DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_745_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ZÁJMENA Zájmena nahrazují podstatná nebo přídavná jména. Zájmena používáme místo podstatných nebo přídavných jmen. Zájmena používáme za jména, proto to.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN TEN, NÁŠ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_01
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Zájmena = pronomina.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zájmena Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
ZÁJMENA (pronomina).
ZÁJMENA Český jazyk 5. ročník ZŠ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_03.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Druhy zájmen AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 6.,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Druhy zájmen Rozlišujeme zájmena: a) osobní g) záporná
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zájmena Druhy zájmen 6. ročník.
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
83.1 Skloňování zájmen, druhy
Zájmena = pronomina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Co víme o zájmenech prezentace
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Zájmena skloňují se druhy: osobní přivlastňovací ukazovací tázací
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Zájmena 2 Procvičení tvarů osobních zájmen Skloňování zájmen náš, váš.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Najdi v říkance všechna zájmena ZÁJMENA Co už známe Leze žába do bezu, já tam za ní polezu,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Mluvnické významy zájmen Autor Fulínová.
Z ÁJMENA Bc. K. Matějková. Z ÁJMENA zastupují podstatná jména a přídavná jména mohou na věci ukazovat ohebný slovní druh přesný význam poznáme vždy z.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C57Čj6_ Zájmena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Michaela Blažková VY_32_Inovace_ Zájmena
Zájmena Bc. K. Matějková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Věta se skládá ze slov Název školy
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_06_SLOVNÍ DRUHY_ZÁJMENA 1
Zájmena pravopis Kdo? Nikdo? Já! Někdo? Všichni?.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Lenka Zlámalová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zájmena.
AUTOR: Mgr. Dobroslava Martínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ČJ3_11_Zájmena
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Tvarosloví – zájmena Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Zájmena Ročník prima Datum tvorby 22.11.2012 Anotace Zájmena, druhy zájmen, zájmena bezrodá, procvičování Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání při výuce Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Voni to maj nějaký popletený! Zájmena Voni to maj nějaký popletený! Jak vy k my, tak my k vy.

Zájmena slova, která sama neoznačují osoby, zvířata, vlastnosti, věci, ale příslušná podstatná a přídavná jména zastupují, ukazují na ně apod. JEMU VŠEM NÁS MOJE MY KDO NICH TENTÝŽ ON KTERÝ VAŠIM JÁ JEHOŽ MY COKOLI SE

Procvičování Úkol: V textu vyhledej zájmena http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Felis_silvestris_catus.wav Když už si povídáme o tom, co všechno kočka dovede, musíme vypravovat ještě něco. Princezna kdesi cosi slyšela, že když číča padá z výšky, spadne vždycky na nohy a nic si přitom neudělá. I sebrala jednou Jůru, vylezla s ní na půdu, a aby to zkusila, pustila milou Jůru okýnkem dolů z náramné výšky. Honem pak vykoukla, spadla-li její micka opravdu na nohy, ale Jůra nespadla na nohy, protože spadla na hlavu jednomu pánovi, který šel zrovna dole po ulici. Snad mu Jůra v tom pádu nějak zaťala drápky do hlavy, nebo co se mu na tom jinak nelíbilo - zkrátka nenechal si kočku sedět na hlavě, jak snad si prin-cezna myslila, že by měl udělat, nýbrž sundal ji, vstrčil ji pod kabát a rychlým krokem zmizel. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/My_cat_-_at_home_-_Sierak%C3%B3w.jpg/800px-My_cat_-_at_home_-_Sierak%C3%B3w.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/Princess_Sophia.jpg/461px-Princess_Sophia.jpg

Zájmena - druhy osobní - já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona přivlastňovací - můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich, svůj ukazovací - ten, ta, to, tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám tázací - kdo, co, jaký, který, čí vztažná - kdo, co, jaký, který, čí, jenž neurčitá - někdo, něco, některý, něčí, leckdo, lecco, kdokoli, cokoli, kdosi, všechen, každý záporná - nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný + zvratná zájmena - se, si

Procvičování Nikdo z přítomných se na mě ani nepodíval. Úkol: Ve větách najděte zájmena a určete jejich druh Nikdo z přítomných se na mě ani nepodíval. Já ani moji kamarádi jsme už na ta místa nechtěli nikdy přijít. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Někdo mu musel o tom všem, co se minulou noc stalo, povědět. Rodiče se o něj vždy dobře starali. Nikdo mě na to neupozornil. Můj bratr a já si vůbec nejsme podobní. Pokřikovali na sebe a nikdo z nich se nechtěl uklidnit.

Zájmena bezrodá 1. já ty my vy - 2. mne, mě tebe, tě nás vás sebe 3. mají pro rod mužský, ženský i střední stejný tvar já, ty, my, vy, se 1. já ty my vy - 2. mne, mě tebe, tě nás vás sebe 3. mně, mi tobě, ti nám vám sobě, si 4. sebe, se 6. mně tobě sobě 7. mnou tebou námi vámi sebou delší tvary se používají po předložkách a při důrazu př. Právě tebe už nechceme poslouchat. Půjdeme bez tebe.

Procvičování Úkol: Doplňte tvary zájmen Viděl (já) poprvé. Ty jsi (já) nepoznal? Dívej se (já) do očí! Zbytečně se (my) ptáte, nic nevíme. Bratr (ty) sveze ochotně autem. U moře se (my) velmi líbilo. Půjdu s (vy) do divadla. Velmi (já) zajímají knihy o vesmíru. Karel na (my) dlouho nečekal. Přijeďte k (já) brzo, už se nemohu dočkat. Nikdy jsem (ty) neřekl, co mě trápí. Byl ke (já) vždy upřímný. Všichni (my) v této záležitosti pomáhají.

SEBOU / S SEBOU Pozor! Rozlišujeme: sebou a s sebou př. Není si jist sám sebou. Vzal si s sebou na výlet velkou svačinu. Pozor! Úkol: Doplňte sebou / s sebou Zapomněl si ___ vzít peníze. Je lepší zůstat sám ___. Autobus zprudka zastavil a všichni cestující ___ trhli. Vzal ___ i svoje děti. Hlavně si ___ vezmi teplé oblečení. Chlapec měl vysokou horečku a házel ___ v posteli. Neber si ___ do školy žádné cennosti, mohou se ztratit.

Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 136 s. ISBN 80-7238-206-3. MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: rozšířený přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-042-5228-1. KAREL ČAPEK. Devatero pohádek. Praha: Albatros, 1997. ISBN 13-101-KMČ-97. http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org ROWLINGOVÁ. Harry Potter a kámen a mudrců. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01161-1. Ostatní materiál je z archivu autorky Materiál stažen 22. 11. 2012