INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Matematika pro 9. ročník Mgr. Marcela Kubátová Lomené výrazy - úvod Matematika pro 9. ročník Mgr. Marcela Kubátová
Kdy se jedná o lomený výraz? neznámá nebo více neznámých (proměnných) se dostává do jmenovatele zlomku, např.
Jmenovatel lomeného výrazu Aby měl lomený výraz smysl, nemůže se jeho jmenovatel rovnat nule. Hledáme tedy čísla, která lze dosadit za proměnnou, hledáme podmínky platnosti (existence).
Zjisti, pro které hodnoty nemá smysl výraz:
Urči, pro které hodnoty x má daný výraz smysl.
Urči, pro které hodnoty má daný výraz smysl. Pokud je ve jmenovateli součin! Součin se rovná nule, jestliže alespoň jeden z činitelů je roven nule!
Při určování podmínek existence je někdy nutné rozložit jmenovatele na součin!
V lomeném výrazu se může vyskytnout více proměnných!
Zdroje: učebnice: RNDr. Jan Houska, CSc. Mgr. Jaroslava Hávová Doc. Ing. Bohuslav Eichler Matematika pro 9.ročník základní školy Aritmetika a algebra Fortuna, 1991