Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Mendelistická genetika
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Základy genetiky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
meiotická segregace a kombinace genů
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Dihybridní křížení Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

VY_32_INOVACE_BIO.oktava .26_dihybridní křížení Škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0702 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BIO.oktava .26_dihybridní křížení Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor Mgr. Jitka Mašková Název Dihybridní křížení Předmět Biologie Tematická oblast genetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník  oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Materiál slouží k výkladu Mendelova zákona o volné kombinovatelnosti alel, dále ukazuje platnost zákona o uniformitě F1 generace a štěpné poměry v F2 generaci. Na závěr jsou dva příklady, které slouží k ověření pochopení učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Základní pojmy Hybridizace = cílené pohlavní rozmnožování dvou jedinců Monohybridní křížení – sledujeme jeden znak podmíněný jedním genem (pro jednoduchost jen se dvěma alelami) Dihybridní křížení – sledujeme dva znaky podmíněné každý jedním genem, které leží na různých chromozomech (pro jednoduchost má každý gen jen dvě alely) P = parentální generace = rodičovská generace, z níž se při křížení vychází F1 = první filiální generace = přímí potomci parentální generace F2 = druhá filiální generace = potomci první filiální generace

Mendelovy zákony Rodičovské chromozomy: Aa Bb B b A a Rodičovské chromozomy: Při tvorbě gamet se párové chromozomy rozcházejí: A B a b A B a b A b a B geny ve vazbě 3. Zákon o nezávislé kombinovatelnosti alel: Při vícenásobné hybridizaci segregují do gamet všechny kombinace alel, které jsou matematicky možné, a to se stejnou pravděpodobností.

Jaké alelové kombinace v gametách bude vytvářet jedinec s uvedeným genotypem ? a) aaBB: b) AABb: c) AaBBCc: aB AB, Ab ABC, ABc, aBC, aBc Jaké potomstvo získáme při křížení homozygotních rodičů: AAbb x aaBB? Všichni potomci budou heterozygotní v obou znacích AaBb. Mendelův zákon o uniformitě F1 generace platí i při vícenásobné hybridizaci.

Mendelův kombinační čtverec Křížení jedinců heterozygotních v obou znacích: AaBb \ AaBb AB Ab aB ab AABB AABb AaBB AaBb AABb AAbb AaBb Aabb AaBB AaBb aaBB aaBb AaBb Aabb aaBb aabb GŠP = AABB : AABb : AAbb : AaBB : AaBb : Aabb : aaBB : aaBb : aabb 1 : 2 : 1 : 2 : 4 : 2 : 1 : 2 : 1 FŠP = 9 : 3 : 3 : 1 (úplná dominance)

Mendelovy zákony – příklady Odpověz na následující otázky: . U koček je černé zbarvení srsti (B) úplně dominantní nad bílým a krátká srst (S) je úplně dominantní nad dlouhou. Jaké genotypy může mít černá krátkosrstá kočka? Uveď všechny možnosti: …………………………………………. b) Jakou mají srst a barvu rodiče z následujícího křížení? Jaký budou mít genotyp a fenotyp jejich potomci? P: BBss X bbSS = F1: ……….. ………..…....…… ………………… ………………….. BBSS, BBSs, BbSS, BbSs BbSs černá dlouhosrstá bílá krátkosrstá černá krátkosrstá

Mendelovy zákony – příklady Odpověz na následující otázky: . Máme heterozygotní černou krátkosrstou kočku a homozygotního bílého dlouhosrstého kocoura jako v předchozím případě. a) Jaké budou genotypy a fenotypy potomků? (použij Mendelův čtverec) b) S jakou pravděpodobností bude kotě bílé? černá krátkosrstá BbSs bílý dlouhosrstý bbss BS Bs bS bs BbSs černá krátkosrstá Bbss černá dlouhosrstá bbSs bílá krátkosrstá bbss bílá dlouhosrstá 50% koťat bude bílých

SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd SOKOLOVSKAJA, B. Ch. a Petr PIKÁLEK. Genetika v příkladech. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. ISBN 14-147-79. ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN 80-716-8851-7.