Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvary zemského povrchu
Advertisements

GEORELIÉF = zemský reliéf  pevninský reliéf  podmořský reliéf.
TVARY ZEMSKÉHO POVRCHU
PŘÍRODNÍ OBLASTI EVROPY
charakteristika krajiny
Dnes tě naučím, jaký je povrch České republiky.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
POVRCH ZEMĚ JAKO VÝSLEDEK PŮSOBENÍ PŘÍRODNÍCH ČINITELŮ
Členění zemského povrchu, Typy pohoří
Typy krajiny podle vzhledu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KRKONOŠSKO – JESENICKÁ SUBPROVINCIE
Povrch Země jako důsledek přírodních činitelů
Členitost a tvary povrchu
Povrch ČR.
GEOMORFOLOGIE KRAJINA V ČR 9. třída Mgr. Jakub Karásek
3.ročník Vypracovala: Mgr. Anna Emingerová
Povrch a vodstvo ČR 4. ročník
Tvary zemského povrchu (reliéf)
Česká republika Horopis II.
POBEROUNSKÁ SUBPROVINCIE
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
TYPY KRAJINY - Krajiny podle nadmořské výšky
CO DOKÁŽE EROZE….
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Rozmanitost reliéfu v ČR
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník: IV. Datum vytvoření:srpen 2012 Šablona:III/2č. materiálu:
Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/ Člověk a příroda Zeměpis Zeměpis v praxi Povrch a jeho členění VY_32_INOVACE_04 Sada 7 Základní škola T. G.
VNITROZEMSKÉ VRCHOVINY A PAHORKATINY
Povrch krajiny pro 4. ročník ZŠ
Tvary zemského povrchu
Georeliéf Povrch zemské kůry
Povrch české republiky
KRAJINA KOLEM NÁS A JEJÍ VYUŽITÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu
Podnebí v ČR. Česká republika leží na severní polokouli v mírném pásu střídání 4.ročních období ČR leží ve středu Evropy, na rozhraní oceánského a pevninského.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.7 Krajina v okolí domova Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
VY_32_ INOVACE_ 10_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou POVRCH ČR Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Česká republika Povrch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV AUTOR: MGR. ADELHEIDA RYCKOVÁ NÁZEV:VY_32_INOVACE_08_PRVOUKA 3.R. TEMA: KRAJINA KOLEM NÁS ČÍSLO PROJEKTU:cz.1.07/1.4.00/
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
VY_32_INOVACE_17_Pohoří ČR
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Povrch ČR Číslo: EU DUM 6_07 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová Projekt:
Členitost a tvary povrchu
Povrch - Geomorfologie
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_INOVACE_Z9-002 ZEMĚPIS 9.ROČNÍK RELIÉF ČR Název školy
VY_32_INOVACE_Vac_I_12 Povrch krajiny
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
KRAJINA KOLEM NÁS A JEJÍ VYUŽITÍ
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_10 TÉMA: Vlastivěda4
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČESKÁ REPUBLIKA POHOŘÍ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_Inovace_4.2.7 Krajina v okolí domova
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Rozmanitost reliéfu v ČR Zakreslit diagram do obrysu ČR
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Irena Šeneková Vytvořeno dne 11.12. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11A_Z6_08_Členění povrchu Země Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Zeměpis Téma: Litosféra Ročník: 6.ročník Klíčová slova: rovina, pahorkatina, vrchovina, hornatina, velehory, nadmořská výška, poměrná výška

Anotace Žáci se seznámí s členěním zemského povrchu podle výškových rozdílů v krajině a podle nadmořské výšky. Budou umět vysvětlit rozdíl mezi nadmořskou výškou a výškou poměrnou.

Členění povrchu Země

Zemský povrch je velmi rozmanitý. Krajinu můžeme dělit podle : tzv. poměrné výšky nebo nadmořské výšky Dokážeš podle obrázku vysvětlit rozdíl?

