ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VIII_2_08: Vztažné zájmeno JENŽ Šablona číslo: VIII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 08 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: seznámení s funkcí a skloňováním zájmena jenž Očekávaný výstup: žáci chápou funkci zájmena jenž v souvětí a dokáží ho ve správném tvaru použít Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12 – 13 let Klíčová slova: zájmeno tázací, zájmeno vztažné Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si nejprve uvědomí rozdílné užití tázacích a vztažných zájmen, pak se formou prezentace seznámí se skloňováním zájmena jenž. Na závěr žáci vypracují opakovací cvičení.
VZTAŽNÉ ZÁJMENO JENŽ
PRO BYSTRÉ HLAVY Jak se liší užití tázacích a vztažných zájmen? Který hráč vstřelil branku? Jaký hráč vstřelil branku? Ukázali hráče, který vstřelil branku. Oslavovali hráče, jenž vstřelil branku. Ukazovali hráče, co dal rozhodující branku. Vztažná zájmena mají v souvětích funkci spojovacích výrazů
ZÁJMENO JENŽ má zvláštní skloňování v 1.p.č.j. rod mužský – tvar JENŽ ostatní pády – tvary zájmena ON + -Ž po předložce se j- mění v ň- (s nímž, o němž)
Skloňování zájmena JENŽ – č. jednotné Mužský rod Ženský rod Střední rod p. jenž jehož jemuž jehož, jejž (o) němž jímž jež jíž již (o) níž jež jehož jemuž (o) němž jímž
Skloňování zájmena JENŽ – č. množné Mužský rod Ženský rod Střední rod p již, jež jež jichž jimž (o) nichž jež
PROCVIČENÍ Nahraď zájmena KTERÝ a CO zájmenem JENŽ: Žák, který/_____ onemocněl, nejel na výlet. Vrať mi peníze, které/_____ jsem ti půjčil. Chceš vidět obrázek, co/_____ jsem nakreslil. Dominik, se kterým/______ se znám, často lže. Byt, ze kterého/_____ odcházíte, zamkněte. Podej mi brusle, co/____ leží na lavici. Napsal mně zprávu, která/_____ mě nepotěšila. Měla na sobě šaty, které/_____ jí velice slušely.
PROCVIČENÍ Odpověz správně: Do které školy chodíš? Do jaké školy chodíš? S kterým spolužákem nejvíce kamarádíš? S jakým spolužákem nejvíce kamarádíš? Které auto jste si koupili? Jaké auto jste si koupili? jaký – ptáme se na vlastnosti někoho, něčeho který – ptáme se určení osoby, věci
Zdroje: http: //office.microsoft.com STYBLÍK, Vlastimil; ČECHOVÁ, Marie; HAUSER, Přemysl. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN 80-85937-70-0.