Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.8.A.17_vlastnosti_pevneho_kapalneho_a_plynneho_skupenstvi Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Rozdíl v uspořádání molekul u pevného, kapalného a plynného skupenství.
Vzájemné vzdálenosti molekul: V pevných látkách a kapalinách jsou téměř stejné – obvykle menší než 1 nm. Molekuly v plynném skupenství jsou od sebe mnohem dále. !!! Důvodem je rozdílné silové působení mezi molekulami v jednotlivých skupenstvích. Krystalická mřížka NaCl
Vzájemné vzdálenosti molekul: V pevných látkách a kapalinách jsou téměř stejné – obvykle menší než 1 nm. Molekuly v plynném skupenství jsou od sebe mnohem dále. !!! Důvodem je rozdílné silové působení mezi molekulami v jednotlivých skupenstvích. molekula vody
Silové působení v látce: 1) Pevné skupenství: Síly, kterými na sebe molekuly působí, jsou tak velké, že pevná tělesa nemění snadno svůj tvar ani objem. Molekuly mají často pravidelné uspořádání. 2) Kapalné skupenství: Síly mezi molekulami jsou slabší. Jsou od sebe stále stejně vzdáleny, proto jsou i kapaliny téměř nestlačitelné. Molekuly po sobě jakoby „kloužou“, jejich vzájemná poloha se proto neustále mění.
Silové působení v látce: 3) Plynné skupenství: Molekuly jsou od sebe značně vzdáleny. Silově na sebe působí jen při vzájemných srážkách nebo při srážkách se stěnou nádoby. Molekuly se pohybují naprosto neuspořádaně. Jejich vzájemné vzdálenosti se neustále mění. Plyny jsou stlačitelné.
Látky amorfní: Mají značně porušenou pravidelnost krystalické struktury. Většina z nich vzniká smísením různých krystalických látek a jejich roztavením. Patří sem např. asfalt, vosk, pryskyřice, plasty nebo sklo.
Plazma: čtvrté skupenství hmoty Vzniká silnou ionizací plynu. Ionizace plynů můžeme dosáhnout např.: značným zvýšením teploty elektrickým polem Takový plyn je silně vodivý, obsahuje velké množství nabitých částic. Plazma vzniká: elektrickým výbojem v plynu (blesk, el. sváření, v zářivkách) při termonukleárních reakcích (v nitru hvězd, v termonukleárních laboratorních zařízeních) Za plazma můžeme považovat také plamen ohně.
Odpověz na otázku: 1) Proč mořská voda nezamrzne při teplotě 0°C jako voda v řece? Najdi v tabulkách nebo na internetu, jaká je teplota tuhnutí mořské vody při normálním tlaku.
Odpověď na otázku č.1: Na teplotu tuhnutí (tání) má vliv i čistota látky. Obsah soli a mnoha chemických prvků i sloučenin způsobuje snížení teploty tuhnutí mořské vody. Teplota tuhnutí mořské vody při normálním tlaku je přibližně – 2 °C.
2) Vyber správnou odpověď: Na obrázku je molekula: Plynného skupenství: parfému Kapalného skupenství: vody Pevného skupenství: ledu
Odpověz na otázku: 3) Uhlík patří k látkám, které se vyskytují v jednom skupenství ve více různých podobách. V jakých podobách se můžeme setkat s uhlíkem v pevném skupenství? Formy uhlíku
Odpověď na otázku č. 3: Nejznámějšími podobami uhlíku v pevném skupenství je grafit a diamant. Pro elektrochemii se uměle připravuje skelný uhlík.
vzájemné silové působení atomů nebo molekul v látce 4) V následující tabulce vyznač křížkem, jak silně na sebe působí molekuly v různých látkách. látka vzájemné silové působení atomů nebo molekul v látce slabé silné velmi silné olej diamant vzduch voda síra
Vyber správnou odpověď: 5) Který z následujících prvků – olovo, rtuť, cín a dusík – je za normálního atmosférického tlaku při pokojové teplotě v kapalném skupenství? cín dusík rtuť olovo
Použité zdroje: galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. Karel Rauner, Josef Petřík, Fyzika 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, 2006. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/NaCl-Ionengitter.png/220px-NaCl- Ionengitter.png [cit: 2011-12-21] http://www.mbi-berlin.de/en/research/projects/2-04/highlights/water_librational_mode.gif [cit: 2011- 12-21] http://www.parfemista.cz/img/FM%20Group%20molekuly%20parfemu.jpg [cit: 2011-12-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Eight_Allotropes_of_Carbon.png/300px- Eight_Allotropes_of_Carbon.png [cit: 2011-12-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Uhl%C3%ADk.PNG [ cit: 2011-12-21] http://www.oskole.sk/userfiles/image/novy/obrazky%20OSKOLE/Uhlik2.jpg [cit: 2011-12-21] http://www.zschemie.euweb.cz/latky/skupenstvi.jpg [cit: 2011-12-21] http://www.suzaglass.com/static/images/m_sklo_01.jpg [cit: 2011-12-21] http://www.stefajir.cz/files/Rtut.jpg [cit: 2011-12-21]
Metodika prezentace: Žáci si zopakují základní vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství. Vysvětlí rozdíly ve vzdálenostech molekul a popíšou síly, které působí mezi molekulami. Žáci se dozví, jaké vlastnosti má plazma. Pochopí, že se změnami skupenství se mění i vlastnosti látek. Dozví se, že to, v jakém skupenství se látka nachází, závisí především na její teplotě a tlaku. Žáci dokážou charakterizovat amorfní látky a uvést jejich příklady.