Plant-soil feedback a jeho vliv na rostlinné společenstvo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zápočtové a zkouškové testy v MOODLE v reálném čase 1 Jiří Pazourek ÚChL, Farmaceutická fakulta VFU Brno, Palackého tř. 1946/1, Brno ,
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_29.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
Jsou venkovské školy horší než městské?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Globální problémy lidstva
Worklife Balance ve společnosti HEINEKEN Česká republika
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Fotosyntéza je váš kamarád
Podnebné pásy – tropický pás
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
Savci biomů světa 8. ročník.
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Vznik a vývoj života.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Vlastnosti plynů.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Zpráva o uplatňování ÚP
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Techniky práce s mentálně postiženými
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Ekologie živočišných společenstev a populací
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
AUTOR: Blanka Petlánová
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kvadratické nerovnice
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Harmonogram cvičeních Podmínky pro zápočet Informační zdroje
Děti jsou naše budoucnost
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Odhalení příčin studijních neúspěchů u studentů EF TUL a jejich řešení
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
Populace.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Právo sociálního zabezpečení
Lineární regrese.
Vlastnosti plynů.
Žák ví,jak přispět k ochraně přírody
Plant-soil feedback.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Neživá příroda - vzduch
Abiotický faktor voda.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
12 VÝVOJ EKOSYSTÉMU Sukcese.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Seminář o stavebním spoření
Transkript prezentace:

Plant-soil feedback a jeho vliv na rostlinné společenstvo Role zpětné vazby mezi rostlinami a půdními organismy

Plant-soil feedback (PSF) Rostlina mění abiotické i biotické vlastnosti půdního prostoru, ve kterém koření Tyto změny nejsou dány jen akumulací (specializovaných) nepřátel a symbiontů, ale i čerpáním živin (zejména méně pohyblivých) nebo vypouštěním toxických látek Vliv těchto změn na rostliny (PSF) může působit na jedince stejného druhu (intraspecific PSF, též direct PSF či conspecific PSF) nebo na jedince jiných druhů (interspecific PSF, indirect PSF či heterospecific PSF)

PSF a sukcese Negativní vnitrodruhový a jednosměrný pozitivní mezidruhový PSF povedou ke směně druhů během primární či sekundární sukcese

PSF a koexistence druhů ve společenstvu Negativní PSF mezi daným druhem a biotou, která se nahromadí v jeho rhizosféře, vede k stabilizaci vztahu mezi jednotlivými druhy rostlin, pokud mají odlišné patogeny Naopak pozitivní vnitrodruhový PSF vede k dominanci příslušného druhu rostliny a případně až vytlačení druhů s negativním (či méně pozitivním) vnitrodruhovým PSF

PSF a vliv na početnost / vzácnost Tady je příklad, ve kterém druh s pozitivním vnitrodruhovým PSF bude početnější (pokryvnější, běžnější) než druh s negativním PSF To ovšem platí i v relativním srovnání, takže druh na pravé straně může mít i pozitivní vnitrodruhový PSF, ale slabší

PSF a druhová bohatost x overyielding V druhově bohatším společenstvu, ve kterém mají kořeny daného druhu větší šanci se dostat do sousedství kořenů jiných druhů, je negativní vnitrodruhový PSF oslaben V důsledku toho může druhově bohaté společenstvo produkovat větší celkovou biomasu, než je předpokládána na základě monokultur Nejde pak o komplementaritu zdrojů ale patogenů ...

PSF a invaze druhů V původním areálu je druh limitován specifickými nepřáteli v půdě V novém areálu může svým nepřátelům utéct a je zde více úspěšný To se ale časem může změnit...

PSF a herbivorie v nadzemí Nadzemní herbivorie může vyvolat změny v půdě (např. díky kompetici o produkty fotosyntézy nebo díky větším investicím do sekundárních metabolitů) Tyto změny pak mohou ovlivnit později vyrostlé rostliny, jejich herbivory, ale i třeba nepřátele těchto herbivorů

Janzen-Connell hypothesis Herbivoři, patogeni a jiní přirození nepřátelé hostitelského druhu způsobují, že oblast kolem rodičovského stromu je pro semenáčky „nepřátelská“ Tento proces vysvětluje jemný pattern prostorové diversity stromů v tropickém deštném pralese

PSF: jak ho zkoumat? Analytický přístup nás vede k práci ve skleníku Vytvoříme druhově specifickou modifikaci půdního prostředí v tzv. podmiňovací fázi (conditioning phase) Existenci negativního vnitrodruhového PSF můžeme testovat porovnáním růstu druhu v podmíněné půdě s růstem v podmíněné, ale sterilizované půdě Můžeme studovat i mezidruhový PSF, ve schématu to ale chybí

PSF: jak ho zkoumat? 2 Můžeme ho zkoumat i v terénu Pro podmiňovací fázi ale potřebujeme monokultury Monokultury nemusí být na druhové úrovni (plochy s jednou funkční skupinou lučních druhů), PSF testujeme např. semenáčky Testovat existenci negativního PSF je obtížné, ale lze studovat mezidruhový (meziskupinový) PSF za přirozených podmínek