Polytechnická situace na ZŠ, Liberec, U Soudu 369/8, p.o. Ing. Jiří Veselý jiri.vesely@zsusoudu.cz
Oblast člověk a svět práce – východiska v RVP (ŠVP) Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je rozdělen na: 1. stupeň - dotace 5 hodin = 1 hod týdně v každém ročníku čtyři tematické okruhy: Práce s drobným materiálem, Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů, které jsou pro školu povinné.
Oblast člověk a svět práce – východiska v RVP (ŠVP) 2. stupeň - dotace 3 hodiny (7+1 okruhů) Povinný: Svět práce - je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a vzhledem k jeho zaměření na výběr budoucího povolání je vhodné jej řadit do nejvyšších ročníků (9) Volitelné okruhy: Práce s technickými materiály (6ch), Design a konstruování, Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti (8), Příprava pokrmů (6d), Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií, … z nichž školy vybírají podle svých podmínek a pedagogických záměrů minimálně jeden další okruh Odkaz na RVP
Využití hodinových dotací na ZŠ a mezipředmětové vztahy PČ (Pracovní činnosti): 6. r. - Práce s technickými materiály / Příprava pokrmů 8. r. - Provoz a údržba domácnosti 9. r. - Svět práce („volba povolání“) – VP (Kariérový poradce) Volitelně TeP (Technické práce) v 7. ročníku Provázanost s dalšími předměty: Mat, Fyz, VV
Dílna a vybavení
Vybavení učebny (dílny) a zajištění provozu Standardní vybavení nářadím pro dřevo a kov Stoly se svěrákem Aku vrtačky Díky projektové výzvě V57 (rok 2016) dovybavena učebna a doplněna na 20 pracovišť Ve škole působí jeden vyučující se zaměřením PČ + Mat, další vyučující „kutilové a nadšenci“ ŠD: několik kroužků – Keramika, Vaření a pečení, Výtvarné techniky = podnícení tvořivé a rukodělné činnosti (pec na keramiku) Kroužek - Věda nás baví
Spolupráce se školami a partnery V průběhu posledních 3 let: Návštěvy dílen a laboratoří SŠ Na Bojišti, SPŠ Strojní, SPŠ Stavební, SŠ gastronomie a služeb, TUL IQ Landia Galerie Lázně (workshopy) Firmy: Magna, Škoda auto Bauhaus – materiál, odřezky SRPŠ při ZŠ U Soudu 9. roč. v minulém šk. roce název exkurze místo téma Živá knihovna povolání IQ landia Liberec prezentace firem Práce s plasty Agral Plast Liberec SŠ gastronomie a služeb ul. Dvorská, Liberec „Etiketa stolování“ 0. ročník festivalu uměleckých škol Severočeské muzeum Liberec prezentace uměleckých škol Magna Exteriors ul. Kubelíkova, Liberec exkurze do nástrojárny a výrobní haly, přednáška Úřad práce ul. Dr. M. Horákové, Liberec Volba povolání, profesní diagnostika, přehled škol a oborů Educa Jobs – veletrh vzdělávání Home Credit Arena Liberec prezentace SŠ a SOU
Škola a rodina Zájem/nezájem žáků a rodičů o technické profese Chybí soustavné vedení (až na vyjímky) ze stran rodiny Aktivity z větší části zaměřené na IT (povrchní znalost) Vedení k samostatné a rukodělné činnosti Zodpovědnost žáků a zákon. zástupců za vzdělání a uplatnění na trhu práce Výběr školy a oboru uplatnění a skutečný zájem/předpoklad X dítěte módní trendy a iluze rodičů není systémově vyžadována zodpovědnost (možnost studovat SŠ 6 i více let, …)
Aktivity (aktivizace) a akce Nejen v hodinách PČ a TeP, ale VV V Mat i Fyz lze zadat úkoly spojené s tvorbou modelů Výzdoba třídy, chodeb, školy Zájmové činnosti a kroužky – podpořit jakoukoliv manuální zručnost Jednorázové akce – pro žáky i rodiče Výtvarné dílny pro rodiče, vánoční či velikonoční tvoření apod.
Závěrem Snadněji se pracuje s rodiči žáků na 1. stupni Zájem většiny žáků tvořit a objevovat Zájem o manuální činnosti jen u některých žáků Malé krůčky (jednoduché činnosti), abychom žáky neodradili a oni zažili pocit úspěchu z vykonané práce/díla – (celková úroveň nižší než předchozí generace) Bez rodiny a vzorů v nejbližším okolí to jde ztuha Děkuji za pozornost.