Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov"— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola pro 21. století Autor: Mgr. Miluše Senetová Datum/období: září 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma sady: Název: VY_32_INOVACE_

2 Anotace Materiál slouží k vysvětlení pojmu „Půda“ jako jedné z podmínek života. Žáci se seznámí s tím, jak vzniká, co ji tvoří, naučí se rozeznávat jednotlivé vrstvy a zjistí, jaký vliv na půdu má činnost člověka Je určen pro žáky 5. ročníku. Časová dotace – 25 minut. V materiálu je použito animace pro pochopení zvětrávání horniny, pro procvičení tématu využijí žáci přepnutí na interaktivní tužku (snímek č.12), správnost svého řešení si ověří postupným odkliknutím, kdy se správná odpověď přiřadí k dané vrstvě půdy, na snímku č. 13 se kliknutím na pravdivé tvrzení o půdě postupně odkrývá obrázek(sazenice rostliny v půdě); pochopení tématu si žáci ověří v závěrečném kvízu a minitestu. Materiál obsahuje 15 stran a je určen k interaktivní výuce. Pomůcky: psací potřeby, papír (pro odpovědi na otázky slidu č.14)

3 Neživá příroda PŮDA

4 Půda představuje zdroj živin pro rostliny
je využívána člověkem pro pěstování zemědělských plodin zajišťuje lidem obživu

5 Vznik půdy zvětráváním hornin drobení, rozpadaní na menší části
vliv teploty, vody, větru, rostlin(kořeny) a živočichů

6 voda mráz teplo rozpad na malé částečky vítr hornina obr.1

7 Vrstvy půdy Humus Humus – tmavá vrchní vrstva Vrstva půdy s živinami
Vrstva půdy bez živin Podloží – nezvětralá hornina Obr.2

8 Humus rozpadlé části rostlin (kořínky, spadlé listy, větvičky)
zbytky těl uhynulých živočichů rozkladu pomáhají půdní bakterie, houby, živočichové

9 Černozem největší obsah humusu, velmi úrodná vyskytuje se v nížinách
pšenice, kukuřice, cukrová řepa, zelenina

10 Obr.3

11 Činností člověka: 1.Půdy ubývá 2.Půda se znehodnocuje Těžba surovin
užívání umělých hnojiv Stavba silnic, dálnic, budov zbytky jedovatých látek v půdě Obr.4

12 Spoj jednotlivé vrstvy půdy s obrázkem
Vrstva půdy bez živin Humus – tmavá vrchní vrstva Podloží – nezvětralá hornina Vrstva půdy s živinami Humus

13 Urči pravdivé tvrzení o půdě:
Humus dodává půdě živiny Nejúrodnější vrstva je podloží Půdní bakterie nejsou škodlivé Žížaly půdu neprovzdušňují Čím více um.hnojiv, tím lepší humus. Černozem je v nížinách Na zvětrávání má vliv i teplota Půda patří k podmínkám života Těžba surovin půdu nenarušuje Humus nedodává půdě živiny Činností člověka půdy ubývá Nadměrné použití hnojiv škodí půdě Lidé nemusí půdu chránit Podloží je nejspodn. vrstva Půda vzniká zvětráváním hornin Světlá půda je nejúrodnější

14 Závěrečný minitest Jak vzniká půda? zvětráváním hornin
činností organismů Jak se nazývá nejúrodnější vrstva půdy? humus Co je to podloží? původní hornina, ze které vzniká půda Kdo způsobuje úbytek půdy a jak? člověk; těžbou, stavbami

15 Použité zdroje Použitá literatura:
Přírodověda pro 5. ročník základní školy, nakladatelství SPN, 2011 Jiné zdroje: Galerie: microsoft office - klipart obr.1, 2 archiv autora Internetové odkazy: obr. 3 CASE, Daniel. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na www: obr. 4 SPEKKING, Raimond. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na www:


Stáhnout ppt "Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov"

Podobné prezentace


Reklamy Google