G5071 Modelovací metody v petrologii a mineralogii - úvod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů řízení jakosti. Kontrolní tabulky Vývojové diagramy Histogramy Diagramy příčin a následků Paretovy diagramy Bodové diagramy Regulační.
Advertisements

Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Použití počítačů NÁZEV ŠKOLY2. ZŠ J. A. Komenského Milevsko, J. A. Komenského 1023, okres Písek ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.4.00/ ČÍSLO ŠABLONYIII/2.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Genetické parametry Heritabilita, korelace. primární GP genetický rozptyl prostřeďový rozptyl kovariance sekundární GP heritabilita opakovatelnost genetické.
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti R. Čopjaková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
ÚAPo Kladné příklady, nejčastější chyby. Postup hodnocení Každé ÚAPo vyhotoveny jinou metodou Zdůrazněny pozitivní příklady Shrnuty nejčastější chyby.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část VI: Podmínka rovnováhy a SKLV.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Definice tématu II Robert Zbíral
Věcné autority v roce 2016
Seminář o stavebním spoření
Spuštění programu (10).
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Interpolace funkčních závislostí
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Horniny přeměněné - metamorfované
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
ODHADOVÉ METODY.
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
„Svět se skládá z atomů“
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Testování vysokoteplotní sorpce CO2 v laboratorní fluidní aparatuře
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Snížení energie systému
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Adsorpce na fázovém rozhraní
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Základy statistické indukce
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Vykazování postupu nebo stavu
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Parametry polohy Modus Medián
Matematické modelování toku neutronů v reaktorech VVER
VY_32_INOVACE_
Hydrotermální ložiska
Magmatické systémy Na rozdíl od povrchových procesů a vzniku sedimentárních hornin nemůžeme většinou magmatické procesy pozorovat přímo. Pouze ve výjimečných.
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Pseudosekce: P-T fázový diagram v jednoduchém systému Al2SiO5 s demonstrací postupu při tvorbě pseudosekce.
Přídavná zařízení.
Spojité VELIČINY Vyšetřování normality dat
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
SEM – speciální přístupy
Lineární regrese.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti látek − hustota
Centrální limitní věta
Adsorpce na fázovém rozhraní
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

G5071 Modelovací metody v petrologii a mineralogii - úvod Jakub Haifler

Software Potřebný software bude nainstalován na počítačích v učebně Gp. Řada úloh bude řešena pomocí MS Excel Pro vaši potřebu: ImageJ (obrazová analýza) https://imagej.nih.gov/ij/download.html SolvCalc (živcová termometrie) v dokumentech Perple_X (TD modelování) http://www.perplex.ethz.ch/perplex/ibm_and_mac_archives/WINDOWS/ http://www.perplex.ethz.ch/perplex/datafiles/ Theriak/Domino (TD modelování) http://titan.minpet.unibas.ch/minpet/theriak/prog120103/ PyWerami (konturové diagramy pro výstupy Perple_Xu) http://petrol.natur.cuni.cz/~ondro/pywerami:home

Cíl předmětu Předmět je navržen zejména pro studenty petrologie, mineralogie, geochemie a ložiskové geologie. Klade si za cíl zejména umožnit studentům vyzkoušet si některé metody zpracování kvantitativních dat a inspirovat k užití těchto nebo podobných, modifikovaných metod k řešení jejich vlastních témat. Má sloužit jako doplnění některých teoretických předmětů (Mineralogie, Magmatická a metamorfní petrologie, Geochemie, Fyzikální geochemie), ale zároveň se chce oprostit od jejich systematiky.

Vybrané metody Metody nesouvisí nutně s konkrétním tématem, konkrétní skupinou minerálů či hornin, a vlastně ani konkrétní geologickou disciplínou. Logika výběru a souvislost (provázanost) jednotlivých metod bude lépe demonstrována po jejich stručném přehledu.

Obrazová analýza, plošné zastoupení jednotlivých fází Obecně se pomocí obrazové analýzy dá získat množství kvantitativních informací o textuře horniny, ale také např. srůstech, odmíšeninách či inkluzích. Pro knihovnu zakoupena kniha: Higgins MD (2006): Quantitative Textural Measurements in Igneous and Metamorphic Petrology.

