Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Železný Brod, Smetanovo zátiší 470, příspěvková organizace
Realizované projektové dny - 2013 – 2014 Poč. ZŠ Základní škola Počet PD Vybraná téma Žáci 1. ZŠ Pěnčín 1 Porovnání vlastností anorganických a organických látek, základní prvky v organické chemii 20 2. ZŠ Janov JBC 3 Kovy, Dělící metody, Oxidy nejen pro malíře, 19 3. ZŠ Arbesova JBC 2 Oxidačně – redukční děje, Dělící metody, 40 4. ZŠ Lučany Dělící metody 15 5. ZŠ Malá Skála Oxidačně – redukční děje 12 6. ZŠ Libštát Dělící metody, Kovy, 39 7. ZŠ Zásada ZŠ Masarykova Zásada, Kovy 44 8. ZŠ Železný Brod Chemické pokusy + komentování výstava Příběh kapky (život a dílo J. Heyrovského), Oxidy nejen pro malíře 25 9. ZŠ Turnov Chemické pokusy + komentování výstava Příběh kapky (život a dílo J. Heyrovského) 239
Realizované projektové dny - 2015 – 2016 Poč.ZŠ Základní škola Počet PD Vybraná téma Žáci 1. ZŠ Janov JBC 4 Dělící metody, Chemie v domácnosti a kuchyni, Kovy, Oxidy nejen pro malíře, 58 2. ZŠ Arbesova JBC 2 Dělící metody, Oxidace redukce 40 3. ZŠ Český Dub 1 Chemie v domácnosti a kuchyni 19 4. ZŠ Pasířská JBC Dělící metody, Chemie v domácnosti a kuchyni, Kovy, Kovy 82 5. ZŠ Železný Brod 5 Dělící metody, Oxidace redukce, Dělící metody, Oxidy nejen pro malíře, Oxidy nejen pro malíře, 70 6. ZŠ Pěnčín Kovy, Základní prvky v organické chemii, 26 7. ZŠ Liberecká JBC Základní prvky v organické chemii 20 315
Realizované projektové dny - 2016 – 2017 Poč. ZŠ Základní škola Počet PD Vybraná téma Žáci 1. ZŠ Janov JBC 1 Dělící metody 18 2. ZŠ Arbesova JBC 24 3. ZŠ Zásada 10 4. ZŠ Pasířská JBC 2 Dělící metody, Dělící metody, 41 5. ZŠ Železný Brod 8 Základní prvky v organ.chemii, Chemie v domácnosti a v kuchyni (neutralizace), Základní prvky v organ.chemii, Chemie v domácnosti a v kuchyni (neutralizace) 123 6. ZŠ Velké Hamry Proč kopřiva pálí – karboxylové kyseliny 12 7. ZŠ Šumava JBC 4 Kovy, Není alkohol, jako alkohol, Kovy, Není alkohol, jako alkohol 72 300
Celková rekapitulace projektových dní – 2013 - 2017 Č. Název školy Počet proj. dní Počet žáků % 1 Základní škola Železný Brod, Školní 700, příspěvková organizace 15 236 28,84 2 Základní škola a mateřská škola Janov Jablonec nad Nisou, příspěvková organizace 8 77 15,38 3 Základní škola Jablonec nad Nisou, Pasířská 72, příspěvková organizace 6 123 11,53 4 Základní škola Jablonec nad Nisou - Mšeno, Arbesova 30, příspěvková organizace 5 104 9,62 ZŠ Pěnčín 22 – příspěvková organizace, 468 21 Bratříkov 46 5,77 ZŠ Masarykova Zásada příspěvková organizace 54 7 Základní škola Jablonec nad Nisou na Šumavě 43, příspěvková organizace 72 7,69 Masarykova základní škola Libštát, příspěvková organizace 39 3,85 9 II. ZŠ, 28. října Turnov, příspěvková organizace 25 1,92 13 Základní škola Český Dub, okres Liberec, 19 11 ZŠ Jablonec nad Nisou, Liberecká 26 ,příspěvková organizace 20 12 Základní škola, Lučany nad Nisou, okres Jablonec nad Nisou, příspěvková organizace ZŠ a MŠ, Malá Skála – příspěvková organizace 14 Základní škola Velké Hamry, Školní 541 – příspěvková organizace. celkem 52 854 99,97
Pro projektové dny nabízíme základním školám prostory a vybavení pro realizaci žákovských laboratorních cvičení výukové materiály a pracovní listy k jednotlivým vybraným tématům teorie i praktické cvičení je vedeno učiteli oboru Aplikovaná chemie pod soustavným dohledem odborně způsobilé osoby ze základní školy
Pro laboratorní práce si můžete vybrat z následujících témat: Dělící metody třídění, rozpouštění, filtrace volná a rušená krystalizace destilace, papírová chromatografie Jako demonstrační pokusy extrakce, sublimace a dialýza
Chemie v domácnosti a kuchyni zacházení s chemickými látkami v domácnosti, chemie kolem nás vaření je chemie, dobrý chemik může být i dobrý kuchař a naopak zahrajte si na Českou obchodní inspekci - stanovení obsahu kyseliny octové v octu (nácvik titrace)
Téma spíše pro střední školy Víte, co jíte? Téma spíše pro střední školy Badatelsky orientovaná činnost důkazy a vlastnosti sacharidů a škrobu jak vnímáme sladké, kyselé a hořké.)
Kovy – vlastnosti a reakce Elektrochemická řada napětí Fe, Zn, Cu, Cr, Mn, Co, Ni, Pt, Ag, Au, Hg, Cd Specifické reakce kovů Fe, Cu, Cr, Mn, Co, Ni, Hg, Cd, Pb Oxidace a redukce příprava molekulární mědi elektrolytickým vytěsňováním příprava olova tavením
Oxidy nejen pro malíře zásadotvorné a kyselinotvorné oxidy příprava a vlastnosti oxidu uhličitého a siřičitého Badatelsky orientovaná činnost porovnání vlastností oxidu vápenatého a hořečnatého, chemie tuhnutí malty porovnání kryvosti oxidů, - hlinitého, zinečnatého, antimonitého, titaničitého – vhodnost použití pro malířské barvy).
Proč kopřiva pálí organické kyseliny jejich vlastnosti, stanovení kyseliny šťavelové v přírodních materiálech - titrace)
Není alkohol jako alkohol vlastnosti základních alkoholů a jejich využití kvašení a jeho chemie – důkazy produktů kvašení destilace alkoholu
Porovnání vlastností anorganických a organických sloučenin základní prvky v organické chemii, důkazy uhlíku, vodíku, kyslíku, síry a halogenů vlastnosti nasycených a nenasycených uhlovodíků hoření methanu Demonstrační pokus Příprava a hoření ethinu – produkty hoření
práce v laboratoři - maximálně 3 vyučovací hodiny, Časová náročnost výklad – cca 15-30 minut, práce v laboratoři - maximálně 3 vyučovací hodiny, podle dohody je možná i prohlídka školy, ve dnech provozu i jednotlivých dílen školy a sklářské huti.
Možnost realizace projektového dne pro žáky 8. a 9 Možnost realizace projektového dne pro žáky 8. a 9. tříd v rozsahu cca 2 vyučovacích hodin např. v rámci burzy škol. 1.Chemie v domácnosti a kuchyni. (zacházení s chemickými látkami, vaření je chemie, dobrý chemik může být i dobrý kuchař, od chemie ke kuchyni není daleko). 2.Barevná chemie - motivační pokusy (soubor demonstračních pokusů, specifické a barevné reakce Kovy – reakce železa, kobaltu, olova, rtuti, stříbra).