MODROZELENÁ INFRASTRUKTURA: NADĚJE PRO ŘEKY, NADĚJE PRO ČLOVĚKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Advertisements

1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Facility management ČSN EN
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Úvod do problematiky OPŽP
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Možnosti financování protipovodňových.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Půda – složka životního prostředí
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
MONITOROVACÍ SYSTÉM SF a FS PRO OBDOBÍ WEBOVÝ ÚČET ŽADATELE A PŘÍJEMCE PODPORY Nová aplikace monitorovacího systému Mgr. Matěj Mareš Odbor evropských.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví Název předmětu:Pozemní stavby Název a ID tématu:Vhodné a méně vhodné staveniště (STA20) Zpracoval: Ing.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní
Mechanismy pro zvyšování infiltrace povrchových vod
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zelená linka: Finanční možnosti čerpání z Operačního programu Životní prostředí na vodu.
Možnosti financování adaptačních opatření – Operační program Životní prostředí Přednášející: Datum: Ing. Jan Pištěk
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
zelená linka: Prioritní osa 1 – Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Vodní režim krajiny v územním plánování Petr Birklen AOPK ČR.
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Vodohospodářské aktuality
Stav odkanalizování v obcích Zlínského kraje Odbor životního prostředí a zemědělství Ing. Dana Zápecová vedoucí oddělení vodního hospodářství Duben.
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Energetické úspory pro veřejné budovy s podporou OPŽP
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Dotační příležitosti pro obce JMK
Klimatizace Prahy Arnika 2017.
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
DTM Kraje Vysočina.
4.4.1: Revitalizace funkčních ploch a prvků
VODA PRO KAŽDÉHO, PRO ŽIVOU PŮDU A ZDRAVOU KRAJINU!
Transkript prezentace:

MODROZELENÁ INFRASTRUKTURA: NADĚJE PRO ŘEKY, NADĚJE PRO ČLOVĚKA Ing. Jiří Vítek JV PROJEKT VH s.r.o.

SVĚTOVÁ POPULACE A URBANIZACE 7 miliard .... rok 2011 8 miliard .... rok 2024 9 miliard .... rok 2037 10 miliard ... rok 2056 11 miliard ... rok 2087 7 540 000 obyvatel Země => míra urbanizace www.cmes.cz/sites/default/files/Skalak_Prazsky_tepelny_ostrov.pdf;

"šedá" infrastruktura a modrá infrastruktura jsou odděleny MĚSTA S MODROZELENOU INFRASTRUKTUROU – ŽIVOTASCHOPNÁ, UDRŽITELNÁ, ODOLNÁ Nevýraznější kvalitou modro-zelené infrastruktury je překrývání modré a zelené funkce, procesy a služby. Přechod z "šedé" infrastruktury do modré až po plně Integrovanou modro-zelenou infrastrukturu. "šedá" infrastruktura a modrá infrastruktura jsou odděleny modrá a zelená infrastruktura sousedí, ale jsou funkčně od sebe navzájem odděleny modrá a zelená infrastruktury se přesahují v rámci řečiště plná integrace modrozeleného hospodaření s dešťovými vodami ze střech a vertikálních zahrad do odvodňovacích systémů městské struktury Modrozelená Infrastruktura: Přechod od oddělené k integrované modrozelené infrastruktuře (Herbert Dreiseitl)

JAK SE PŘÍSTUP K MODROZELENÉ INFRASTRUKTUŘE VYVÍJEL ABSENCE PRINCIPŮ MODROZELENÉ INFRASTRUKTURY

JAK SE PŘÍSTUP K MODROZELENÉ INFRASTRUKTUŘE VYVÍJEL INTEGROVANÉ PRINCIPY MODROZELENÉ INFRASTRUKTURY

ŘEŠENÍ MODROZELENÉ INFRASTRUKTURY NA RŮZNÝCH ÚROVNÍCH STAVEBNICTVÍ Dešťová voda může být ošetřena na více úrovních budovy pomocí vegetačních střech, vnějších zelených fasád, které mají rostliny na balkónech a vnitřní zeleni. V budově může být dešťová voda skladována, opětovně využívána, čištěna a dodatečně infiltrována do podzemí.

