Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiálu Herbář I Autor Mgr. Zdeňka Platošová Tematický okruh Biologie, botanika Ročník Kvinta a 1. ročník Vytvořeno Anotace DUM je určen pro rozvoj praktických činností a upevnění teoretických poznatků žáků z botaniky v oblasti určování a poznávání přírodnin Metodický pokyn Prezentace v programu Microsoft PowerPoint, nutný dataprojektor, případně několik hotových herbářových položek na ukázku Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Herbář I Instruktáž přípravy herbářových položek
pro žáky kvint a 1.ročníku Matičního gymnázia Ostrava Herbář I

3 Cíl naší práce

4 Co budeme potřebovat na začátek
Noviny (nebo jiný SAVÝ papír) Tvrdé desky na výkresy A4 pro lisování Terénní zápisník Igelitová taška Pevný provázek 25 ks výkresů A4 Papírová lepící páska Schedy (etikety 25 ks, dostanete od vyučujícího)

5

6 Sběr herbářových položek
25 druhů krytosemenných jednoděložných a dvouděložných bylin Pozor na velikost rostliny (výkres A4) Nesbíráme druhy kriticky a silně ohrožené Rostliny sbíráme celé i s podzemní částí U některých rostlin jsou nutné dva sběry, pokud tvoří listy a květy v jiném období (např.podběl sp.)

7 Sběr herbářových položek
Sbíráme nejlépe za suchého počasí Vybíráme rostliny zdravé a nepoškozené Nesbíráme zaprášené rostliny (nedoporučuje se omývání nadzemních částí) Rostliny ukládáme při sběru do igelitové tašky Rostliny můžeme nasbírat po více kusech Provádíme zápis údajů nutných pro schedu do terénního zápisníku

8 Do terénního zápisníku uvádíme:
Název druhu rostliny, pokud neznáme, zapíšeme stručný popis rostliny Název oblasti sběru např.: Ostrava – Koblov, Na Skotnici Havířov - Město, meandry řeky Lučiny Moravskoslezské Beskydy, potok Kostkov Bližší charakteristiku naleziště např.: 500m JV od domu č.p. xy 100m Z od autobusové zastávky „…………………“ 300 m S od kostela

9 Do terénního zápisníku uvádíme:
Ekologický popis naleziště např.: Slunné místo v zahradě Pěšina v blízkosti rybníka Rumiště podél místní komunikace Nadmořskou výšku naleziště (GPS, mapa) Datum sběru

10 Příprava rostlin pro sušení
pokud nebudeme hned zakládat sušení, rostliny vyjmeme z igelitu a rozložíme ve spodní části lednice, kde vydrží i několik dní po vyjmutí rostlin z igelitu můžeme silně znečištěné podzemní části omýt proudem vody rostliny rozložíme a necháme oschnout zvláště silné kořeny podélně seřízneme příliš velké rostliny skládáme do písmene „V“, „N“, „W“ rostliny zakládáme do novin (upravíme listy, květy, aby nebyly skrčené)

11 Sušení rostlin rostliny založené do novin vzájemně oddělujeme dostatečným množstvím novinových papírů noviny s rostlinami uložíme do tvrdých desek, svážeme a celé desky navíc převážeme podélně a příčně provázkem, aby balík byl rovnoměrný novinové papíry často vyměňujeme, aby rostliny nezplesnivěly a dostatečně vyschly

12 Sušení rostlin použité zvlhlé noviny můžeme nechat usušit a opětovně použít balík sušených rostlin průběžně dotahujeme, protože rostliny při vysychání ztrácí na objemu nezapomeneme velké rostliny již v průběhu sušení poskládat do písmene „V“, „N“, „W“ z dobře usušené rostliny zhotovíme herbářovou položku

13

14 Herbářová položka Podrobný popis vytvoření herbářové položky z nasbíraných a usušených rostlin je součástí prezentace Herbář II ….prozatím přeji úspěšný sběr, preparaci a konzervaci rostlin Nezapomeňte si poctivě vést zápisky z terénu!!!


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google