6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Základy pedagogické metodologie
Teorie vzdělávání dospělých
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Vyleťal Autor: Roman Lachowicz Motivace Jana Beera a jeho projekt sekundárního vzdělávání v penitenciární praxi
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
FILOsOFIE A VĚDA.
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
4. Pedagogika sportu v systému věd
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Věda & struktura vědecké práce
Profese trenéra.
Teorie vzdělávání dospělých
Standardy pro základní vzdělávání
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Studijní obory Speciální edukace bezpečnostních složek Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek.
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
Metody pedagogiky.
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Transkript prezentace:

6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam

Normativní pedagogika sportu klasický pedagogický koncept (od Herbarta) = klíčová pozice patří cílům, které jsou normativní a nejsou empiricky zdůvodnitelné analogicky i pedagogika sportu = nejen empirická, ale i normativní (duchovědně orientovaná, klasická) koncepce klíčové = teleologické směřování

Normativní pedagogika sportu humanistická orientace – podstatný úkol pedagogiky sportu = identifikace a reflexe obrazů člověka (Prohl, 2006) charakteristické = diskuse o hodnotách, cílech a normách sportovní edukace normativní pedagogika sportu má vztah k filozofii a etice sportu

Normativní pedagogika sportu Typické otázky: Můžeme stanovených cílů sportovní edukace dosáhnout? Proč dané cíle můžeme nebo nemůže splnit? Podporují vytčené cíle sportovní edukace rozvoj osobnosti nebo ji poškozují?

Normativní pedagogika sportu analýzy soudobého sportu dokumentují časté jevy, jež humanistická společnost nemůže akceptovat význam normativní pedagogiky sportu – klíčový důraz na lidské hodnoty a s nimi související směřování sportovní edukace východisko – Coubertinova analýza hodnot sportu dále se rozvíjí v olympijské pedagogice smyslem olympizmu je zapojit sport do procesu harmonického rozvoje člověka s cílem utvořit mírovou společnost, která zachovává lidskou důstojnost (Olympijská charta) princip fair play = edukační dimenze soutěžního sportu

Normativní pedagogika sportu Normativní koncept = východisko pro: sportovní pedagogy (trenéři, učitelé TV, cvičitelé, instruktoři, ...) – orientace na dobrý a zdařilý život sportovců a na naplnění jejich přirozených zájmů sportovce – podstatné je pochopení pravidel, postupů a kritérií, jež umožní rozhodovat, které požadavky mají splnit a které odmítnout (autonomie)

Normativní pedagogika sportu Kritika: vytváří pouze ideální konstrukty neopírá se o realitu analyzovanou empirickými výzkumy Význam: sportovněpedagogické postuláty (normy, předlohy, modely) se nemohou doslovně přenášet do edukační praxe – slouží jako nepostradatelná hodnotová orientace v originální práci sportovních pedagogů, kteří ji musí vždy autenticky a originálně aplikovat

Empirická pedagogika sportu empirická pedagogika – od počátků 20. století – experimentální pedagogika (Meumann, Lay, Binet – IQ, Thorndike – vztah stimul – reakce) snahy o přesná měření edukačního procesu – vstupů a výstupů (testy) typický výzkum pedagogických otázek z pozice behaviorální psychologie – rozpracovala exaktní výzkumný aparát (výzkumné metody a techniky) význam empirické psychologie – i v současnosti v pedagogice sportu, např. výzkumy motorického učení

Empirická pedagogika sportu VYCHÁZÍ: ze snahy přenést do pedagogiky metodologii přírodních věd z kritiky normativní a duchovědné koncepce (nedostatečná racionalita) z odmítnutí hodnotících soudů, edukačních požadavků (norem) a etických kritérií ZÁKLAD: poznání pedagogické technologie, informace o objektu zvaném „sportovní edukace“ podstata zkoumaného objektu se odhaluje na základě hypotéz a jejich ověřování dosahované výsledky se stávají východiskem pedagogických prognóz

Empirická pedagogika sportu rozvoj empirické pedagogiky sportu – konec 20. století podstata = výzkum sportovněedukačního procesu výzkumná témata, např.: motivace v TV komunikace v TV a sportu mládeže didaktické znalosti učitele TV reflexe a sebereflexe učitele TV metody a styly učení a výuky v TV komplexní aktivity sportovního pedagoga a vychovávaného a jejich vzájemný vztah

Empirická pedagogika sportu rozvoj empirické vědy = fundovaná metodologie metodologie pedagogiky sportu vychází z: - z metodologie kinantropologie - z metodologie věd o sportu - z metodologie pedagogiky - z metodologie sociálních věd HENDL, J.Přehled statistických metod. Praha : Portál 2004. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál 2005.

Empirická pedagogika sportu význam širší orientace výzkumu – metodologie věd o sportu, např. SRN: pracovní pole, studijní obor a vědecká orientace vědy o sportu (Haag 1996) teoretické a praktické informační zdroje ve vědě o sportu (Haag; Hein 1990) výzkumné metody a techniky, plánování výzkumu a získávání údajů ve vědě o sportu (Strauß; Haag 1994) statistická a hermeneutická analýza dat ve vědě o sportu (Strauß; Haag; Kolb 1999) oblasti teorie a výzkumná témata ve vědě o sportu (Haag; Strauß 2003)

Empirická pedagogika sportu Kritika empirického přístupu: chybějící teoretická orientace výzkumné praxe redukcionismus (opomíjení otázek edukačních cílů, zjednodušování komplexních pedagogických problémů) nedostatek odpovědnosti (cíl = vždy člověk) deterministické pojímání edukace (vychovávaný jako předmět technické manipulace) nedostatečný zřetel k sociálním podmínkám

Empirická pedagogika sportu REAKCE NA KRITIKU = zdůraznění specifik ve výzkumu sportovní edukace = respektování bázových principů vycházejících z normativní pedagogiky sportu (Prohl 2006): odpovědnost k praxi = kritické východisko sportovněpedagogického výzkumu povinnosti k vlastnímu předmětu sportovněpedagogického výzkumu = respektování etických a antropologických východisek v sociálním výzkumu svoboda výběru výzkumných metod = možnost adaptace výzkumných postupů ROZVOJ tzv. kritické pedagogiky sportu: integrace empirických a normativních přístupů rozvoj humanisticky orientované sportovní edukace

Kritická pedagogika sportu normativní (duchovědná, klasická) empirická (výzkumná) ÚKOLY směřování sportovní edukace – jaká by měla být? výzkum procesů sportovní edukace – jaká je? VÝSLEDKY stanovení hodnot a norem – to, co by mělo být vyhodnocování výzkumů – to, co existuje PROPOJENÍ hodnot kritická pedagogika sportu faktů