ŘEŠENÍ MODROZELENÉ INFRASTRUKTURY NA RŮZNÝCH ÚROVNÍCH VEŘEJNÁ PROSTRANSTVÍ UVNITŘ MĚSTSKÉ ČTVRTI V PROSTORU MEZI BUDOVAMI musí být poskytnut k zadržování srážkové vody v zarostlých vodních plochách a městských zahradách, stejně jako stromy lemované bulváry. EVAPOTRANSPIRACE Evaporace, odpařování z povrchu zemského a oceánu a transpirace, vypařování z rostlin do atmosféry.

ŘEŠENÍ MODROZELENÉ INFRASTRUKTURY NA RŮZNÝCH ÚROVNÍCH PODZEMNÍ PROSTOR Odběr dešťové vody zajišťuje nezávislé zásobování vodou akumulací a ukládáním dešťové vody pro opětovné použití na místě. Proces se skládá z povodí, přepravy, filtrace a sedimentace, čištění (biologickou absorpcí) a nakonec distribuce čisté dešťové vody. Při vhodných podzemních podmínkách, jako je účinná propustnost a žádné znečištění, je vyčištěná dešťová voda velmi dobrou volbou pro doplňování podzemní vody.

Důvody aplikace HDV jako součást MZI jsou zřetelné a bezodkladné … … proto je nutné pracovat na tom, abychom co nejdříve např. věděli: jaká bude poloha modrozelené infrastruktury (MZI) v uličním profilu; jaký bude vzájemný vztah MZI k ostatním inženýrským sítím; za jakých podmínek se bude vodohospodářská infrastruktura obnovovat.

Současná situace v aplikaci modrozelené infrastruktury v ČR Nekoncepční a nesystémový přístup státu Města jsou nucena si vytvářet systémová opatření: Studie odtokových poměrů Městské stavební standardy Metodická příručka Koordinace jednotlivých profesí ve stavebnictví

ekonomická motivace zavádět HDV Role ministerstev a vlády Aktivity státu zatím nenasvědčují tomu, že bychom měli vnímat vodu jako náš národní zájem, jako je tomu u většiny států v Evropě. Chybí jasná a zřetelná definice nových priorit a principů. Neexistuje koncepci Adaptace na změnu klimatu v urbanizovaném území, která by systémově definovala priority, principy, cíle, úkoly a nástroje, které by jasně definovaly účinné podmínky pro udržitelný rozvoje měst v ČR. MŽP připravuje Národní akční plán adaptace na změnu klimatu s ostatními ministerstvy podle Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR. Úkolem je uvést do praxe konkrétní opatření. Bohužel jeho součástí není nejúčinnější nástroj, ekonomická motivace zavádět HDV pro majitele komunikací a staveb pro bydlení.

Studie odtokových poměrů (SOP) Efektivnější vnitřní organizace radnic a magistrátů odstranění procedurálních nedostatků při schvalování, povolování a kolaudování staveb tak, aby byla zajištěna důsledná kontrola a jednotný přístup k projektům odvodnění staveb. Aktivovat provozovatele systémů HDV na městských stavbách úpravou jeho povinností v provozních smlouvách (účast na projektové přípravě, převzetí díla jen s DSkPS). Plánovací smlouvy mezi městy/obcemi a dvelopery o předání a převzetí infrastruktury do majektu města/obce. Ř E Š E N Í: Studie odtokových poměrů (SOP) městům a obcím chybí koncepce odvodnění podle principů udržitelného rozvoje.

Městské stavební standardy (MSS) Koordinace všech stavebních profesí v MSS Koordinace technických předpisů s principy HDV - v českých technických předpisech chybí zásady HDV ovlivňující pozemní, dopravní a vodohospodářské stavby a města a obce to neví. Ř E Š E N Í Městské stavební standardy (MSS) na katastru svých měst/obcí vytvořit zkoordinovaná pravidla a konstrukční zásady, které by u veřejných i soukromých staveb respektovaly potřeby modrozelené infrastruktury (např. definovat prostorové uspořádání inženýrských sítí v uličním prostoru). Zásady pro aplikaci HDV se mohou zanést prostřednictvím analytických podkladů do územních plánů.

na katastru svých měst vytvořit zkoordinovaná pravidla METODICKÁ PŘÍRUČKA = NÁVOD K POUŽITÍ Státní správa je často při vymáhání dodržování předpisů o HDV ve složité situaci, brání jí: nezkoordinované právní a technické předpisy a jejich nesrozumitelný a nejednoznačný výklad; metodika pro aplikaci předpisů v praxi; efektivnější vnitřní organizace, procedurální nedostatky při schvalování, povolování a kolaudování staveb; neurčený provozovatel městských systémů HDV s jasně definovanými povinnostmi v provozní smlouvě; kvalitní plánovací smlouvy mezi městy a developery o předání a převzetí infrastruktury do majetku města; a informovanost o klíčových parametrech HDV. Následkem toho často vznikají nekvalitní, nezákonné a nebezpečné stavby. Ř E Š E N Í: Metodická příručka na katastru svých měst vytvořit zkoordinovaná pravidla podle platných zákonů a norem ČR s návodem k použití (př. Hradec Králové, Olomouc).

