Interoperabilita GML – Geography Markup Language

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Spolupráce mezi výkresy bloky (s atributy) Design center externí reference.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Pohybové hry s gymnastickou stuhou Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_147_Pohybové.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
Programování v jazyce C++ Dědičnost a polymorfismus.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Rámeček, rohové razítko, součást, pohledy, kótování, tolerance, doplňkový text, drsnosti. Část 1.
ZAL – 5. cvičení Martin Tomášek Pole - opakování Základní datový typ. V poli držíme více elementů (jednoho typu) S elementy v poli můžeme manipulovat.
HTML HyperText Markup Language Je to značkovací jazyk používaný na tvorbu webových stránek, které jsou propojeny hypertextovými odkazy. Je hlavním z.
JAN FABIANEK, CS-PROJECT spol. s r.o. Konference Centralizované zadávání veřejných zakázek Praha, VYUŽITÍ ČÍSELNÍKU NIPEZ.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín VY_32_INOVACE_M_11 Obrázkové řady, logika Zpracovala: Mgr. Květoslava Štikovcová Číslo.
Postup modelování Kateřina Růžičková. Postup modelování Rozhodnutí modelovat Definice problému Existence modelu, pro daný problém Identifikace modelu.
MMS Značkovací jazyky. Historie ● SGML ● HTML ● XML ● VRML ● TIFF ●...
Štěpán Kafka, Help Service Remote Sensing
Štěpán Kafka, Help Service Remote Sensing
Věcné autority v roce 2016
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
HTML a CSS Rostislav Miarka.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Lichoběžník VY_42_INOVACE_25_02.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
ZÁKLADNÍ POJMY, PŘEDEPISOVÁNÍ NA VÝKRESE
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Konstrukce trojúhelníku
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Interoperabilita Interoperabilita na úrovni metadat
Příklad 3 Stabilita svahu 2D.
Interoperabilita Web Feature Service Jan Růžička,
ANALYTICKÁ KARTOGRAFIE
SVĚTELNÝ TOK VYZAŘOVANÝ SVÍTIDLEM
Množiny bodů dané vlastnosti
Pravidla pro vytváření výkresové dokumentace sestav
GML – Geography Markup Language
Grafika Prostředí picture
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
zpracovaný v rámci projektu
Interoperabilita ISO 19115, ISO Jan Růžička,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
VY_32_INOVACE_23_Nasobeni_10_100_1000
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
OBJEM JEHLANU VY_42_INOVACE_ 30_02.
AUTOR: Mgr. Jiří Burda NÁZEV: VY_32_INOVACE_M2_11_Bod, čára, úsečka
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
Novinky v Záznamníku učitele
FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Autor: Ing. Ksandrová Lenka
ZÁKLADNÍ POJMY, PŘEDEPISOVÁNÍ NA VÝKRESE
Projekt realizace referenčního rozhraní
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
OBSAH KRUHU VY_42_INOVACE_15_02.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
WORKSHOP Ochrana dat (GDPR)
Zobrazení polohopisu a vyhotovení lesnických map
Prezentace SDAT pro ČBA
Konstrukce trojúhelníku
2 Základní pojmy NMFy 160 FyM – Obdržálek –
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Lineární funkce a její vlastnosti
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
MATEMATIKA PRO 1. ROČNÍK Geometrické tvary
Přímky, úsečky, rovnoběžky, kolmice, kružnice
Počítačová grafika I. Užití, dělení, princip.
Class Diagrams.
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Interoperabilita GML – Geography Markup Language Jan Růžička, jan.ruzicka@vsb.cz Připraveno pro seminář v rámci konference GIS Ostrava 2007, 28.1.2007

GML – Účel Jazyk pro modelování, přenos a ukládání prostorových dat včetně jejich prostorových a neprostorových vlastností Vytvořen pomocí jazyka XML Specifikace je definovaná XML schématy GML soubor=XML (textový) soubor Současná verze 3.1 = ISO CD 19136 = Draft

GML – Schémata GML v.2 tvoří 3 základní schémata: Geometry.xsd – definuje geometrickou složku geoprvků Feature.xsd – definuje hlavní model prvek- vlastnost. Rámec pro vytváření prvků Xlink.xsd – definuje funkce pro odkazování GML v.3 rozšířeno o dalších 25 schémat Kompatibilní s GML v.2

GML – Hierarchie

GML – Feature Vlastnosti (Properties) Geometry (definováno v Geometry schema) Topology Temporal

GML – Feature collections Skupiny (sady) geoprvků Prostorový referenční systém (Coordionate reference system)

GML – Geometry schema Definuje rámec pro definování geometrických prvků Všechny prvky (geometries) jsou odvozeny ze základní třídy AbstractGeometryType (_Geometry) ISO 19107 Spatial Schema

GML – Geometry schema geometryBasic0d1d.xsd geometryBasic2d.xsd

GML – Coordinates gml:CoordType, gml:coord Deprecated by 3.0 <complexType name="CoordType"> <sequence> <element name="X" type="decimal" /> <element name="Y" type="decimal" minOccurs="0" /> <element name="Z" type="decimal" minOccurs="0" /> </sequence> </complexType> <element name="coord" type="gml:CoordType" />

GML – Coordinates gml:DirectPositionType, gml:pos <complexType name="DirectPositionType"> <simpleContent> <extension base="gml:doubleList"> <attributeGroup ref="gml:SRSReferenceGroup"/> </extension> </simpleContent> </complexType> <element name="pos" type="gml:DirectPositionType" />

