Seminář MV ČR 27. 10. 2011 Judikatura Ústavního soudu k OZV 2009-2011: problémové okruhy, vztah konkretizace veřejného prostranství a principu proporcionality.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Advertisements

Přezkum rozhodčích řízení a jejich vykonatelnost Mgr. Milan Polák.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zájem samosprávy nad zájmy hazardu Mgr. Jan Farský starosta města Semily poslanec PSP ČR za Liberecký.
Daně v judikatuře Ústavního soudu Rozbor některých rozhodnutí Ústavního soudu v daňové oblasti 5. listopadu 2014.
ŘEŠENÍ PROTISOUTĚŽNÍCH OPATŘENÍ ZE STRANY VEŘEJNÉ MOCI Pohled Ministerstva vnitra.
JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Právní aspekty podnikání
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Škoda způsobená provozní činností JUDr
Životní prostředí jako veřejný statek
Správa místních poplatků
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
PŘEDNÁŠKA Č. 6 POUŽÍVÁNÍ CIZÍ KOLIZNÍ NORMY
Aneb právo shromažďovací a jiné trable neonacistů 
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
Odpovědnost v právu životního prostředí
Právo, právní norma a právní předpis. Principy a pravidla.
Správní právo procesní - úvod-
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
2. Správní trestání a správní delikty
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Judikatura v trestním právu se vztahem k obchodnímu právu I. JUDr. František Púry Nejvyšší soud České republiky.
XXI. valné shromáždění a jarní celostátní seminář STMOÚ ČR, Ostrava, Konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích a provozní doba pohostinských.
Právní norma a právní předpis Doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D.
Seminář MV ČR Judikatura Ústavního soudu k OZV : problémové okruhy, vztah konkretizace veřejného prostranství a principu proporcionality.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Obsah veřejných rozpočtů II 11. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 30.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Několik problémů na startu zák. č. 250/2016 Sb.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Obecná část daňového práva procesního I
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA
Prameny Práva pp.
Správní právo procesní
Struktura právních norem
Prameny Práva pp.
Právní normy (pojem, struktura, působnost)
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Evidence tržeb ve světle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2616
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Právní normy ON 1. M.
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Budoucnost „data retention“
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Transkript prezentace:

Seminář MV ČR 27. 10. 2011 Judikatura Ústavního soudu k OZV 2009-2011: problémové okruhy, vztah konkretizace veřejného prostranství a principu proporcionality JUDr. Ivo Pospíšil, Ph.D.

Osnova Úvod Změny judikatury ÚS a předvídatelnost Požadavek konkretizace veřejných prostranství a vztah k principu proporcionality Vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d) zákona o obcích, aneb obstojí obecné zmocnění před zmocněním konkrétním? Povolování výjimek Individualizovaná regulace v OZV Sankcionování porušení povinností při konkretizaci skutkových podstat přestupků Osnova

Přehled nálezů Nález Název obce Předmět posuzované regulace Pl. ÚS 58/05 ze dne 8. 6. 2010 České Velenice otevírací doby hostinských zařízení používání zábavné pyrotechniky veřejná a neveřejná produkce hudby Pl. ÚS 9/10 ze dne 29. 6. 2010 Chrastava sankční navýšení místního poplatku v případě prodlení   Pl. ÚS 6/09 ze dne 10. 8. 2010 Hradec Králové vyměření místního poplatku (platebním výměrem) Pl. ÚS 28/09 ze dne 2. 11. 2010 Břeclav konkretizace a určitost vymezení veřejného prostranství Pl. ÚS 11/09 ze dne 7. 9. 2010 Jeseník konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích pocházení s otevřenou lahví na veřejném prostranství předpolí pro narušení veřejného pořádku Pl. ÚS 39/10 ze dne 8. 12. 2010 Krupka hlášení a evidence obyvatel Pl. ÚS 13/09 ze dne 25. 1. 2011 Vodňany rozhodování o výjimkách Pl. ÚS 29/10 ze dne 14. 6. 2011 umisťování VLT Pl. ÚS 56/10 ze dne 7. 9. 2011 Františkovy Lázně vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. b) zákona o obcích přípustnost individualizované regulace Pl. ÚS 22/11 ze dne 27. 9. 2011 Kladno

