Prezentace a trénování v kurzu Rozvoj komunikačních dovedností

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
SUPERVIZE Bc. Pavel VÍTEK SUPERVIZE Co víte o supervizích?? Máte o ně zájem a proč??
Struktura poradenského procesu
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Problémy menšinových skupin II
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Myšlenkové základy skautingu
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Komunikace s rodiči.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
„Řízení lidských zdrojů /HR/ je jedním z hlavních úkolů managera a nikdo to za něho nemůže udělat“ Roman Vacho© City Hotel Park Dolný Kubín.
Systemický přístup v SP
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Východiska úkolově orientované supervize
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Fáze poradenského procesu
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Andrea Brožová Doubková
MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
Manager nebo leader? Management je pozice
Mgr. Alice Vašáková. Kontext poradenského rozhovoru -čím se liší od jiných rozhovorů? Celkovým kontextem: vazba aktérů i témat na prostředí školy-kontext.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Struktura poradenského procesu
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Žákovský parlament 1.stupeň
Přístupy v kariérovém poradenství
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Prezentační a komunikační dovednosti
Andrea Brožová Doubková
Mgr. Veronika Dembická, DiS.
Škola základ občanského života
Výměna dobré praxe v rámci projektu „Domovník-preventista“
Transkript prezentace:

Prezentace a trénování v kurzu Rozvoj komunikačních dovedností Poradenský rozhovor Prezentace a trénování v kurzu Rozvoj komunikačních dovedností

Kontext poradenského rozhovoru -čím se liší od jiných rozhovorů? Celkovým kontextem (vazba aktérů i témat na prostředí)-kontext nás v rozhovoru vymezuje a zároveň i omezuje Očekáváním aktérů (všichni něco chtějí) Rolí „poradce“ (sedí tam jako pomáhající pracovník) Zaměřením na potřeby klienta (upozadění sebe sama) Strukturou (rozhovor je veden, řízen, koordinován) Dojednáváním spolupráce (poptávka a nabídka) Zaměřením na cíl (a tím cílem je obvykle změna) Způsobem komunikace (profesionální postupy)

Jak vnímat poradenský rozhovor Jako intervenci= nástroj ke změně Jako lidské setkání Věnujeme pozornost kontextu (říkat a dělat jen to, co „patří“ do kontextu rozhovoru) Zvažujeme a nabízíme i jiné formy intervence (co by se dalo dělat jiného než rozhovor s námi) Promýšlíme způsob, jakým intervenujeme (co je naším cílem) Poradenský rozhovor je setkáním lidí, kteří mají své očekávání, obavy, potřeby, zkušenosti… Myslíme proto na bezpečí a potřeby klienta i své vlastní Komunikaci přizpůsobujeme klientovi Uvědomujeme si hranice našeho setkání a našeho vztahu

Jaké podoby může mít intervence

Podoby profesionálního pomáhání Pomáhání(=podporovat) nebo kontrola (=mít pod kontrolou, vést) Dva efektivní nástroje pomáhání, oba jsou zcela relevantní ve vztahu pracovník-klient Pracovník musí být schopen je odlišovat (sebereflexe) Volí je podle kontextu zakázky Profesionál by je měl oba „umět“ a využívat Kriteriem pro jejich použití je EFEKTIVITA Mohou se prolínat v rámci práce s klientem i v rámci jedné intervence

Pár slov o kontrole (řízení) Kontrola je hlavním nástrojem socializace (vrůstání jedince do společnosti lidí) Základní předpoklad: pracovník ví, co je pro klienta dobré, ví co klient potřebuje a dává mu to (vede ho k tomu) Kontrola je často nevyhnutelná, účelná a potřebná Může být postavena na zájmu jiných lidí, než klienta (vedení, kolegů, systému) Kontrola „je přebírána“ společně s „vládou nad problémem“ Kontrola je prvoplánově rychlejší než pomoc (rychlý průběh, rychlé řešení, ale…mnohdy nulová efektivita)

Pár slov o kontrole Pracovník se při kontrole řídí svými normami (nebo normami, které reprezentuje) Pracovník je při ní aktivnější než klient (v myšlenkách, slovech i činech) Jeho cílem je přivést klienta k žádoucímu chování (které mu pomůže dostat se z problémů) Kontrola s sebou nese nerovný vztah se všemi důsledky Kontrola má mnoho podob: Opatrování (pojď, já to udělám za tebe) Dozor (nemohu to nechat jen na tobě) Přesvědčování (je pro tebe dobré…udělej to, věř mi) Vyjasňování (udělej to takto, protože……)

Pár slov o pomoci Pomoc nastupuje tam, kde není třeba kontroly Na začátku pomoci je klientova objednávka nebo žádost a naše nabídka Cíl naší spolupráce si dojednáváme Vše další, co děláme, je vždy výsledkem interakce s klientem, dojednávání Pomoc je zdlouhavější než kontrola, její efekt je ale většinou dlouhodobější (druhoplánový), často trvalý Pomoc je postavena na zájmu klienta, jehož respektujeme jako odborníka na svůj problém Pomoc s sebou nese rovnocenný vztah a dělbu zodpovědnosti

Pár slov o pomoci Pomoc má také různé podoby: Doprovázení (pomoz mi nést můj osud) Vzdělávání (pomoz mi rozšířit mé možnosti) Poradenství (pomoz mi využít mých možností) Terapie (pomoz mi dělat věci jinak)

Jaké nástroje j vedení rozhovoru máme k dispozici?

