PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Volný pohyb zboží.
Veřejné podniky a státní monopoly
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Evropské soutěžní právo Michal Částek
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Soutěžní právo.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
SOLVIT efektivní řešení problémů na vnitřním trhu EU.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Společná obchodní politika EU
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Státní organizace.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Právo hospodářské soutěže
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Směrnice o službách Reálné přínosy v reálných číslech Mgr. et Mgr. Ivo Kameš Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Síťová neutralita od revize regulačního rámce do DigiČeska ver. 2.0 Praha, 18. května 2015.
Východiska evropské úpravy
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Společná obchodní politika
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Veřejné zakázky a „PPP“
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Ekonomika Clo a celní politika 4. Ing. Miroslava Farmačková
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Transkript prezentace:

PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY Prezentace 2015

STÁTY A OVLIVŇOVÁNÍ SOUTĚŽNÍHO PROSTŘEDÍ Stát (veřejný sektor) disponuje mimořádnými prostředky k ovlivnění soutěžního prostředí Působení státních monopolů Činnost státních (veřejných) podniků Poskytování veřejných podpor soukromému sektoru vypisování veřejných zakázek Úprava omezení zásahů státu v rámci fungování vnitřního trhu články 37, 106 - 108 SFEU

Státní monopoly – pojem V současnosti podstata problematiky soustředěna na otázku slučitelnosti státních zásahů s pojetím a aplikací soutěžního práva v EU Státní monopol nabízí možnosti umělého ovlivňování výměny zboží (tím narušování hospodářské soutěže)

Státní monopoly – pojem V obecném smyslu má “monopol“ dvojí význam: V hospodářském slova smyslu – dominantní postavení podniku, které dává možnost chovat se na trhu bez ohledu na ostatní (ovlivňovat ceny, ztěžovat přístup třetím stranám na trh) V právním slova smyslu – obsahuje výlučné právo jedné či více osob (nebo státu) Vyrábět určitý produkt Provozovat obchod Nabízet služby - to vše s vyloučením jiných soutěžitelů

Státní monopoly – pojem Zakotvení v právu EU – monopol omezen na působnost daného právního systému (v rámci určité oblasti nebo území, ohledně určitého výrobku) Monopoly odnímají zboží či služby volnému působení nabídky a poptávky

Státní obchodní monopoly Vymezeny v čl. 37 SFEU dvěma vlastnostmi: Musí jít o státní monopol – založen právním aktem členského státu za účelem, aby si stát zachoval určitou činnost, kterou pak uskutečňuje svými orgány (ministerstvo) Musí jít o obchodní monopol – stát se podílí na podnikatelské obchodní činnosti, která se uskutečňuje. V režimu volného pohybu zboží (zahrnuje vývoz a dovoz mezi členskými státy)

Státní obchodní monopoly Monopoly na zemědělské výrobky jsou často obchodní monopoly Široké vymezení zahrnuje i tzv. delegované monopoly (čl. 31/1 SFEU) – monopolem je i případ, kdy stát svěřil monopol jiným subjektům Státní monopol = státní intervenční systém

Postavení státních monopolů Státní monopoly nejsou zakázány Čl. 37/1 SFEU – povinnost vyloučit diskriminaci mezi příslušníky členských států Povinnost členských států – zákaz diskriminace Vylučuje jakékoliv pozitivní jednání ve smyslu zavádění či posilování diskriminujících efektů státních obchodních monopolů (čl. 37/2 SFEU)

Postavení státních monopolů Případy diskriminace zahraničních podnikatelů Legální diskriminace Strukturální diskriminace Ustanovení čl. 37/1 SFEU je bezprostředně použitelné Závazek státu může být vynucován žalobou poškozeného podniku přímo k národním soudům

UZPŮSOBENÍ MONOPOLŮ V NĚKTERÝCH SEKTORECH HOSPODÁŘSTVÍ Elektrická energie – výlučná práva pro dovoz a vývoz elektrického proudu monopolním společnostem zrušena uplynutím přechodného období Naftový monopol – Řecko po přijetí za člena ES nezrušilo v přechodném období Žaloba Komise na porušení Smlouvy ESD 13.12. 1990 rozhodl - zachování výlučného oprávnění dovozu pro naftové výrobky neslučitelné

