Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Advertisements

1 st Class Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_VZORY_PODSTATNYCH_JMEN_RODU_MUZSKEHO
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_KRUH_A_KRUZNICE Název materiálu:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
Plánování ve školní tělesné výchově
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M-1-012
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
WORD Číslování stránek
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
VY_32_INOVACE_03_STRIDANI_ROCNICH_OBDOBI
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DRUHY_CAR Název materiálu: Druhy čar
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Charakteristika výukového materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Styl prostěsdělovací Jde o oblast běžné každodenní komunikace v rodině, na pracovišti, mezi přáteli. Produktor navazuje kontakt s příjemcem,podává mu informace.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_REC_PRIMA_A_NEPRIMA Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_TRIDENI_OVOCE Název materiálu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
WORD Tabulky - ohraničení
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_NAKLONENA_ROVINA Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_STAVBA_TELA_ZVIRAT Název materiálu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Návykové látky Alkohol
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_GEOMETRICKA_TELESA Název materiálu:
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
IKT Nebezpečí na internetu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_TROJUHELNIKOVA_NEROVNOST
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu: Funkční styly Předmět: Český jazyk Ročník: 9. Časová dotace: 45 minut Datum ověření: 20. 11. 2012 Jméno autora: Mgr. Magdalena Obšivačová Klíčová slova: Funkční styl, jeho charakteristika, funkce, útvary národního jazyka, forma jazykového projevu, slohové útvary Výchovné a vzdělávací cíle: Prezentace s otázkami má za cíl osvojit si druhy funkčních stylů, jejich charakteristiky, formy a útvary, získat tak všeobecný rozhled v stylistice, pracovat s učivem o stylech na základě předem získaných zkušeností. Rozvíjené klíčové kompetence: Komunikační, k učení Anotace, metodický list: Žákovi je určena prezentace o funkčních stylech, přičemž je jako první stavěno na jeho osobní zkušenosti s různými typy jazykových projevů z různých oblastí, tím se vytváří ucelenější představa o jednotlivých funkčních stylech. V prezentaci vždy následují slady informační po těch které žáka vybízejí k samostatnému myšlení. Použité zdroje: vlastní Popis hodiny Učitel postupuje podle připravené prezentace. Na závěr žák shrne své znalosti. Posledním úkolem je určit, k jakému funkčnímu stylu patřila tato prezentace, jakému slohovému útvaru se blížila. Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace

FUNKČNÍ STYLY Veškeré jazykové projevy čili texty lze přiřadit k některému z 6 funkčních stylů podle toho, jakou funkci (účel, úkol) tyto texty mají

NÁZVY FUNKČNÍCH STYLŮ STYL PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL ODBORNÝ STYL PUBLICISTICKÝ STYL ADMINISTRATIVNÍ STYL UMĚLECKÝ STYL ŘEČNICKÝ

ROZDĚLENÍ TEXTŮ Texty běžné, každodenní komunikace v rodině, s přáteli Texty vědeckého, naučného charakteru Texty oblasti úřední, správní a zákona Texty prezentované v masmédiích Texty s uměleckým zaměřením Texty veřejných mluvených projevů

ÚKOLY PRO PŘEMÝŠLIVÉ U každého stylu se pokusíme odpovědět na 4 následující otázky: Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu Které druhy a typy textů sem patří Jaký je poměr písemných a mluvených projevů vč. otázky (ne)připravenosti Které z útvarů jazyka jsou používány

STYL PROSTĚ SDĚLOVACÍ Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu Které druhy a typy textů sem patří Jaký je poměr písemných a mluvených projevů vč. otázky (ne)připravenosti Které z útvarů jazyka jsou používány

Styl prostě sdělovací Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu MAJÍ SDĚLOVAT BĚŽNÉ ZÁLEŽITOSTI VŠEDNÍHO DNE Které druhy a typy textů sem patří ROZHOVOR, DISKUSE, DOPIS, STRUČNÝ POPIS, STRUČNÉ VYPRÁVĚNÍ, TELEFONÁT… Jaký je poměr písemných a mluvených projevů PROJEVY PRONÁŠENÉ BEZ PŘÍPRAVY Které z útvarů jazyka jsou používány HOVOROVÝ I NESPISOVNÝ JAZYK, SLANG, NÁŘEČÍ, OBECNÁ ČEŠTINA

