Lomené algebraické výrazy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
Žaneta Hrubá Jana Dušková
Lomené algebraické výrazy
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lomené algebraické výrazy e-learning
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Sčítání lomených výrazů – 3
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Algebraické výrazy a jejich úpravy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení lomených výrazů
5.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Krácení lomených výrazů.
Racionální čísla.
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Poměr v základním tvaru.
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Převeď zlomky do základního tvaru:
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zlomky Složené zlomky..
Zlomky Sčítání zlomků..
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
Lomené algebraické výrazy
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
I. Podmínky existence výrazu
Vy_32_Inovace_04_Rozšiřování lomených výrazů
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené algebraické výrazy
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Lomené algebraické výrazy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Zlomky Složené zlomky..
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Lomené algebraické výrazy
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
Poměr v základním tvaru.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Lomené algebraické výrazy Rozšiřování lomených výrazů

Rozšiřování lomených výrazů. S pojmem rozšiřování jsme se známili již při početních operacích se zlomky. Rozšíření znamená násobení čitatele i jmenovatele stejným číslem, různým od nuly. Podobně postupujeme i u lomených výrazů. Rozšířit lomený výraz znamená vynásobit čitatele i jmenovatele stejným výrazem, různým od nuly.

Rozšiřování lomených výrazů. Tak tedy ještě jednou. Rozšíříme lomený výraz výrazem U lomených výrazů nesmíte nikdy zapomenout na určení podmínek řešitelnosti (tedy kdy má výraz smysl)!

Rozšiřování lomených výrazů. Rozšiřování lomených výrazů budeme potřebovat především při převádění výrazů na společného jmenovatele. Vyzkoušejme si tedy příklad rozšíření lomeného výrazu na požadovaného jmenovatele. Příklad: Rozšiřte lomený výraz tak, aby jeho jmenovatel byl 6x2. Daný výraz tedy rozšíříme výrazem 2x. Zapomenout nesmíme na podmínky, pro které proměnné nemá výraz smysl.

Rozšiřování lomených výrazů. Z řešení předcházejícího příkladu je zřejmé, že známe-li jmenovatele, na kterého musíme lomený výraz převést, musíme zjistit, čím budeme lomený výraz rozšiřovat. K tomu nám pomůže rozložení jmenovatele lomeného výrazu na součin v základním tvaru. Příklad: Rozšiřte lomený výraz tak, aby jeho jmenovatel byl 7xy+21y. Výraz rozšíříme výrazem 7y. Jak je vidět, tak ze součinového tvaru snadno určíme, čím budeme lomený výraz rozšiřovat, stejně jako podmínky, pro které má výraz smysl.

Rozšiřování lomených výrazů. Jak již bylo řečeno, rozšiřování lomených výrazů budeme potřebovat především při převádění výrazů na společného jmenovatele. Společného jmenovatele výrazů musíme nejdříve zjistit. K tomu opět napomůže rozložení jmenovatelů na součin v základním tvaru. Příklad: Rozšiřte lomené výrazy tak, aby měly stejného jmenovatele a aby to byl co nejjednodušší výraz. společný jmenovatel by tedy mohl být x.(x+3).(x+3).(x-3)‏ To by ale nebyl jmenovatel v co nejjednodušším tvaru. Proto vždy člen, který se vyskytuje v obou jmenovatelích, vezmeme do společného jmenovatele jen jednou.

Rozšiřování lomených výrazů. Příklad: Rozšiřte lomené výrazy tak, aby měly stejného jmenovatele a aby to byl co nejjednodušší výraz. Nejjednodušší společný jmenovatel tedy je x.(x+3).(x-3). Ve jmenovateli „přibyl“ člen (x-3), tudíž aby došlo k rozšíření lomeného výrazu, musí tentýž člen „přibýt“ i v čitateli. Ve jmenovateli „přibyl“ člen x, tudíž aby došlo k rozšíření lomeného výrazu, musí tentýž člen „přibýt“ i v čitateli. Obě rovnosti platí, jestliže

Rozšiřování lomených výrazů – příklady k procvičení. Rozšiřte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

Rozšiřování lomených výrazů – příklady k procvičení. Rozšiřte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

Rozšiřování lomených výrazů – příklady k procvičení. Rozšiřte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

Rozšiřování lomených výrazů – příklady k procvičení. Doplňte, aby platila rovnost a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

Rozšiřování lomených výrazů – příklady k procvičení. Doplňte, aby platila rovnost a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

Rozšiřování lomených výrazů – příklady k procvičení. Najděte společného jmenovatele a rozšiřte. Určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

Rozšiřování lomených výrazů – příklady k procvičení. Najděte společného jmenovatele a rozšiřte. Určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

Rozšiřování lomených výrazů – příklady k procvičení. Najděte společného jmenovatele a rozšiřte. Určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

Závěr Rozšiřování, stejně tak jako krácení lomených výrazů využijeme především při jejich zjednodušování, sčítání, odčítání, násobení a dělení. Proto je důkladně procvičujte. Připomínám ještě jednu velmi důležitou věc. Uvádění podmínek, pro které mají lomené výrazy smysl, jsou nezbytnou a nutnou součástí řešení, i když to v zadání příkladu nemusí být výslovně uvedeno!