Kde na to HDV vzít finanční prostředky? Možnosti financování z Operačního programu Životní prostředí SFŽP. Prioritní osy 1 podporuje přizpůsobení se změně klimatu, předchází rizikům a zajištění odolnosti vůči katastrofám a vývojem systémů pro zvládání katastrof. Specifický cíl 1.3: Zajistit povodňovou ochranu intravilánu a hospodaření se srážkovými vodami Aktivita 1.3.2 – Hospodaření se srážkovými vodami v intravilánu Forma a výše podpory Podpora v rámci SC 1.3 bude poskytována z prostředků FS ve výši 85 % celkových způsobilých výdajů u výměny nepropustných zpevněných povrchů za propustné zpevněné a propustné povrchy bude podpora poskytována ve výši 50 % celkových způsobilých výdajů.

Oprávnění žadatelé - příjemci podpory kraje, obce, dobrovolné svazky obcí, organizační složky státu, státní podniky, státní organizace, veřejné výzkumné instituce a výzkumné organizace, pokud jsou veřejnoprávními subjekty, městské části hl. města Prahy, příspěvkové organizace, vysoké školy a školská zařízení, nestátní neziskové organizace16 (obecně prospěšné společnosti, nadace, nadační fondy, ústavy, spolky) – kromě opatření výstavby ochranných nádrží, církve a náboženské společnosti a jejich svazy17, fyzické osoby podnikající (pouze pro aktivitu 1.3.3 kromě opatření výstavby ochranných nádrží).

Typy podporovaných projektů Mezi podporované typy projektů patří opatření a stavby zajišťující prevenci proti záplavám a zároveň proti suchu, jako jsou například: povrchová vsakovací a retenční zařízení doplněná zelení (plošný vsak, průleh, průleh s rýhou, vsakovací nádrž), podzemní vsakovací zařízení s retenčním prostorem vyplněným štěrkem nebo prefabrikáty, povrchové či podzemní retenční prostory s regulací odtoku do povrchových vod nebo kanalizace (suché retenční nádrže, retenční nádrže se zásobním prostorem, podzemní retenční nádrže, umělé mokřady), akumulační podzemní nádrže na zachytávání srážkových vod pro jejich opětovné využití (např. na zálivku či splachování WC), výměna nepropustných zpevněných povrchů za propustné zpevněné a propustné povrchy se součinitelem odtoku každého z nových povrchů do 0,5 včetně, přestavby konstrukcí střech s okamžitým odtokem srážkové vody (keramické, plechové atd.) na povrchy s akumulační schopností (vegetační, retenční) se součinitelem odtoku do 0,7 včetně.

Přehled nejvhodnějších zařízení k HDV na stávajících stavbách Aplikace principů HDV se děje prostřednictvím decentrálních systémů odvodnění Vegetační a štěrkové střechy Povrchová vsakovací zařízení Propustné zpevněné povrchy Retenční . dešťové nádrže, poldry a mokřady Vsakovací průleh s rýhou Akumulace . a využívání srážkové vody Podzemní vsakovací prostory

Jak postupovat? Analýza potenciálu stávající zástavby k přestavbě na HDV a její využívání Identifikace vhodných nemovitostí v majetku města/obce Vyhodnocení plateb za vodné a stočné Technická proveditelnost a návrh možných opatření Určení problematických míst v systému odvodnění Technicko-ekonomické vyhodnocení a optimalizace opatření vytipovat vhodné nemovitosti, stanovit platbu za vodné a stočné, možnosti aplikace HDV, technickoekonomické vyhodnocení Na navazující projektovou přípravu a žádost o dotaci se vztahuje dotace z OPŽP.

Děkuji za pozornost, Jiří Vítek www.jvprojektvh.cz Pokusme se nevnímat srážkovou vodu pouze jako problém, ale jako příležitost k zajištění kvalitnějšího životního prostředí v našich městech a obcích Děkuji za pozornost, Jiří Vítek www.jvprojektvh.cz