STYL ODBORNÝ Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu Které druhy a typy textů sem patří Jaký je poměr písemných a mluvených projevů vč. otázky (ne)připravenosti Které z útvarů jazyka jsou používány

Styl odborný Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu INFORMOVAT O ODBORNÝCH PROBLÉMECH A TÉMATECH, VZDĚLÁVAT, POSKYTNOUT POUČENÍ Které druhy a typy textů sem patří VÝKLAD, REFERÁT, PŘEDNÁŠKA, ÚVAHA, ODBORNÝ POPIS, NÁVOD A PRACOVNÍ POSTUP Jaký je poměr písemných a mluvených projevů OBĚ FORMY, MLUVENÁ TAKŘKA VŽDY NA ZÁKLADĚ PÍSEMNÉ PŘÍPRAVY Které z útvarů jazyka jsou používány SPISOVNÝ JAZYK, MOŽNÉ POUŽÍTÍ VÝRAZŮ SLANGU, PŘEJATÁ SLOVA A ODBORNÉ TERMÍNY

STYL ADMINISTRATIVNÍ Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu Které druhy a typy textů sem patří Jaký je poměr písemných a mluvených projevů vč. otázky (ne)připravenosti Které z útvarů jazyka jsou používány

Styl administrativní Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu POSKYTOVAT TEXTY DŮLEŽITÉ PRO SPRÁVU, INFORMOVAT V OBLASTI ZÁKONA Které druhy a typy textů sem patří VYHLÁŠKA, ZÁKON, ÚŘEDNÍ DOPIS, ŽIVOTOPIS, OZNÁMENÍ, FORMULÁŘE Jaký je poměr písemných a mluvených projevů TEXTY PROMYŠLENÉ, ZESTRUČNĚNÉ NA MAXIMUM, VŽDY PÍSEMNÉ Které z útvarů jazyka jsou používány SPISOVNÝ JAZYK SE SVOU VLASTNÍ TERMINOLOGIÍ

PUBLICISTICKÝ STYL Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu Které druhy a typy textů sem patří Jaký je poměr písemných a mluvených projevů vč. otázky (ne)připravenosti Které z útvarů jazyka jsou používány

Styl publicistický Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu INFORMOVAT O AKTUÁLNÍCH UDÁLOSTECH A OVLIVŇOVAT Které druhy a typy textů sem patří ZPRÁVA, KOMENTÁŘ, INTERWIEV, REKLAMA, INZERÁT Jaký je poměr písemných a mluvených projevů OBĚ FORMY, NA MLUVENOU SE ŽURNALISTÉ PŘIPRAVUJÍ Které z útvarů jazyka jsou používány SPISOVNÝ JAZYK, MOŽNÝ JE I HOVOROVÝ, VYTVÁŘÍ NEOTŘELÉ OBRATY

STYL UMĚLECKÝ Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu Které druhy a typy textů sem patří Jaký je poměr písemných a mluvených projevů vč. otázky (ne)připravenosti Které z útvarů jazyka jsou používány

Styl umělecký Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu TEXTY ESTETICKÉHO PŮSOBENÍ Které druhy a typy textů sem patří VŠECHNY Z ŽÁNRŮ LYRIKY, EPIKY A DRAMATU Jaký je poměr písemných a mluvených projevů VÍCE PSANÉ FORMY, U MLUVENÉ JE DŮLEŽITÝ PŘEDNES Které z útvarů jazyka jsou používány PRACUJE SE VŠÍM, CO JAZYK NABÍZÍ A CO ODPOVÍDÁ ZÁMĚRU AUTORA

STYL ŘEČNICKÝ Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu Které druhy a typy textů sem patří Jaký je poměr písemných a mluvených projevů vč. otázky (ne)připravenosti Které z útvarů jazyka jsou používány

Styl řečnický Jaký úkol a funkci mají texty daného stylu SDĚLOVAT NÁZORY NA VEŘEJNOSTI A PŘESVĚDČOVAT O NICH Které druhy a typy textů sem patří PROJEV, PROSLOV Jaký je poměr písemných a mluvených projevů PRONÁŠENÉ ÚSTNĚ NA ZÁKADĚ DŮKLADNÉ PŘÍPRAVY, PROSTŘEDKY MLUVENÉ ŘEČI MAJÍ VELKÝ VÝZNAM Které z útvarů jazyka jsou používány SPISOVNÝ JAZYK