Techniky aktivního naslouchání Povzbuzování – aktivizace mluvčího Objasňování- ujištění se o správnosti Parafráze- vlastními slovy totéž (jak to chápu já) Reflexe- pojmenování pocitů Shrnutí- prostě shrnutí Uznání- ocenění

Silná pětka-vlastně by stačila „Silná pětka“-nástroje, jak urychlit vznik pracovního společenství a jak zvýšit pravděpodobnost spolupráce BEZPEČÍ: postarat se o sebe (usebrání, příprava, přeladění) i o klienta (pohodlí, informace, potřeby) PŘIPOJOVÁNÍ: na proces (tempo, slova, hlasitost) a na obsah (vidět věci klientovýma očima a přijmout jeho téma jako předmět naší společné práce)

POTVRZOVÁNÍ: dávat najevo, že se snažíme porozumět jeho těžkosti, že klienta i jeho trápení bereme vážně ZPLNOMOCŃOVÁNÍ: spoléhat se na klienta, že je schopen najít to, co je pro něj důležité; vytvářet příležitosti pro to, aby se ukázal jako schopný; nedělat věci za klienta OCEŃOVÁNÍ: vyslovení obdivu nad vším, čeho klient dosáhl vlastním úsilím (cílem je pomoci klientovi přijmout vlastní kompetenci)

Struktura poradenského rozhovoru

Struktura poradenského rozhovoru (volně dle Úlehla: Umění pomáhat) příprava otevření dojednávání hledání řešení ukončení

Příprava na rozhovor Příprava technická (místnost, občerstvení, podklady…) Příprava mentální Přeladění se na poradenskou práci, zabydlení v roli Rekapitulace toho, co vím o klientovi a o problému Reflexe toho, na co jsem naladěný, nastavený, co očekávám, jaké mám před-poklady a jaký vliv to může mít na rozhovor Pokud jsem iniciátorem R, ujasním si cíl Připomenutí obecné struktury rozhovoru a principů AN Osobní mantry  víme nejlépe, co je naše Achillovka (trpělivost, upozadění, struktura, empatie, otevřenost…)

Otevření…čeho? Koho? Čemu? O co nám jde Co děláme Otevření rozhovoru Formálně zahajujeme rozhovor, děláme nám pohodlí, zajišťujeme podmínky, pojmenováváme téma, kontext…, vyzýváme klienta aby povídal Otevření klienta Vytváříme prostor pro sdělení klienta, povzbuzujeme ho, doptáváme se, zajímáme se o všechny relevantní informace i pocity Otevření pracovníka Nasloucháme, nasloucháme, nasloucháme; připojujeme se, nespěcháme s nějakými vlastními názory, snažíme se porozumět klientovu pohledu na věc a tomu, jak mu s problémem je. Věnujeme pozornost faktům, postojům, emocím. Otevření nových úhlů pohledu klienta na problém Klademe otázky, díky nimž se klient může podívat na problém jinak. Ptáme se na souvislosti, na kontext, na situace kdy je to jinak…

A co bude na konci otevírání A co bude na konci otevírání? Na základě informací, které k vám přišly, budete vědět něco o tom: Jak klient prožívá a popisuje svůj problém Co je důležité pro tohoto klienta Jaké jsou jeho strategie řešení problémů Jaké úspěchy a nezdary má spojené s tímto problémem Jak si sám problém vysvětluje? Jak ho chápe? Jak se mu s ním žije? Co chce a co nechce udělat Jaké zdroje má k dispozici, aby mohl problém řešit

Jak to probíhá Klient si stěžuje na něco, co ho trápí. Potřebuje o tom mluvit, nic víc. Klient vyslovuje své první, často obecné představy o tom, co by si přál mít jinak, co by se mělo změnit, aby byl spokojenější. Pracovník prozkoumává to, jak klient svůj problém vnímá, co už kdy zvládl, co mu funguje… Klient a pracovník společně hledají všechny důležité názory klienta, jeho zdroje, jiné úhly pohledu… Tímto procesem klient prochází veden otázkami pracovníka. Sám by to pravděpodobně nedokázal. Kdyby ano, neseděl by před vámi.

Dojednávání Co se děje v této fázi: Mapujeme očekávání klienta ohledně toho, co by chtěl s problémem udělat, jeho očekávání ohledně změny Ujasňujeme si, jaká je v tom naše role (co můžeme nabídnout, jak bychom měli pracovat, co se od nás čeká) Projít si s klientem proces od popisu problému k formulaci cíle a cesty k jeho splnění (včetně role pracovníka)

Hledání řešení V této fázi rozhovoru už jsme zaměřeni jednoznačně na budoucnost-v problému samotném už se nepitváme V dialogu využíváme vše, co již bylo v rozhovoru řečeno. Vracíme se k postřehům klienta, připomínáme zárodky změny, upozorňujeme na to, co má klient k dispozici, aby mohl problém vyřešit Pracujeme s jeho dřívějšími zkušenostmi, výjimkami z problému, změnami k lepšímu, které už nastaly Nabízíme vlastní nápady, vždy tak, aby klient mohl s pocitem bezpečí zvážit jejich užitečnost a třeba je i odmítnout

Ukončení rozhovoru Přichází tehdy, když si klient objevil, co potřeboval-když je splněno to, na čem jsme se dohodli Často to bývá dříve, než by pracovník čekal a často pro něj mohou být klientovy objevy překvapivé-sám by situaci řešil jinak Zde je pak důležitá pracovníkova „disciplinovanost“ I v závěrečné fázi rozhovoru má pracovník důležitý úkol: pomoci klientovi přijít na to, co mu pomohlo zbavit se problému nebo najít řešení. Hodí se přesně pojmenovat, kdy v rozhovoru klient objevil něco klíčového nebo co vedlo ke změně jeho uvažování.