Obrazová analýza, plošné zastoupení jednotlivých fází Program pro identifikaci fází ve vzorku připojený k SEM (Scanning electron microscopy) Hoal et al., 2009 BSE obraz mezopertitu (Prakash et al., 2006)

Obrazová analýza, plošné zastoupení jednotlivých fází V našem případě – využití pro kvantifikaci zastoupení jednotlivých fází v řezu Předpoklad, že poměry minerálů v řezu jsou blízké jejich poměrům v prostoru digitalizovaný obraz s dobře rozlišitelnými fázemi (kvalitní BSE snímek/ XR- prvková mapa/ optická mikroskopie) převod jednotlivých fází do odlišných vrstev (Photoshop, Corel, Gimp) výpočet ploch zastupujících jednotlivé fáze 35% 65%

Obrazová analýza, plošné zastoupení jednotlivých fází 2 problémy: 1) poměry fází v prostoru se v některých případech můžou výrazně lišit od poměrů v řezu → průzkum dostatečně velké plochy v několika řezech; jiné metody kvantitativní fázové analýzy Hezel, 2007 XR-tomografie – 3D technika (Baker et al., 2012)

2D vs 3D texturní analýza Jerram et al., 2007

Obrazová analýza, plošné zastoupení jednotlivých fází 2 problémy: 2) heterogenita fází – komplikace, pokud chceme vypočítat celkové složení → odlišit jednotlivé zóny v rámci minerálů a při přípravě mapy fází jim přisoudit různé vrstvy, (komplexní metoda – kombinace XR-mapování a WDS analýz = XMapTools) Lanari et al., 2014 Nakamura et al., 2014 Haifler a Kotková, 2016

Vztah mezi minerálním a chemickým složením (horniny*) * Nemusí jít nutně o celkové složení horniny, to se dá ostatně změřit celohorninovou analýzou. Velmi často půjde např. o výpočet složení určité reakční textury, pseudomorfózy nebo polyfázové inkluze. minerální složení – proporce jednotlivých minerálů (texturní analýza, kvantitativní fázová analýza…) chemické složení směsi (horniny, textury)… chemické složení minerálů (elektronová mikrosonda…)

Vztah mezi minerálním a chemickým složením (horniny*) v „objemových“ proporcích minerální složení – proporce jednotlivých minerálů (texturní analýza, kvantitativní fázová analýza…) převod na hmotnostní proporce pomocí hustoty chemické složení směsi (horniny, textury)… chemické složení minerálů (elektronová mikrosonda…) v hmotnostních proporcích

Vztah mezi minerálním a chemickým složením (horniny*) ØKfs SiO2 63.84 Ab 7.8% Al2O3 18.98 Kfs 88.9% CaO 0.42 An 2.1% Na2O 0.86 K2O 14.85 BaO 0.56 Total 99.52 33 obj. % ρ = 2,65 34 hm. % Ab 47.5% Kfs 36.5% An 16.0% 66 hm. % ØPl SiO2 62.55 Ab 70.8% Al2O3 23.46 Kfs 6.0% CaO 5.05 An 24.2% Na2O 8.16 K2O 1.05 BaO 0.00 Total 100.26 67 obj. % ρ = 2,56

Hmotová bilance Bilancuje se přírůstek či úbytek hmoty (a jednotlivých složek) mezi stavem výchozím a konečným. Příkladové aplikace: hydrotermální alterace, metasomatóza střižné zóny segregace taveniny při migmatizaci zvětrávání (např. lateritický profil) Centrella et al., 2015

Hmotová bilance Bilancuje se přírůstek či úbytek hmoty (a jednotlivých složek) mezi stavem výchozím a konečným. Příkladové aplikace: hydrotermální alterace, metasomatóza střižné zóny segregace taveniny při migmatizaci zvětrávání (např. lateritický profil) Goncalves et al., 2012

Hmotová bilance Bilancuje se přírůstek či úbytek hmoty (a jednotlivých složek) mezi stavem výchozím a konečným. Příkladové aplikace: hydrotermální alterace, metasomatóza střižné zóny segregace taveniny při migmatizaci zvětrávání (např. lateritický profil) Hasalová et al., 2008

Hmotová bilance Bilancuje se přírůstek či úbytek hmoty (a jednotlivých složek) mezi stavem výchozím a konečným. Příkladové aplikace: hydrotermální alterace, metasomatóza střižné zóny segregace taveniny při migmatizaci zvětrávání (např. lateritický profil) Berger et al., 2014

