Sémantické aspekty katalogizace. II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sémantické aspekty katalogizace II PhDr. Jiří Stodola.
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.05 Téma: PowerPoint.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Školení AACR2 – staré tisky pro účastníky SK ČR Národní technické muzeum Praha Běla Moravcová Národní knihovna ČR.
Knihovny – zdroj informací OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Hromadná korespondence 1 Word Předmět: Informační a komunikační technologie Autor: Milan Franek.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
= Sada diapozitivů (snímků), které se promítají na promítacím přístroji (zpětném projektoru). Jednotlivé snímky se zobrazují v určitém pořadí a umožňují.
Věcné autority v roce 2016
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Správa fotografií v Adobe Lightroom I.
Komplexní systém hodnocení
Citace a bibliografické odkazy
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Inf Počítač a lidé s handicapem
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
31. Seminář knihovníků muzeí a galerií ČR Cheb
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Prezentace fotografií v Adobe Lightroom
Jmenné autority - změny podle RDA Personální autority
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Sémantické aspekty katalogizace VI
Jak zahájit spolupráci
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Databáze MS ACCESS 2010.
Pravidla pro vytváření výkresové dokumentace sestav
VIKMA05 Organizace znalostí
Název projektu: Moderní škola
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Formální úprava rešerše
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Sémantické aspekty katalogizace. IX. Pravidla a formáty
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Ruční obrábění plastu II
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Katalogizace beletrie pro knihovny ČR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Jak zahájit spolupráci
Regionální informace jako přidaná hodnota katalogu krajské knihovny
Informatická školení F1 Office Pro Plus
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
UNIMARC / AACR2 Škarková Taťána FF MU
Digitální gramotnost Informatické myšlení
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
ARTOTÉKA - rosteme s uměním
Bibliografické citace
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Místní akční plán rozvoje vzdělávání (MAP II) v kutnohorském regionu realizuje MAS Lípa pro venkov z.s. (leden.
Transkript prezentace:

Sémantické aspekty katalogizace. II Sémantické aspekty katalogizace. II. Vztah teorie a praxe v oblasti katalogizace 2013 PhDr. Jiří Stodola Powerpoint Templates

Proč něco poznáváme? Kvůli věci samotné Kvůli něčemu dalšímu

Vědy podle Aristotela

Cíle věd Teoretické – poznání samotné Praktické – poznání za cílem jednání Produktivní – poznání za cílem tvoření

Poznání – jednání – tvoření Poznání – změna, která zůstává uvnitř subjektu Jednání – změna projevující se navenek, cílem je zdokonalení subjektu Tvoření – změna projevující se navenek, cílem je vznik nového objektu

Schéma

Objekt, subjekt, produkt a katalogizace Objektem poznání katalogizace jsou informační objekty, subjektem, který poznává a tvoří je katalogizátor, produktem jsou bibliografické a katalogizační záznamy

Katalogizace Katalogizace je praktická činnost vytváření bibliografických záznamů, postupně se začíná rozvíjet po teoretické stránce, můžeme ji proto nyní označit také za produktivní vědu.

Katalogizace – teorie a praxe původně praktická činnost, od 90. let minulého století se rozvíjí i po teoretické stránce

Důvody teoretizace snaha o mezinárodní spolupráci v oblasti katalogizace, která vyvolala požadavek standardizace katalogizační činnosti rozvoj informačních technologií a s ním spojená možnost vzájemného sdílení katalogizačních záznamů vznik nových dokumentů a médií orientace na uživatele snaha o vytvoření standardů použitelných pro všechny paměťové instituce

Mezinárodní spolupráce 1961 – Pařížské principy 1969 – International Standard Bibliographic Description (ISBD)

Informační technologie výměnné formáty UNIMARC MARC 21

Orientace na uživatele 1997 – Funkční požadavky na bibliografické záznamy (FRBR) 2003 – Ustanovení mezinárodních principů katalogizace

Spolupráce paměťových institucí FRBRoo – objektově orientované FRBR na základě Conceptual Reference Model (CRM) pro oblast muzeí

Důsledek Hlavním důsledkem teoretizace katalogizace je odklon od apriorního budování katalogizačních pravidel a příklon k objektům katalogizace – k bibliografickému univerzu. Katalogizační pravidla jsou přizpůsobována popisovaným objektům, nikoliv naopak.

V ČR angloamerická instrukce pruská instrukce sovětská instrukce + principy katalogizace, ISBD, FRBR

Pruská a sovětská instrukce 1921 Zdeněk Václav Tobolka: Pravidla, jimiž se řídí budování abecedního seznamu jmenného 1925 Jaromír Borecký: Pravidla katalogu základního (lístkového abecedního seznamu jmenného) s dodatkem popisu spisů drobných 1950 Prozatímní pravidla abecedního seznamu jmenného 1959 Miroslav Nádvorník a kolektiv: Pravidla jmenného katalogu 1960 Pravidla jmenného katalogu pro střední a menší knihovny 1964 ČSN 01 0195 Bibliografický (dokumentační) a katalogizační záznam 1969 Miroslav Nádvorník a kolektiv: Pravidla jmenného katalogu (2. opr. a dopl. vyd.) 1971 František Horák, Emma Urbánková, Bedřiška Wižďálková: Speciální pravidla pro popis starých tisků, prvotisků a rukopisů 1972 Hana Vodičková a kolektiv: Pravidla jmenného záznamu speciálních dokumentů a analytického popisu 1988 ČSN 01 0168 Tvorba jmenného záhlaví 1992 ČSN 01 01 95 Bibliografický záznam

Záznam dle ČSN 01 01 95 LASENIC, Pierre de Tarot. Klíč k iniciaci. [Autor:] Pierre Lasenic. Kresby karet a symbolů Vladislav Kužel. P., Trigon, t. Tiskařské závody, Čelákovice 1994. 238 s., obr., tab. Brož. - „Ametyst.“ – Obálka Vladimír Zadrobílek. - Faksimile 1. vyd. - Ilustr.tit.lis.

Angloamerická instrukce Nejprve přizpůsobování pravidel ISBD Potom přechod na AACR2 1993-1998 české překlady ISBD 1994 český překlad AACR2R 1996 české interpretace AACR2

AACR2 a ISBD ISBD hlavní vliv na AACR2 Cíl ISBD všeobecná srozumitelnost záznamu výměna záznamů z různých zdrojů a mezi různými zeměmi převod záznamu do strojem čitelné podoby Obsah ISBD specifikace údajů stanovení pořadí údajů stanovení interpunkce mezi údaji

AACR2 a ISBD LASENIC, Pierre de Tarot : klíč k iniciaci / Pierre Lasenic ; kresby karet a symbolů Vladislav Kužel. -- Praha : Trigon, 1994 (Čelákovice : Tiskařské závody). -- 238 s. : obr., tab. ; 23 cm. -- (Ametyst). – Obálka Vladimír Zadrobílek. -- Faksimile 1. vyd. z r.1940. -- Ilustr. tit. list. ISBN 80-85320-42-8 (brož.)