GML – Envelope gml:EnvelopeType, gml:Envelope <complexType name="EnvelopeType"> <choice> <sequence> <element name="lowerCorner" type="gml:DirectPositionType"/> <element name="upperCorner" type="gml:DirectPositionType"/> </sequence> <element ref="gml:coord" minOccurs="2" maxOccurs="2"/> <element ref="gml:pos" minOccurs="2" maxOccurs="2"/> <element ref="gml:coordinates"/> </choice> <attributeGroup ref="gml:SRSReferenceGroup"/> </complexType>

GML – Geometry types Primitives Complex – Composite Agregate - MultiPrimitive

GML – Primitives Point Curve Surface

GML – Primitives - basic Simple Geometric Primitives (0- and 1- dimensional) Simple Geometric Primitives (2-dimensional)

GML – Simple Geometric Primitives (0d, 1d) gml:AbstractGeometricPrimitiveType, gml:_GeometricPrimitive ) gml:PointType, gml:Point gml:PointPropertyType, gml:pointProperty gml:PointArrayPropertyType, gml:pointArrayProperty

GML – Simple Geometric Primitives (0d, 1d) gml:AbstractCurveType, gml:_Curve – pouze abstraktní gml:LineStringType, gml:LineString

GML – Simple Geometric Primitives (2d) gml:AbstractSurfaceType, gml:_Surface – pouze abstraktní gml:PolygonType, gml:Polygon gml:exterior, gml:interior, gml:outerBoundaryIs, gml:InnerBoundaryIs

GML – Simple Geometric Primitives (2d) gml:AbstractRingType, gml:_Ring – pouze abstraktní gml:LinearRingType, gml:LinearRing

GML – Další Geometric Primitives (1d) Obloluk - gml:ArcStringType, gml:ArcString, gml:ArcType, gml:Arc Kružnice - gml:CircleType, gml:Circle Spline - gml:CubicSplineType, gml:CubicSpline, gml:BSplineType, gml:BSpline Bezier - gml:BezierType, gml:Bezier

GML – Další Geometric Primitives (1d) Transformační matice - gml:AffinePlacementType, gml:AffinePlacement Clothoid - gml:ClothoidType, gml:Clothoid ...

GML – Další Geometric Primitives (2d) Obdélník Trojúhleník, TIN Point Grid Parametric surfaces – Cone, Sphere, Cylinder ...

GML – Další Geometric Primitives (3d) Skládáním 2d (2.5d) ploch

GML – Agregace, Kompozice Skládání – Kompozice gml:CompositeCurveType, gml:CompositeSurfaceType, ... Sdružování – Agregace gml:MultiGeometryType

GML – Coordinate reference schema referenceSystems.xsd coordinateReferenceSystems.xsd datums.xsd coordinateSystems.xsd coordinateOperations.xsd dataQuality.xsd Založeno na ISO 19111

GML – Typy systémů Geocentric Temporal Engineering Image Derived Geographic Projected Vertical

GML – CRS - Jakost dat dataQuality.xsd ISO 19115, ISO 19114

GML – Topologie ISO 19107 gml:NodeType - Uzel gml:EdgeType – Hrana gml:FaceType – Plocha ...

GML – XLink XLink je integrován do GML Použito pro implementaci asociací mezi objekty pomocí referencí (odkazů) GML prvky v sobě mohou obsahovat atributy pro používání odkazů href=URI – komponenta určující cíl asociace (id zdroje)

GML – Čas a dynamika ISO 19108:2002, ISO 8601, ISO 11404 Čas pro geometrii, čas pro topologii, referenční systém Pro atributy i geoprvky

GML – Čas a dynamika gml:RelatedTimeType – relativní čas – před, po, během, Topologie – vazby v časové ose

GML – Čas a dynamika

GML – Čas a dynamika <gml:track> <gml:MovingObjectStatus> <gml:validTime><gml:TimeInstant> <gml:timePosition>2005-11- 28T13:00:00</gml:timePosition> </gml:TimeInstant></gml:validTime> <gml:location><gml:Point> <gml:pos>140. -35.</gml:pos> </gml:Point></gml:location> <gml:speed uom="#kph">12.</gml:speed> <gml:bearing> <gml:CompassPoint>SE</gml:CompassPoint> </gml:bearing> </gml:MovingObjectStatus>

GML – Čas a dynamika <gml:MovingObjectStatus> <gml:validTime><gml:TimeInstant> <gml:timePosition>2005-11- 28T14:00:00</gml:timePosition> </gml:TimeInstant></gml:validTIme> <gml:location><gml:Point> <gml:pos>140.1 -34.9</gml:pos> </gml:Point></gml:location> <gml:speed uom="#kph">23.</gml:speed> <gml:bearing> <gml:CompassPoint>ESE</gml:CompassPoint> </gml:bearing> </gml:MovingObjectStatus> </gml:track>

GML – Definice a slovníky Možno přenášet seznamy definic i celé slovníky např. doplňující prostorovou informaci

GML – Jednotky, měření a hodnoty units.xsd declares a set of components for defining units of measure measures.xsd declares a set of typed measures valueObjects.xsd describes structures for aggregates and lists of measures

GML – Směr Direction schema Určení směrů pro různé objekt, např. pohybující se objekt, směr větru, apod. gml:CompassPoint <gml:direction> <gml:DirectionString>Towards the lighthouse</gml:DirectionString> </gml:direction> ...

GML – Pozorování Observations schema Určení místa a směru pozorvání a dalších doprovodných údajů gml:using gml:target gml:resultOf

GML – Default styling defaultStyle.xsd SMIL

GML – Default styling

GML – Default styling animation - SMIL

GML – Modularizace Import jen částí – např. GML 2 pouze feature.xsd

GML – Profily Mechanismy jak vytvářet vlastní profily

GML – Testování Návod k testování - normative

Použité zdroje OGIS. GML 2.0 OGIS. GML 3.0 OGIS/ISO. GML 3.1 Duchoslav T. Geography Markup Language 3.0