Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK 1.4 Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_20_3_energie Číslo skupiny: 1 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / energie Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: NE Anotace: Formou prezentace seznámení s pojmem energie, s možnostmi získávání a využívání energie, s dělením a příklady termických reakcí, s molárním teplem, palivy a tím, co znamená výhřevnost, s možností využití či zneužití jaderné energie a pojmy vyčerpatelné a nevyčerpatelné zdroje energie. Prezentace slouží jako uvedení do nového, dále probíraného, tématu. Prezentace zároveň slouží jako podklad pro zápis do sešitu. Ověřeno ve třídě: IX.A. Datum ověření: 5.1.2012 Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: 5.1.2012 Podpis:
ENERGIE ZÁPIS DO SEŠITU: SCHOPNOST KONAT PRÁCI energia – činnost; ergon – práce; en- ven, v jednotkou J (joule)
na přísunu energie je závislý život všech organismů bez zdroje energie by člověk nemohl získat teplo a světlo pro svůj domov, zastavila by se veškerá průmyslová výroba a dopravní prostředky obr. č. 1 - cukr
ZÁPIS DO SEŠITU: hlavním zdrojem energie pro veškeré organismy chemické reakce (fotosyntéza, trávení…) pro potřebu člověka především chemické reakce redoxní, probíhající při spalování paliv
HISTORIE VYUŽÍVÁNÍ ENERGIE
TEPLO A CHEMICKÉ REAKCE při průběhu chemické reakce dochází k uvolňování či spotřebě tepla reakce, při nichž se teplo uvolňuje, nazýváme EXOTERMICKÉ REAKCE reakce, při nichž se teplo spotřebovává, nazýváme ENDOTERMICKÉ REAKCE
EXOTERMICKÉ REAKCE reakce, při které se teplo uvolňuje např. jakékoli hoření
Endotermická reakce reakce, při které se teplo spotřebovává např. výroba páleného vápna
molární teplo reakce číselně rovno teplu, které se uvolní (spotřebuje) při reakci Qm= kJ/mol hodnota molárního tepla závisí i na stavu reagujících a vznikajících látek
CaCO3(s) + 2HCl(aq) - > H2O(l) + CO2(g) + CaCl2(aq) Qm= -16kJ/mol - při reakci 1 molu pevného uhličitanu vápenatého s 2 moly kyseliny chlorovodíkové (ve vodném roztoku) vzniká 1 mol kapalné vody, 1 mol chloridu vápenatého ve vodném roztoku a uvolňuje se teplo 16 kJ. s (solid) – látka v pevném skupenství g (gas) – látka v plynném skupenství l (liquid) – látka v kapalném skupenství aq (aqua) – látka ve vodném roztoku
palivo vhodná látka pro spalování slouží k přímému spálení za účelem získání tepla nebo pro získání energie, která je dále využitelná co je podmínkou hoření? každé palivo má jinou výhřevnost
výhřevnost paliv hodnotíme jí kvalitu paliv vypočítá se ze vztahu h = Q/m Q … teplo uvolněné při dokonalém spálení paliva, které má hmotnost m
energie chemických reakcí je zdroj z reakcí v rámci obalů atomů energeticky zajímavější jsou reakce probíhající v jádru atomu tzv. jaderné reakce
jaderná energie člověkem využitelná, ale též zneužitelná v současné době člověk využívá jadernou reakci ze štěpení jader uranu nebo plutonia předmětem intenzivního výzkumu je praktické využití termonukleární syntézy (především přeměna vodíku na hélium) termonukleární syntéza je jaderná reakce probíhající na Slunci (bez problematického radioaktivního odpadu)
jaderná energie se spolu s uhlím, ropou, zemním plynem řadí k neobnovitelným zdrojům energie jako obnovitelné označujeme vodní toky, sluneční záření, geotermální energii a rostlinné a živočišné produkty (např. dřevo) jaký zdroj energie je z hlediska obnovitelnosti dřevo rychle rostoucí dřeviny a jaký dřevo z tropického deštného pralesa?
citace obrázek č. 1 (cukr) In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, 1. 11. 2011, last modifakated on 15. 12. 2011 [cit. 17. 12. 2011].Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Cukr snímky č. 2.,3, 6 – 11, 13 – 15, 18 Beneš.P, Pumpr V., Banýr J.: Základy chemie 2.díl pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, 1999. 96 s. ISBN 80-7168-312-4 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Stanislava Kolářová.