ne všichni žáci se do práce zapojí Každý žák potřebuje jiný časový limit pro splnění úkolu Časová náročnost přípravy pro učitele Časová náročnost přípravy žáků na práci ve skupinách Práce žáků není plně kontrolovaná učitelem