UZPŮSOBENÍ MONOPOLŮ V NĚKTERÝCH SEKTORECH HOSPODÁŘSTVÍ Tabákové výrobky (Španělsko) Alkoholový monopol (Portugalsko) Státem udělená výlučná oprávnění podnikům při poskytování služeb Zejm. poštovní monopol, telefonní monopol

Monopoly služeb Komise se v poslední době soustředila na otázku slučitelnosti monopolů služeb s cíli SFEU ESD stanovil kritéria k posouzení slučitelnosti monopolu služeb se Smlouvou Použití pravidla soutěže (zneužití dominantního postavení – případ Sacchi, 1973 – výlučné oprávnění poštovních správ k prodeji koncových telekomunikačních přístrojů neslučitelné se Smlouvou Použití čl. 56 SFEU

Monopoly služeb Pokud důvody obecného zájmu neospravedlňují výjimečné zachování monopolu služeb je prosazování monopolu zneužitím monopolního postavení (čl. 102 SFEU) Komise prosadila uvolnění monopolu zejména v oblasti pošt – 2 směrnice z 1990 – omezení svobody pohybu služeb ve formě monopolu služeb jsou přípustná jen tehdy, jestliže jsou objektivně odůvodněna a zároveň respektují zásadu přiměřenosti Směrnice k liberalizaci sektoru telekomunikací (1996)

Finanční monopoly Státní monopoly, které slouží k zajištění příjmů státního rozpočtu jinou formou spotřební daně (monopol na likéry či tabák) Vynětí (i částečné) monopolů ze soutěžních pravidel jedině pokud by soutěžní pravidla podstatně ztěžovala splnění fiskálních úkolů monopolů Musí být zrušena výlučná dovozní a vývozní práva náležející státu nebo veřejnému sektoru

Veřejné podniky Čl. 106 SFEU – veřejný podnikem je subjekt, na jehož řízení se podílí veřejná, státní moc a to přímo či nepřímo Nejčastěji – veřejné podniky poskytující služby obecného hospodářského zájmu (doprava, pošta, televize) Komise dohlíží na vztah státu a veřejného podniku – veřejný a soukromý podnik musejí mít stejné podmínky pro podnikání EU uznává legitimitu těchto podniků – při regulaci citlivých komodit (tabák, alkohol) – ve veřejném zájmu

Veřejné podniky Zvláštní úprava v rámci soutěžních pravidel Výsledek kompromisu mezi členskými státy SFEU Nezakazuje zachování veřejných podniků Nezakazuje zřizování nových veřejných podniků Neomezuje poskytování výlučných nebo zvláštních práv veřejného sektoru Nutnost odlišit veřejné podniky od státu Úprava má v současné době význam jako nástroj deregulace telekomunikačních trhů, energetického sektoru, aj.

Veřejné podniky Výjimky ze zákazu diskriminace či zvýhodňování veř. podniků platí pro finanční monopoly a podniky služeb – pokud by přísné dodržování a respektování SFEU vedlo k omezení činnosti těchto podniků Dohled nad dodržováním ustanovení má Komisi (může vydat směrnice a rozhodnutí – čl. 106/3 SFEU) Právní úprava vychází ze základní zásady rovného postavení soukromých a veřejných podniků (s výjimkou pro specifická a pro hospodářství členských států důležitá odvětví) Komise může zasahovat do vztahu mezi členskými státy a veřejnými podniky (specifická oprávnění)

Podniky poskytující služby obecného hospodářského zájmu Čl. 106/2 SFEU - podniky, jimž je svěřeno poskytování služeb obecného hospodářského zájmu nebo které mají povahu fiskálního monopolu, podléhají ustanovením této smlouvy a zejména pravidlům soutěže…“ Fiskální monopol – jsou mu udělena výlučná práva na vybírání fiskálních poplatků (alkohol) Služby obecného hospodářského zájmu – stát udělí výlučná oprávnění podnikům nebo jiným subjektům v oblasti služeb – poštovní monopol, telefonní monopol, železniční monopol, ČEZ, RWE Transgas. Státní monopol v oblasti služeb je povolen, pokud je objektivně odůvodněn (ekonomické důvody – efektivita, produktivita) - zásada přiměřenosti

Konec prezentace