Informační sociální vliv: (informational social influence) Potřeba vědět, co je „správně“ Plochová Barbora(182485)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
Advertisements

Ideový závěr Co si mám z přednášky odnést (+ komentáře k užití statistiky v biologii)
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Zásady pozorování a vyjednávání
Společenské a skupinové faktory při utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
OSOBNOST.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Psychologie II Sociální psychologie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Specifický typ osobnosti
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN Autor:
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard.
Time management.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychologické aspekty zdraví
Stanislav Bendl (PdO 1/2001).  Aktuálnost tématu manipulace a kritického myšlení (média, sekty, politika, obchod)  Stoupající brutalita pachatelů trestných.
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Základy sociální psychologie
Sociální vlivy Free Powerpoint Templates.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Pravidla chování, právo a morálka
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Experimentální studie poslušnosti
Zaměstnání členů rodiny
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Čím bych chtěl být až, vyrostu?
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Konstrukce trojúhelníku
MOTIVACE.
Sociální psychologie II
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Úvod do psychologie
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Co říká česká veřejnost?
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Informační sociální vliv: (informational social influence) Potřeba vědět, co je „správně“ Plochová Barbora(182485) Hloušková Marie(173748) Mecnerová Petra(182100)

Jedna z důležitých věcí, kterou získáváme z interakce s druhými lidmi jsou INFORMACE. Dostupným zdrojem informace je pro nás chování druhých lidí Ostatní lidé nás vedou k tomu, že se přizpůsobujeme, protože je vidíme jako zdroj informací

Na toto téma byly provedeny různé experimenty, např Na toto téma byly provedeny různé experimenty, např. Muzar Sherif – autokinetický efekt Tento experiment ukázal, že lidé, pro které je chování druhých zdrojem informací, věří, že skupinový odhad je správný

Důležitou vlastností informačního sociálního vlivu (ISV) je, že může vést k osobnímu souhlasu (private acceptance) – lidé se přizpůsobí chování druhých, protože opravdu věří, že jejich chování je správné Veřejný souhlas(public compliance) znamená, že se lidé přizpůsobují pouze veřejně, aniž by nutně věřili v to, co skupina dělá nebo říká

Věci, které jsou v našem každodenním životě důležité, nás motivují k tomu, abychom je dělali správně, protože víme, že naše soudy a rozhodnutí mohou ovlivnit náš další život Čím více důležité rozhodnutí, tím více budeme spoléhat na ostatní lidi a jejich názory V nejasných situacích je to sice dobrá strategie, ale přináší risk – co když se druzí lidé mýlí? Ostatní lidé ale nemusí být informování více nebo přesněji než my, riskujeme tedy, že od nich přebereme i nesprávné informace

Informační sociální vliv Faktory způsobující přizpůsobení: neurčitost situace naše nejistota způsobuje, že napodobujeme jednání druhých lidí, bez potřeby zkoumat zda je správné či morální krizová situace nutí nás k rychlým reakcím a nepromyšlenému jednání nápodoba je nejrychlejší způsob jak získat informace a jednat námi vnímaná odbornost lidí kolem nás máme tendence napodobovat ty, o nichž jsme přesvědčeni, že mají v dané situaci lepší přehled, lépe jí rozumí, jsou kvalifikovaní

Dramatická podoba ISV přichází během krizí, když jsou jedinci konfrontováni s ohrožující situací, ke které jsou špatně vybaveni – zde je potřeba ISV akutní Příkladem je odvysílání rozhlasové hry (v roce 1938) o invazi nepřátelských Marťanů na Zemi, které způsobilo paniku mezi lidmi v důsledku ISV

NAŠE OBRANA PROTI INFORMAČNÍMU SOCIÁLNÍMU VLIVU spolehnutí na morální a mravní hodnoty jimiž se v životě řídíme vyhledávání a zjišťování dalších zdrojů informací klást si otázky, zda interpretace skutečnosti tak, jak ji podávají druzí lidé odpovídá naší vlastní interpretaci. Pokud ne ptát se proč (Ví druzí lidé víc o tom co se děje než já? Je někde po ruce odborník, někdo, kdo by měl vědět víc? Zdají se činy druhých lidí nebo odborníků rozumné?).

Davová psychogenní choroba(mass psychogenic illness) – označuje vznik jednoduchých somatických příznaků ve skupině lidí bez znalosti příčiny V dnešní době toto podporují média, pomocí kterých se mezi lidmi daleko rychleji šíří informace, poplašné zprávy (např. informace o úniku jedovatých plynů způsobí, že lidé začnou kašlat, pociťovat zápach…)

Normativní sociální vliv Důvody proč se podřizujeme tomuto vlivu: Potřeba být akceptován - přizpůsobujeme se, abychom byli oblíbení a akceptovaní druhými lidmi. Přizpůsobujeme se skupinovým sociálním normám ( social norms), které jsou implicitní (a někdy explicitní) pravidla pro akceptovatelné chování, hodnoty a přesvědčení. Poslušnost k autoritám - Stanley Milgram – studie dokazující, že autorita druhého člověka (nadřízeného, vedoucího, experimentátora) může ovlivnit obyčejné lidi, aby spláchali nemorální činy, jako je způsobit krutou bolest nevinnému přihlížejícímu.

Milgramův experiment s poslušností Milgramův experiment s poslušností. Experimentátor(E) řekl pokusné osobě(S),aby žákovi(A) za každou chybu dala elektrický šok o postupně větší intenzitě. Když osoba protestovala, experimentátor trval na tom,že v experimentu je nutno pokračovat.

Velikost normativního sociálního vlivu dokazují i výsledky Milgramova experimentu: Odhad toho, kolik lidí bude schopno pokračovat v příkazech experimentátora a dát maximální stupeň šoku (450 voltů) činil asi 1 %, ovšem skutečnost byla taková, že toho bylo schopno 62,5 % respondentů. Z toho vyplývá, že když autorita trvá na tom, abychom poslouchali, je těžké říci NE. Za určitých okolností se i z nejobyčejnější osoby může stát zločinec.

Jaké jsou ostatní důvody, proč posloucháme ? Přizpůsobujeme se i špatným normám- někdy jsme jako roboti a nepřemýšlíme, zda sociální norma, kterou následujeme, je vhodná vzhledem k situaci, ve které se nacházíme. Sebeobrana (self-justification) – pokud osoba dělá důležité či složité rozhodnutí, které způsobují kognitivní disonanci, snaží se ji redukovat – nejefektivnější způsobem je, pokud si své rozhodnutí plně ospravedlní.

Normativní sociální vliv ovládá mnoho oblastí našeho sociálního života: stravovací návyky koníčky módu… … a podporuje slušné chování ve společnosti. Milgram tvrdí, že poslušnost vůči autoritě je nezbytnou podmínkou pospolitého života, že ji má lidský druh vývojově zabudovanou.

Použité zdroje: Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2004). Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall: Chapter 8 (254-263, 288-295)