Diokletianus Constantinus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Advertisements

Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Rusko v 18. století Petr I. a Kateřina II.
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Rusko v 17.–18. století Ruská společnost
Druhý triumvirát (vznik císařství)
Číslo a název šablony klíčové aktivity
STAROVĚKÝ ŘÍM.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Josef II. 8. ročník.
Vznik státních útvarů II.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vojenští císaři Legie si samy provolávaly a sesazovaly císaře! – za 50 let tohoto období bylo 28 oficiálně uznaných císařů (+ další vzdorocísaři) - pouze.
Císařství 27 př n.l..
Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Konstantin I. Veliký (Flavius Valerius Constantinus)
Antický Řím Dějiny impéria.
VY_32_INOVACE_2D.6.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
KŘESŤANSTVÍ.
Republikánské instituce Petr Machala. z latinského res publica = věc veřejná Co se vám vybaví, když se řekne republika?
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Starověký Řím.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Dominát Petr Machala.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Ovládnutí Itálie Římem
Starověk Antický Řím – Dominát Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r02019.
Dějepis Římské císařství 1.
Byzantská říše.
Byzantská říše Důležité pojmy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C57D6_Starověký Řím.
VY_32_INOVACE_Lul_III_13 Vznik křesťanství v Římě Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Vzdělanost, písmo a literatura Písmo  vznik ve 4.tis.př.n.l.  obrázkové – 1 znak = 1 obrázek  hieroglyfy  psalo se na papyrus  asi 700 znaků  rozluštil.
ŘÍMSKÉ CÍSAŘSTVÍ. - období principátu začíná nástupem OCTAVIANA - republikánské úřady fungují pouze formálně, Řím se mění v monarchii - v roce 20 př.n.l.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Křesťanství – církevní dějiny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
První triumvirát Doba po Sullově smrti. První triumvirát Doba po Sullově smrti.
Rozpad a zánik říše římské
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Římské císařství Petr Procházka
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Římské císařství Petr Procházka
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
polovina 1. století našeho letopočtu
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 31 př. n. l..
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
PRVNÍ TRIUMVIRÁT (+ KRIZE REPUBLIKY, CAESAR, CRASSUS, POMPEIUS, OBČANSKÁ VÁLKA, BITVU U FARSÁLU, DRUHÝ TRIUMVIRÁT)
Římské císařství - dominát
Úvod do středověku.
Hospodářství v římské říši v 1.st.n.l.
ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ. ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ Obsah Přemysl Otakar I. Situace ve městech Přemysl Otakar II. Nástup Lucemburků Zdroje.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Druhý Triumvirát Kristýna Nýdlová 1.C.
Římské císařství - dominát
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Sjednocení říše TÉMATICKÝ.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ DĚJEPIS
Transkript prezentace:

Diokletianus Constantinus Dominát Diokletianus Constantinus

Stav říše při nástupu rok 284 zkušený voják říše rozvrácená a zpustošená vpády barbarů nastolil neomezenou vládu vystupuje jako pán vůči poddaným pán = dominus – dominát

Diocletianova moc nejvyšší moc zákonodárná nejvyšší moc soudní vrchní velení nad armádou rozhoduje o válce a míru většina republikánských úřadů zanikla své postavení ztratil senát

změny zavedeny maximální ceny zavedeny maximální mzdy daňové reformy razil hodnotné zlaté a stříbrné mince na zpustlých polích usazoval barbary synové kolónů musí být zase kolóny na hranicích stálé vojenské jednotky vojenská služba se dědí z otce na syna – dostatek vojáků

Pronásledování křesťanů Diocletianus má pocit, že křesťané schválně brzdí hospodářské změny – netoužili po majetku neuctívali ho jako boha

Správa východní oblasti v západní části vládne spolucísař, kterého si Diocletianus sám zvolil svůj palác vybudoval ve Splitu

Půdorys paláce ve formě vojenského tábora

constantinus roku 306 nastoupil po Diocletianovi sídlo císaře přenesl do Byzantie – osada na Bosporu

konstantinopolis založil zde město – pojmenované po něm palác sloup

Konstantinův vítězný oblouk v římě

Hospodářské změny potvrdil Diocletianovo rozhodnutí o dědičném postavení kolónů dědičnost i pro řemeslníky

Vztah ke křesťanství využil jeho dobré organizace, značného rozšíření ve všech společenských vrstvách a mezi všemi národnostmi – k upevnění své moci 313 zrovnoprávnil ediktem milánským křesťanské náboženství s náb. ostatními

dominát DIOCLETIANUS neomezená vláda maximální ceny a mzdy, daňová reforma, hodnotné mince, usazování barbarů, dědičné povinnosti kolónů a vojáků pronásledování křesťanů měl spolucísaře CONSTANTINUS sídlo v Byzantii – Konstantinopolis dědičnost i pro řemeslníky 313 – edikt milánský – zrovnoprávnění křesťanského náboženství s ostatními

http://www. imperator. wbs. cz/Armada. html http://www. turnhout3d http://www.imperator.wbs.cz/Armada.html http://www.turnhout3d.be/Diocletianus.html http://www.nume.cz/aukce/2773 http://pohanskykruh.wordpress.com/2012/05/13/krest anstvi-falesna-historie-falesneho-nabozenstvi-9/ http://cs.m.wikipedia.org/wiki/Diocletianus http://cs.wikipedia.org/wiki/Byzantion http://www.historieweb.cz/neporazitelna-rimska- armada http://jdrbal.sweb.cz/ http://recko-rim.ic.cz/dominat.php V. Válková: Dějepis 6, Pravěk a starověk, SPN Praha 2006