Členění povrchu podle poměrné výšky ( podle výškových rozdílů v krajině. obr. do 30 m rovina obr. do 150 m pahorkatina obr. do 300 m vrchovina obr. do 600 m hornatina nad 600 m velehory obr. DALŠÍ

V rovinách nebývá rozdíl mezi dnem údolí a okolními vyvýšeninami větší než 30 m. Půdy jsou zde většinou úrodné. Jsou to nejdůležitější zemědělské oblasti. ZPĚT

Vrcholy pahorků jsou zaoblené a údolí mají většinou mírné svahy. V pahorkatině výškové rozdíly mezi údolími a vrcholy bývají nejvýše 150 m. Vrcholy pahorků jsou zaoblené a údolí mají většinou mírné svahy. Tvoří převážnou část povrchu naší republiky. Hradisko (518 m n. m.) - nejvyšší vrchol Litenčické pahorkatiny, pohled od Mouchnic ZPĚT

Ve vrchovinách se poměrné výškové rozdíly mezi dny údolí a vrcholy vrchů pohybují do 300 m. Údolí jsou již hlubší a jejich svahy jsou často zalesněné. ZPĚT

Hornatiny jsou zalesněné a mají hluboká údolí. Hornatinám říkáme také hory nebo pohoří. Poměrné výškové rozdíly mezi dnem údolí a vrcholky hor dosahují až 600 m. Hornatiny jsou zalesněné a mají hluboká údolí. Hrubý Jeseník - pohled z Uhlířského vrchu. Velká kotlina a Praděd. ZPĚT

Krajina velehor (Bernské Alpy). Ve velehorách poměrné výškové rozdíly přesahují 600 m. Velehory mají většinou skalnaté hřebeny a strmé svahy. Krajina velehor (Bernské Alpy). ZPĚT

Podle obrázků pojmenujte a popište vzhled jednotlivých krajin.

Dokážeš podle obrázku vysvětlit rozdíl mezi nadmořskou a poměrnou výškou? poměrná výška nadmořská výška

Členění povrchu podle nadmořské výšky. Podívej se na obrázek. Jak se jmenuje krajina ležící do 200 m nad mořem? Jak říkáme krajině, která dosahuje nadmořské výšky větší než 200 m? nížina vysočina 200m nad hladinou moře

Členění povrchu podle nadmořské výšky. nad 200 m nad mořem vysočina nížina do 200 m nad mořem Do kolika metrů nad mořem leží nížina? Od jaké nadmořské výšky leží vysočina?

Dno údolí má nadmořskou výšku 185 m n. m Dno údolí má nadmořskou výšku 185 m n. m., přilehlý vrch má nadmořskou výšku 319 m. Je to pahorkatina nebo vrchovina? Jak to zjistíte?

JELÍNKOVÁ, Ivana. wiki. rvp. cz [online]. [cit. 11. 12. 2013] JELÍNKOVÁ, Ivana. wiki.rvp.cz [online]. [cit. 11.12.2013]. Dostupný na WWW: http://wiki.rvp.cz/Kabinet/Obrazky/P%C5%99%C3%ADroda/Krajina/%C3%9Adol%C3%AD P.MATEL. wikipedia.org [online]. [cit. 11.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hradisko-Litencicka_pahorkatina.jpg POŽÁR, Norbert. wikipedia.org [online]. [cit. 11.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hrub%C3%BD_Jesen%C3%ADk,_pohled_z_Uhl%C3%AD%C5%99sk%C3%A9ho_vrchu.jpg BEYER, Dirk. wikipedia.org [online]. [cit. 11.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Grosser_Aletschgletscher_3178.JPG

DEMEK, Jaromír; HORNÍK, Stanislav; HOFMANN, Eduard a kol DEMEK, Jaromír; HORNÍK, Stanislav; HOFMANN, Eduard a kol. Planeta Země pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007, ISBN 978-7235-362-0.