Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 19. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Mgr. Eva Divišová TEmatický celek Aplikovaná psychologie Ročník 1. ročník Datum tvorby 4.9.2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01
TÉMA Řeč a jazyk Mgr. Eva Divišová Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01
Anotace: Metodické pokyny: Materiál je možno využít pro rozšíření učiva předmětu aplikovaná psychologie. Je určen pro 1. ročníky střední školy. DUM je vytvořen jako prezentace, obsahuje základní informace o dalších myšlenkových operacích a o intuici. Metodické pokyny: DUM je vytvořen ve formě prezentace a je využitelný v rámci interaktivního vzdělávání.
Řeč a jazyk Rozlišujeme řeč a jazyk. Řeč je nástrojem myšlení a forma dorozumívání, jazyk je prostředek dorozumívání, tedy nástroj řeči.
Myšlení se realizuje souborem myšlenkových procesů čili operací: analýza a syntéza, tj. myšlenkové rozdělení celků na části a vystižení jejich uspořádání a vzájemných vztahů a opětovné sjednocování (prolínání) abstrakce, tj. postup, kdy vyčleňujeme podstatné a obecné vlastnosti předmětů a jevů a konkretizace, kdy odhalujeme to, co je pro objekt či jev jedinečné
indukce, tj. myšlenkové vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů, a dedukce, tj. proces postupující do obecného ke konkrétnímu, jedinečnému generalizace, zobecňování – vydělení znaků společných pro jednotlivé jevy, znaků, platících pro všechny prvky téhož druhu
Další myšlenkové procesy či operace srovnávání, uspořádání, třídění (klasifikace) – nové pojmy jsou srovnávány se známými srovnání je spojeno s analýzou, syntézou a dalšími operacemi průnik, sjednocení, negace, implikace apod. jsou myšlenkové operace užívané zejména v matematice a logice.
Intuice Je schopnost bezprostředně postihnout pravdu, získat poznatek bez logické úvahy. Je opakem myšlení vědomého. Konvergentní myšlení směřuje k jednomu cíli, k jednomu způsobu řešení problémů. Divergentní myšlení hledá několik různých, paralelních řešení, tvůrčí postup apod.
Literatura Emmert, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. Brno: DIDAKTIS, 2003, 224 s. Odmaturuj! ISBN 80-86285-68-5.