Úvod do andragogiky PhDr. Petr Horehleď 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Edukace seniorů: docilita, aktivizace a motivace
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jsou venkovské školy horší než městské?
PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Základy automatického řízení 1
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
Respekt k práci, respekt k člověku
Základní makroekonomické ukazatele
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování 1.
31 Základní typy zdravotnických systémů
Techniky práce s mentálně postiženými
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Makroekonomie E 7 - otázky.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Poměr v základním tvaru.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
ÚMRTNOSTNÍ TABULKY součást systému tabulek života, které charakterizují řád reprodukce populace logický systém statistických ukazatelů, které charakterizují.
Pedagogika školního sportu
Vývojová psychologie Prenatální období.
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Životní cyklus.
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Psychologie test.
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Specifikace cíle odborného textu
Poměr v základním tvaru.
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Úvod do andragogiky PhDr. Petr Horehleď 1

Senioři tvoří cca 15 % populace Za 30 let bude v seniorském věku každý třetí obyvatel ČR Potenciální problémy: ekonomické, sociální, kulturní… Skoro polovina obyvatelstva pohlíží na stárnutí populace jako na zásadní problém. Senioři chápáni jako homogenní skupina, která je stigmatizována celou řadou negativních stereotypů. „Postprofesionální doba“: zkušenost přestává platit jako hodnota, oceňuje se dynamičnost, inovace, kreativita. Problém mezigenerační solidarity

Výzvy a příležitosti Kontinuální zlepšování kvality života seniorů Ve vyspělých zemích vlastní spotřebitelé nad 50 let až 75 % národního bohatství a realizují cca 50 % všech nákupů zboží střednědobého a dlouhodobého charakteru Každá další generace vykazuje vyšší vzdělanostní a profesní úroveň v porovnání s generací předcházející V oblasti služeb rapidně narůstá počet aktivit a výrobků, určených exkluzivně pro tuto cílovou skupinu. Pozitivní roli hraje rovněž rozsáhlá medializace seniorského „problému“ Jednou z oblastí, kde můžeme vzrůstající zájem o problematiku seniorů zaznamenat asi nezřetelněji, je sféra edukačních aktivit

CHRONOLOGICKÝ VĚK SOCIÁLNÍ BIOLOGICKÝ VĚK VĚK PSYCHOLOGICKÝ VĚK VĚK

SENIOŘI SE VZDĚLÁVAT MOHOU, ALE NEMUSEJÍ!! MOCI UMĚT CHTÍT

Účast na neformálních vzdělávacích aktivitách v posledních 12 měsících (v %) VĚK ÚČAST NEÚČAST 20-29 42 58 30-39 43 57 40-49 39 61 50-59 32 68 60-65 12 88

Fyziologické Psychologické Sociální Rozvíjení schopnosti učit se je velmi různorodý proces, který ovlivňují prvky: Fyziologické Psychologické Sociální Poznání zákonitostí procesu učení je nezbytným předpokladem dosažení úspěchu v učení

Na schopnost učit se působí následující osobnostní dispozice: Paměť Vůle k učení Motivace Kapacita intelektu Lehkost nebo obtížnost učení Trvanlivost učení

Stárnutí mozku postihuje: rychlost mentálních operací i výkonnost smyslových funkcí soustředění a pozornost kapacitu pracovní paměti schopnost učit se nová fakta (sémantická pamět) schopnost tvořit vzpomínky na konkrétní události (epizodická paměť)

LEHKOST UČENÍ v aspektu lehkosti (obtížnosti) učení hraje věk významnou roli s věkem je učení obtížnější a klade i vyšší nároky na dobu potřebnou k osvojení studenti ve věku 40 – 45 let potřebují v průměru o 10 – 20 % více času, než studenti o generaci mladší tato skutečnost ale v žádném případě nesnižuje docilitu dospělých rychlost učení je postupně nahrazována jistotou a přesností

SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ s věkem se zhoršuje po 60. roce lze u 90 % osob pozorovat výrazné zhoršení zraku a u 30 % sluchu tyto změny způsobují pokles výkonu i omezení některých činností mohou se negativně projevit i v komunikaci s druhými lidmi (častá příčina např. podezíravosti, nejistoty, úzkosti nebo hněvivosti) zvyšuje se i riziko úrazu

SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ Výsledky dlouhodobé studie: ve věkové skupině 65-74 let zjištěno 25,9 nevidomých/1000 vyšetřených ve věkové skupině 20-44 let to bylo 1,3/1000 vyšetřených ve věkové skupině 65-74 let diagnostikována funkční hluchota u 54,7 osob/1000 vyšetřených ve věkové skupině 25-34 to bylo 5/1000 vyšetřených

Stárnutí mozku s rostoucím věkem klesá počet neuronů, buňky ztrácejí schopnost množit se dělením základní počet neuronů fixován v cca 10 letech během života člověk přijde o cca 20 % neuronů mozkové komory (dutiny v mozku obsahující mozkomíšní mok) se rozšiřují rýhy mezi závity mozkové kůry se prohlubují zeslabuje mozková kůra (k redukci spojů dochází již po 22. roce života) spoje mezi nervovými buňkami řídnou skenování mozku odhalilo, že čelní kůra mění svůj tvar ještě po čtyřicítce (oblast mozku zodpovědná za rozhodování, plánování, empatii, chápání a sociální chování) mozek se tak vyvíjí i v pozdějším věku

Stárnutí mozku klesá míra přítoku krve i zásobování kyslíkem ztráty neuronů jsou pravděpodobně způsobeny chorobami omezujícími krevní zásobení (např. arterioskleróza), nikoliv samotným stárnutím ztrátu psychologických a neuropsychologických kapacit je prokazatelně možno částečně kompenzovat vdechováním čistého kyslíku nejméně jsou stárnutím postiženy vývojově nejstarší části mozku levá mozková hemisféra je stárnutím postižena méně než pravá

! MOZEK SE CHOVÁ JAKO SVAL ! Pokud je trénován, podává vyšší výkon. Pokud leniví, pak na výkonu ztrácí.

DYNAMIKA MOZKOVÝCH BUNĚK ZARUČUJE PO CELÝ ŽIVOT AKTIVNÍ UČENÍ A RŮST !!

CELOŽIVOTNÍ UČENÍ ZARUČUJE DYNAMICKÉ MOZKOVÉ BUŇKY !!

Domov důchodců dává méně podnětů a jeho obyvatelé jsou více pasivní… VYSVĚTLENÍ: Domov důchodců dává méně podnětů a jeho obyvatelé jsou více pasivní… Senioři čekající na přijetí do domova důchodců byli srovnáváni s těmi, kteří tam již delší dobu žili. I přes individuální rozdíly byly mezi oběma skupinami zaznamenány velké rozdíly v IQ.

Na činnost mozku pozitivně působí: vyvážené sociální kontakty pozitivní přístup k životu (ne beznaděj, chybějící životní cíle) vyvážená strava (ne cukr a kofein) dostatek přirozeného světla (ne neonové osvětlení) čerstvý vzduch pohyb (chůze, schody, jízda na kole) duševní aktivita

Děkuji vám za pozornost ! 20