Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

PŮDA PŮDA PŮDA.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Vznik půd.
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: PŘÍRODOVĚDA.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Elektronická učebnice - I
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Pedosféra.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
PŮDA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda.
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Prvouka – 2. ročník ZŠ „Neživá příroda – Půda“
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: PŮDA
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – pedosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Pedosféra.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŮDY.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
VY_32_INOVACE_10-1-4_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Rozdělení půd Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
PŮDA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Oběhová soustava.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Pedosféra = půda na Zemi
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Transkript prezentace:

Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1 Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2963 Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_95_Půda Vypracovala: Mgr. Vladimíra Kamínková Určeno pro 5. ročník ZŠ praktické Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Přírodověda pro 5. ročník ZŠ praktické Vytvořeno dne: 7. 3. 2013 Použito ve výuce: 8. 3. 2013 Anotace: Výukový materiál k tématu půda. Druhá část slouží k opakování látky.

Půda

Co je to půda? Půda je mělká, svrchní vrstva země, která vznikla zvětráváním skal a rozkladem zbytků rostlin a živočichů. Působením deště, slunečních paprsků se skály rozpadly na kameny a kamínky, kamínky na písek. Tomuto rozpadu se říká zvětrávání. Půda je tedy složena z jemných částeček hlíny, zrneček písku, drobných kaménků a humusu.

Co je humus? Humus je tmavě zbarvená část půdy, která vznikla rozpadem odumřelých rostlin a těl mrtvých živočichů. Ten se stane výživou pro nové rostliny a živočichy. Čím více humusu půda obsahuje, tím je úrodnější. Na úrodné půdě se pěstuje například řepa cukrovka. Na půdě chudší na humus méně náročné rostliny, například brambory.

Druhy půd Rozlišujeme tři základní druhy půd: Písčitá půda: má málo živin, snadno vysychá, nebývá moc úrodná. Jílovitá půda: obsahuje hodně těžké hlíny, které se říká jíl. Tato půda se těžko zpracovává. Hlinitá půda: Obsahuje dostatek humusu a snadno se obdělává. Vyskytuje se hlavně v nížinách.

Péče o půdu Aby se rostlinám dobře dařilo, musí půda obsahovat dostatek vzduchu, vody a živin. Nemá-li dostatek živin, je potřeba ji hnojit. K tomu se používá hnůj, kompost nebo chemická hnojiva. Vzduch můžeme zajistit pomocí kypření. Používá se k němu motyka nebo na polích větší kypřící stroje. Kypřit mohou i živočichové žijící v půdě, například žížaly nebo krtci. Vodu získává půda přirozeně z dešťových srážek nebo je potřeba zalévat.

Živiny v půdě Rostliny, stejně jako člověk, potřebují ke správnému růstu vyváženou stravu. Člověk ji přijímá v potravě, rostliny čerpají živiny ze vzduchu a hlavně z půdy. Proto je potřeba, aby byla půda pro pěstované rostliny dobře hnojena a obsahovala látky, které rostliny potřebují, například dusík pro dobrý růst, fosfor, aby dobře kvetly. Ale pamatuj, i u rostlin platí, že všeho moc škodí!

OPAKOVÁNÍ A nyní si zopakujeme, co jsme se mohli dozvědět. Pokus se odpovědět na následující otázky. Pokud se chceš dozvědět správnou odpověď, klikni.

1. Z čeho se skládá půda? 2. CO JE TO ZVĚTRÁVÁNÍ? Půda je složena z jemných částeček hlíny, zrneček písku, drobných kaménků a humusu. 2. CO JE TO ZVĚTRÁVÁNÍ? Zvětrávání je rozpad skal a větších kamenů působením deště, větru a slunečního záření.

3. Je humus v půdě prospěšný? Ano, humus obohacuje půdu o živiny. Čím více humusu obsahuje, tím je půda úrodnější 4. Který druh půdy je nejúrodnější? Hlinitá, písčitá nebo jílovitá půda? Nejúrodnější je hlinitá půda, protože má v sobě nejvíc humusu. Jílovitá půda je těžká a písčitá v sobě neudrží vodu.

5. Proč je dobré půdu kypřit? Kypřením zajišťujeme dostatek kyslíku i podzemním částem pěstovaných rostlin. Může k tomu sloužit obyčejná motyka, ale také složité kypřící stroje. 6. Půdu kypří i někteří živočichové. Vzpomeneš si na některé z nich? Půdu kypří živočichové žijící pod zemí. Jsou to například žížaly nebo krtci.

Pokud jsi věděl odpovědi na většinu otázek, zasloužíš si pochvalu Pokud jsi věděl odpovědi na většinu otázek, zasloužíš si pochvalu. GRATULUJI!!!

ZDROJE ŠKODA, Eduard. Přírodověda pro pátý ročník zvláštní školy. 2. vyd. Ilustrace Jaroslav Drahokoupil. Praha: Parta, 1997, 87 s. ISBN 80-859-8910-7. fotografie: kliparty Microsoft Office