Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Helena Fialová Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_V.M2TŠ_KONSTRUKCE PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKU Téma: M- 7. ročník – geometrie –konstrukce pravoúhlého trojúhelníku Název sady: Matematika 2. stupeň TŠ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3407
Anotace: Prezentace je určena pro 7. ročník speciální základní školy List č. 3 je úvodní, určený k opakování List č. 4 představuje žákům pomůcky, které budou potřebovat Listy č. 5 a 6 jsou výkladem konstrukce pravoúhlého trojúhelníku List č. 7 je určen žákům pro samostatnou práci do sešitu Metodické pokyny: Žáci na základě vhodně zvolených otázek společně s učitelem vyvozují nové poznatky, učí se postupovat podle výkladu při konstrukci pravoúhlého trojúhelníku Inovace: Interaktivní způsob učení Prezentace na interaktivní tabuli Pomůcky: interaktivní pero, kružítko, pravítko, tužka, pastelky, sešit, trojúhelník s ryskou
KONSTRUKCE PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKU b ● A c B Zopakuj si: Pro strany trojúhelníku platí trojúhelníková nerovnost: Součet každých dvou stran trojúhelníku je větší než strana třetí. Doplň: a + b > ____ a + c > ____ ________ > a ŘEŠENÍ: c b b + c
Pro konstrukci pravoúhlého trojúhelníku použijeme kružítko a pravoúhlý trojúhelník s ryskou. RYSKA Pamatuj si: Trojúhelník, který má dvě strany k sobě kolmé, se nazývá pravoúhlý trojúhelník. Ryska, kterou budeš používat, svírá s nejdelší stranou trojúhelníku (přeponou) pravý úhel.
5. Opíšeme oblouk se středem v bodě B tak, aby vznikl průsečík. Sestrojíme trojúhelník ABC, jehož strany jsou: IABI = 5 cm, IACI = 4 cm, IBCI = 3 cm. Pomůže nám náčrt: POSTUP: C 5. Opíšeme oblouk se středem v bodě B tak, aby vznikl průsečík. 3. Opíšeme oblouk kružnice se středem A. 8. Provedeme kontrolu: Přeměříme všechny strany trojúhelníku. 1. Narýsujeme stranu AB. 2. Naměříme délku strany AC. 7. Narýsujeme strany AC a BC. 6. Prúsečík označíme jako vrchol C. 4. Naměříme délku strany BC. 4 cm 3 cm A 5 cm B C 4 cm ● 3 cm A 5 cm B
A kdy použijeme trojúhelník s ryskou? Tehdy, známe-li v trojúhelníku délky stran, které jsou na sebe kolmé. Říkáme jim odvěsny. Např. 3 cm a 5 cm. Dávali jste dobrý pozor? Vyzkoušejte si to v následujícím př. M . K L
Narýsujte pravoúhlý trojúhelník ABC tak, aby strany, které jsou k sobě kolmé měly délky: IACI = 4 cm, IABI = 6 cm. ŘEŠENÍ: Náčrt: C C 4 cm . A 6 cm B 4 cm . 6 cm A B
Zdroje: Citováno: 24.11.2012. [cit. 2012-11-24] BLAŽKOVÁ, RNDR.,CSC., Růžena, Milena VAŇUROVÁ, RNDR., CSC., Květoslava MATOUŠKOVÁ, RNDR., CSC. a Hana STAUDKOVÁ. MATEMATIKA pro 3.ročník základních škol 3. díl. Přípotoční 31, 101 00 Praha 10: ALTER, s.r.o., Všeň, 1995, 60 s. ISBN 80-85775-77-8. Trojúhelník s ryskou. 2001 Dostupné z:. http://www.e-luma.cz/public/products/max/C112001.jpg Kružítko. 2001. Dostupné z: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQaq1c_Yebj_7l5yMDsPHL9jhhHsuXQYZ8Qj5 uPgVEQN6_IfsPqYQ Trojúhelník s ryskou. 2001. Dostupné z: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmaSPs0qqi6ELh0GXRVe8xgzfHQ DZ0chQHniqSslznM_f6J5jK1g Automatické tvary: Vlastní animace Citováno: 24.11.2012. [cit. 2012-11-24]