Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostliny rybníka a jeho okolí
Advertisements

LÉČIVÉ BYLINY v naší zahradě
Přírodovědný seminář – přírodopis – 6. ročník
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Zásady sběru léčivých bylin
Léčivé rostliny VY_32_INOVACE_332, 17. sada, SP Svět práce, 6. ročník
Léčivé rostliny I..
název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd
Konvalinka vonná.
VY_52_INOVACE_PRV.3.29_Živá příroda _ dřeviny_pracovní list
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Léčivé rostliny a byliny - sběr a způsoby přípravy Sběr Pro sběr je důležité nejen rostliny dobře znát, ale i dbát na to, aby se sbíraly ve správný čas,
EVVO Prvouka 3. ročník ZŠ „ŽIVÁ PŘÍRODA“
Miříkovité.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Zpracovala Jitka Ciprová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno,
Byliny.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 3 Datum ověření ve výuce: Téma: Výživa půdy - kompost Tématický okruh: Půda Vzdělávací obor: Pěstitelství.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
VY_32_INOVACE_Čp z 1 Č í slo š ablony: Jak si žije strom po celý rok? Mgr. Pavlína Šantrochová Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené,
Části stromů Strom v ročních obdobích Význam zeleně pro člověka
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořenílistopad 2012 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 07) Rozmanitost.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 4 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
VY_32_INOVACE_05- Růže šípková Přírodověda - 5. ročník Miloslava Bucharová, Základní škola a Mateřská škola Jivina Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě Datum ověření ve výuce: Téma: Muškáty - charakteristika Tématický okruh: Okrasné sadovnictví Vzdělávací.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 5 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F6 - 8 Datum ověření ve výuce: Téma: Elektrování při vzájemném dotyku Tématický okruh: Elektrické vlastnosti.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 7 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Č. DUMu: VY_12_INOVACE_01_15_Člověk a příroda
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Pracovní činnosti – 8. ročník, Úprava rostlin pro suchou vazbu
LESNÍ KVETOUCÍ ROSTLINY
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Rozmnožování rostlin Jméno autora Datum vytvoření Září 2011 DUM 10
VY_32_Inovace_ Druhy rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_02- hrách setý Přírodověda - 5. ročník
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN VY_32_INOVACE_06
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Květinové jarní probuzení VY_32_ INOVACE_01_03
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření září 2012 Ročník
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Projekt: OP VK 1.4 709998205 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0440 Autor: Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM: Pě9 - 17 Datum ověření ve výuce: 13. 4. 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce Vzdělávací obor: Pěstitelství Tematický okruh: Léčivé rostliny Téma: Sběr, uskladnění

Anotace Výkladová prezentace zaměřena na sběr a uskladnění léčivých rostlin

Léčivé rostliny

Sběr Léčivé rostliny sbíráme v době, kdy obsahují největší množství účinných látek Sbíráme za suchého a slunného počasí Sbíráme jen zdravé a čisté rostliny bez jakýchkoliv příměsí Pokud sbíráme ve volné přírodě, nevysbíráváme všechno

Sbíráme Květy - těsně po rozvití Listy - nejlépe před, ale i po odkvetení Kořeny - časně z jara nebo na podzim Plody - v době zralosti

Sběr Sbíráme pouze rostliny, které známe Sbíráme jen na povolených stanovištích Při sběru neničíme okolní přírodu Nesbíráme chráněné rostliny Nesbíráme rostliny na silně znečištěných místech Sbíráme suché rostliny – vlhké se snadno zapaří

Sušení Sušíme na stinném, vzdušném a bezprašném místě nejlépe při teplotě 30 – 35o C Léčivé rostliny se nejlépe suší přirozeným teplem - můžeme využít i speciálních sušiček Čím rychleji rostliny usušíme, tím je jakost lepší

Sušení a uskladnění Po sběru co nejdříve rozprostřeme ve slabé vrstvě na papírech, lepence, nikdy ne na zemi Usušenou rostlinu uchováváme v suchu, tmě a dobře uzavřených nádobách nebo i plátěných pytlících

Kořen, oddenek sbíráme v době vegetačního klidu - na podzim a v zimě, v některých případech i na jaro v půdě necháváme část kořene, aby rostlina mohla znova vyrůst kořeny očistíme a opláchneme tlustší kořeny podélně nařežeme, aby lépe prosychaly

Nať = nadzemní část rostliny se stonkem, listy a někdy i s květy u vzrostlých druhů se sbírá pouze horní část rostliny poléhavé druhy se oplachují vodou, mohou být například znečištěné prachem

Listy se sbírají v období květu by měly být mladé, nepoškozené, zelené bez skvrn a nenapadené hmyzem se suší v tenkých vrstvách na stinném místě, teplota při umělém sušení by neměla překročit 35 °C

Květy Sbíráme nejlépe úplně rozkvetlé květy, za suchého počasí Květy jsou náchylné na zapaření (používáme ke sběru např. papírové sáčky) Po sušení by měly mít zachovanou svoji barvu 

Zdroje Pěstitelství 6. – 9. ročník ZŠ, R. Dytrtová a kol., nakladatelství Fortuna Tisíc rad mladým ovocnářům, květinářům, zelinářům, pěstitelům a pokusníkům, R. Šrot a kol., nakladatelství Mladá fronta http://botanika.wendys.cz/kytky/foto.php?38:1 http://botanika.wendys.cz/kytky/foto.php?552: http://botanika.wendys.cz/kytky/foto.php?435: http://botanika.wendys.cz/kytky/foto.php?99: http://botanika.wendys.cz/kytky/foto.php?105: http://botanika.wendys.cz/kytky/foto.php?129: http://www.jikl.cz/jak-na-lecivky-/1982-sber-suseni-a-uskladneni.html