Hmotová bilance Bilance je vztažena k určitému tzv. referenčnímu rámci. Tím je např. předpoklad, že některá ze složek je nemobilní (při procesu ani nepřibude ani neubude) nebo byl zachován objem tělesa výchozího (pseudomorfóza). Durand et al., 2015

Termobarometrie Slouží k odhadu P-T podmínek, za kterých byla v rovnováze určitá minerální asociace Zejména studium metamorfních hornin Význam např. pro konstrukci tzv. P-T drah vývoje dané horniny a v širším kontextu pro geotektonické modely Rodney a Grapes, 2015

Termobarometrie P-T mřížky a kompatibilitní diagramy – užitečné pro základní orientaci v minerálních rovnováhách; komplikovanější a omezené užití pro složitější systémy Přehled minerálních reakcí není předmětem našeho zájmu (probírá se v navazující magm. a mtmrf. petrologii). Wei a Powell, 2003

Termobarometrie Několik metod probíraných v tomto předmětu: solvní termometrie konvenční termobarometrie obsah stopových prvků v minerálech termodynamické modelování (pseudosekce…) Pozor! Při aplikaci metody se předpokládá rovnováha mezi uvažovanými minerály – vyžaduje pečlivé petrografické studium horniny.

Solvní termometrie Využití určité, omezené mísitelnosti minerálů s blízkou strukturou, která je závislá na teplotě. solvní živcová termometrie kalcit – dolomit ortopyroxen – klinopyroxen muskovit – paragonit Fuhrman a Lindsley 1988, experimentální data Seck 1971

Konvenční termobarometrie Principem je distribuce hlavních prvků mezi (zejména) horninotvornými minerály v rámci určité asociace. Tato distribuce je funkcí teploty, tlaku a složení. systém CaO-Al2O3-SiO2 systém o více složkách (např. + Mg, Fe, Na) asociace Grs+Ky+Qz+An fázové pravidlo: složky 3 fáze 4 variance 1 asociace Grt+Ky+Qz+Pl fázové pravidlo: složky ≥4 fáze 4 variance ≥ 2

Konvenční termobarometrie Principem je distribuce hlavních prvků mezi (zejména) horninotvornými minerály v rámci určité asociace. Tato distribuce je funkcí teploty, tlaku a složení. a A + b B = c C + d D ΔGr = ΔG°r + RT ln Keq = 0

Termodynamické modelování Principem je distribuce hlavních prvků mezi (zejména) horninotvornými minerály v závislosti na tlaku a teplotě. Modelují se (nejčastěji) P-T diagramy pro konkrétní horninová složení (pseudosekce), ve kterých jsou zobrazena pole se stabilními minerálními asociacemi v daném P-T rozpětí. Model se porovnává se studovanou minerální asociací. Pearce et al., 2015

Termodynamické modelování Modelovaný systém může obsahovat prakticky všechny významné komponenty: Na2O-CaO-K2O-FeO-MgO-Al2O3-SiO2-H2O (±Fe2O3-MnO-TiO2-CO2…) Pearce et al., 2015

Termodynamické modelování Modelování množství a složení fází prostřednictvím izoplet Pearce et al., 2015

Rozdíl: konvenční termobarometrie vs termodynamické modelování Principem obou je distribuce hlavních prvků mezi (zejména) horninotvornými minerály. konvenční termobarometrie – tzv. inverzní přístup = z minerální asociace a složení minerálů výpočet P-T podmínek termodynamické modelování – tzv. dopředný, „forward“ přístup = pro vybrané rozpětí podmínek se modelují výsledné asociace a minerální složení, a hledá se shoda s petrografií

Rozdíl: konvenční termobarometrie vs termodynamické modelování výpočet petrografie (minerály + jejich složení) P-T podmínky petrografie (minerál. asociace + složení minerálů) termodynamické modelování petrografie ( ekvilibrační objem ≈ celohorninové složení) výpočet pseudosekce, izoplety interpretace P-T podmínek pokročilejší modelování, interpretace vývoje h.

Rozpustnost stopových prvků v (horninotvorných) minerálech Zr v rutilu Ti v zirkonu Ti v křemeni a další Zr v rutilu obsah Zr v rutilu v asociaci s Zrn+Qz je pufrován asociace Rt+Zrn+Qz Tomkins et al., 2007

Souvislost mezi vybranými metodami bilance hmoty celohorninové složení (slož. směsi) obrazová analýza modální složení živcová termometrie termodynamické modelování chemické analýzy