MATEMATIKA – ARITMETIKA 8

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROVNICE a NEROVNICE 16 Exponenciální rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Jméno autora: Eva Směšná Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Únor 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Matematika – vzorce Téma: Procvičení vzorců.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
Sčítání a odčítání mnohočlenů
VY_32_INOVACE_Pel_I_05 Výrazy – vzorce 2
Sčítání a násobení výrazů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_11_M8_Hanak
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 07 Vytýkání I
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_18_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V.,MNICHOVICKÁ 62
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Násobení a dělení číslem 5
Dělení mnohočlenů jednočlenem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
Jednočleny a mnohočleny
Lomené výrazy (8) Dělení
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Slovní úlohy řešené rovnicemi nebo soustavami rovnic
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ KOLÍN V. , MNICHOVICKÁ 62 AUTOR : Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18_M8_Hanak TÉMA: Druhá mocnina a odmocnina
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
20.1 Malá násobilka - násobení
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – ARITMETIKA 8 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_M8_ODVOZENÍ VZORCE (a+b)2 TEMA: ODVOZENÍ VZORCE (a+b)2 DATUM VYTVOŘENÍ: 23.4.2013 MATEMATIKA – ARITMETIKA 8 ODVOZENÍ VZORCE (a + b)2

JAK NÁSOBÍME ALGEBRAICKÉ VÝRAZY? 2 . x = 2x x . y = xy 2x . 3x = 6x2 2 x . 3 x = 6x2 5 ( 2x + 6) = 10x +30 x (– 4 – 2x) = – 4x – 2x2 3x ( 2 – 8x) = 6x – 24x2 ( 2 + x )∙( 3 – x) = 6 – 2x + 3x – x2 = 6 + x – x2

JAK UMOCŇUJEME ALGEBRAICKÉ VÝRAZY ? Jednotlivé členy algebraických výrazů jsou od sebe oddělené znaménky PLUS nebo MÍNUS ! POUZE JEDEN ČLEN: (3x)2 = 9x2 (-5xy)2 = 25 x2y2 DVA ČLENY – DVOJČLEN: ( 3 – x )2 = ? POZOR: ( 3 – x )2 = ( 3 – x ) ∙ ( 3 – x ) nikoliv 32 – x2 ( 3 – x )2 = ( 3 – x ) ∙ ( 3 – x ) = 9 – 3x – 3x + x2 = 9 – 6x –x2

ZOBECNĚNÍ (a + b)2 b ab b2 b a a2 ab a a b Abychom nemuseli pokaždé dvě závorky roznásobovat, zkusme si druhou mocninu dvojčlenu graficky odvodit. DRUHÁ MOCNINA = OBSAH ČTVERCE, čtverec o straně a+b OBSAH ČTVERCE o straně a+b je tedy: a2 + ab + ab + b2 = = a2 + 2ab + b2 b ab b2 b a a2 ab a a b

OVĚŘENÍ ROZNÁSOBENÍM (a + b)2 Zkusme (a + b)2 roznásobit, zda dojdeme ke stejnému výsledku. (a+b)∙(a+b) = = a2 + ab + ba + b2 = = a2 + 2ab + b2 b ab b2 b a a2 ab a a b

? (a+b)2 = a2 + 2ab + b2 ZKOUŠKA ZNALOSTÍ ( 2+ x )2 = ( 3x + 4 )2 = Následující výrazy upravte podle vzorce: (a+b)2 = a2 + 2ab + b2 ( 2+ x )2 = ( 3x + 4 )2 = ( m + 3n )2 = ( 5 + 2x )2 = ( 7x + y )2 = ( x2 + 4 )2 = ?

(a+b)2 = a2 + 2ab + b2 ŘEŠENÍ: ( 2+ x )2 = 4 + 4x + x2 Následující výrazy upravte podle vzorce: (a+b)2 = a2 + 2ab + b2 ( 2+ x )2 = 4 + 4x + x2 ( 3x + 4 )2 = 9x2 + 24x + 16 ( m + 3n )2 = m2 + 6mn + 9n2 ( 5 + 2x )2 = 25 + 20x + 4x2 ( 7x + y )2 = 49x2 + 14xy + y2 ( x2 + 4 )2 = x4 + 8x2 + 16

ANOTACE: použitá literatura: Tento výukový materiál bude využíván při hodině aritmetiky v 8. ročníku pro odvození vzorce na úpravu algebraických výrazů. Na začátku hodiny si zopakujeme na několika příkladech násobení a umocňování algebraických výrazů. Zavedeme pojmy člen a dvojčlen. Pomocí násobení dvou závorek vypočítáme druhou mocninu dvojčlenu. Dvojčlen zobecníme a znázorníme ho graficky jako čtverec. Druhá mocnina bude tedy představovat obsah čtverce. Čtverec rozdělíme na dva různé čtverce a dva shodné obdélníky, sečtením jejich obsahů získáme obecný vzorec. Správnost grafické metody ještě ověříme roznásobením. Závěr je věnovaný krátkému testu znalostí s následným řešením. použitá literatura: učebnice Matematika 8 – Aritmetika, Binterová, Fuchs, Tlustý; nakladatelství Fraus, Plzeň 2007