NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

ALKENY CHRAKTERISTIKA VLASTNOSTI
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
+ HNO3 NO2 + H2O HO-NO2 HO• + •NO2 HO• + H2O + • NO2 + HO•
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Nekovy DOPORUČENÁ STRÁNKA:
NÁZVOSLOVÍ UHLOVODÍKŮ TYPY REAKCÍ V ORGANICKÉ CHEMII
Chemické reakce nasycených uhlovodíků
Organická chemie.
Alkany, cykloalkany Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
surová nafta, zemní olej
Alkany.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Alkany = uhlovodíky s jednoduchými vazbami (nasycené uhlovodíky)
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Reakce alkanů a cykloalkanů.
ALKYNY Cn H 2n-2 nenasycené acyklické uhlovodíky s trojnou vazbou
ORGANICKÁ CHEMIE.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CHEMICKÉ REAKCE ORGANICKÝCH SLOUČENIN
Alkany.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Organická chemie Zjednodušeně chemie sloučenin se čtyřvazným uhlíkem.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ROPA.
Alkyny.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Zdroje organických sloučenin
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
HALOGENDERIVÁTY H halogenem (F, Cl, Br, I) alkylhalogenidy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_142.
Nejjednodušší uhlovodíky
Alkany.
Halogenderiváty uhlovodíků
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_026_Uhlovodíky Ch_026_Uhlovodíky_Uhlovodíky Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Organická chemie Chemie 9. r..
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Alkeny a cykloalkeny.
(4S,6S)-2-Ethyl-6-hydroxy-4-chlorcyklohex-2-en-1-on
Názvosloví alkanů Základem nejdelší řetězec.
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Názvosloví derivátů uhlovodíků
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
18 – Alkany, cykloalkany Petr Choboda, 4. B.
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany

NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany RADIKÁLOVÉ REAKCE Sulfochlorace R – H + Cl2 + SO2 R – SO2Cl iniciace propagace Pozor na inhibitory radikálových reakcí ! Zabraňují propagaci. Např. kyslík vytváří s radikály peroxyalkylový radikál (méně reaktivní)

NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany Sulfoxidace R – H + SO2 + O2 R - SO3H iniciace alkansulfonylperoxidový radikál alkanperoxysulfonová kys. propagace

NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany Autoxidace R – CH2 - R + O2 R – CO – R + ( 2 R - CHO ) iniciace propagace terminace

NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany Autoxidace R – CH2 - R + O2 R – CO – R + ( 2 R - CHO ) Ukázky praktických aplikací výroba základních surovin zpracování isopropylbenzenu (kumenu)

NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany Nitrace - oxidy dusíku, zředěná kyselina dusičná (400o C) R – NO2 Reakce doprovázena stěpením vazeb C-C zdrojem reagentů pro nitrace jsou směsi oxidů dusíku Hoření iniciace propagace zdroj dalších řetězových reakcí

NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany Radikálové reakce v atmosféře ozonosféra – 25 km nad zemským povrchem hn ozon svým rozkladem brání přístupu UV-záření na zemi – mění záření na teplo Freony – uhlovodíky s chlorem a fluorem (využití v chladících systémech, inertní rozpouštědla, medium ve sprejích) rozklad freonu Crutzen, Molina, Rowland (1995 NC) iniciace propagace

NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany DHC-C = 346 kJ/mol 700 – 900o C KRAKOVÁNÍ - štěpení C-C vazeb TERMINACE rekombinací – tvorba menších molekul než před krakováním disproporcionací HYDROKRAK (250 – 450o C + katalyzátor + H2 + tlak)

NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany Zdrojem alkanů a cykloalkanů, ale i nenasycených uhlovodíků, aromátů a sloučenin obsahujících sirné a dusíkaté sloučeniny jsou zemní plyn a ropa Bod varu o C Počet uhlíků Užití pod 30 2 - 4 Plynné podíly - topení 30 - 180 4 - 9 Benzin - motory 160 - 230 8 - 16 Kerosin – topení, tryskové motory 200 - 320 10 - 18 Nafta – diesel. motory 300 – 450 16 – 30 Těžký olej - topení vyšší Vosky, asfalt , koks Oktanové číslo benzinů: heptan 0 isooktan (2,2,4-trimethylpentan) 100 Ekologie uhlovodíků

Struktura a stereochemie sloučenin s Csp3 Uhlíkový atom v sp3 hybridním stavu, zobrazení Dva uhlíkové atomy v sp3 hybridním stavu, zobrazení, Fischerova projekce, perspektivní projekce, vzájemný převod Určování konfigurace – Cahn, Ingold, Prelog pravidla priority substituentů

Struktura a stereochemie sloučenin s Csp3 Cahn, Ingold, Prelog – pravidla priority atomů či skupin 1 Atom s větším protonovým číslem má větší prioritu 2 Pokud dva atomy mají stejná protonová čísla (isotopy), pak má větší prioritu atom s větší hmotností 3 Pokud nemůžeme rozhodnout podle předchozích pravidel, porovnáváme protonová čísla na sousedních vzdálenějších atomech (na druhých atomech od stereogenního centra), a pokud neuspějeme, pokračujeme k třetím a dalším atomům 4 Atomy vázané násobnými vazbami se posuzují, jako daný atom byl vázán násobně jednoduchou vazbou