Úvod, aneb co je z judikatury podstatné? změna judikatury týkající se přípustnosti regulace otevíracích dob hostinských zařízení (České Velenice – Břeclav – Vodňany) rozšíření pojmu narušení veřejného pořádku (tzv. předpolí pro narušení veřejného pořádku) (Jeseník) vztah mezi konkretizací veřejného prostranství a principem proporcionality povolování výjimek (Vodňany) regulace VLT (Chrastava – Františkovy Lázně – Kladno) vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d) zákona o obcích přípustnost individualizované regulace

Změny judikatury Nález Pl. ÚS 11/02: faktory, za nichž je přípustné, aby ÚS měnil vlastní judikaturu změna sociálních a ekonomických poměrů v zemi, změna v jejich struktuře, změna kulturních představ společnosti, posun právního prostředí tvořeného podústavními právními normami, které v souhrnu ovlivňují nahlížení ústavních principů a zásad.

Změny judikatury 3 typy (ne)předvídatelnosti: změna v důsledku nekonsistence judikatury převratná změna změna v důsledku postupného vývoje judikatury

Změny judikatury Pokud jde o zkoumané období, existují v judikatuře 2, resp. 3 výkyvy: náhled na přípustnost regulace otevíracích dob hostinských zařízení (České Velenice – Břeclav – Vodňany) požadavek konkretizace regulovaných míst, resp. veřejných prostranství (Vodňany) náhled na vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d)

Změny judikatury role AO ÚS role MV ČR: monopolní postavení v přístupu k ÚS, strategie, argumentace

Konkretizace veřejných prostranství a vztah k principu proporcionality Konkretizace, plošná regulace a princip proporcionality: prostituce (Pl. ÚS 69/04, Ústí nad Labem) pobíhání psů (Pl. ÚS 35/06, Kořenov) otevírací doby (Pl. ÚS 13/09, Vodňany) Narušuje volné pobíhání psů a otevírací doby hostinců veřejný pořádek ve stejné intenzitě jako nabízení sexuálních služeb? Právě to lze zkoumat principem proporcionality (což však ÚS ani v jednom nálezu neprovedl)…

Konkretizace veřejných prostranství a vztah k principu proporcionality Jaký smysl má trvat na konkretizaci míst? jednak tak výslovně stanoví § 10 písm. a) zákona o obcích trvání na konkretizaci v podstatě nahrazuje složitější test proporcionality použití principu proporcionality vyvolává celou řadu dalších otázek: závažnost zájmu a hodnoty, které je s to tato činnost narušit, má být posuzována obecně (tedy celospolečensky), nebo s přihlédnutím k místním specifikům obce? zevrubná znalost místopisu obce…

Podstata principu proporcionality poměřuje se jím vlastně intenzita omezení nějakého základního práva takové omezení musí sledovat legitimní cíl – tím je buď jiné základní právo, nebo nějaký právem aprobovaný veřejný zájem dále se testuje, zda takové omezení je schopno tohoto cíle dosáhnout a zda neexistuje alternativa, která by vedla ke stejnému cíli, avšak byla k základnímu právu šetrnější kritika a srovnání testů proporcionality viz Kosař, D.: Kolize dvou základních práv v judikatuře Ústavního soudu ČR, Jurisprudence, č. 1/2008, str. 3-19

Testy proporcionality Nález ÚS Pl. ÚS 3/02: princip způsobilosti naplnění účelu (nebo také vhodnosti princip potřebnosti princip přiměřenosti (v užším smyslu)

Vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d) zákona o obcích Obstojí obecné zmocnění před zmocněním konkrétním? Lze identifikovat 2, resp. 3 situace: regulace bez ohledu na zvláštní zmocnění regulace určité oblasti zákonem nebrání tomu, aby k regulaci této oblasti přikročila též obec v obecně závazné vyhlášce na základě vymezení působnosti dle § 10 zákona o obcích, lze-li identifikovat jiný účel regulace v dané oblasti neexistuje zmocnění (byť v minulosti existovalo) – obci nebrání regulovat dle §10 písm. a), je-li oblast pod něj subsumovatelná (recentním příkladem jsou otevírací doby) regulace v oblasti, kde existuje zvláštní zmocnění – obci rovněž nebrání regulovat dle § 10 písm. a), je-li oblast pod něj subsumovatelná (regulace pohybu zvířat na veřejném prostranství vedle §24 odst. 2 zákona č. 246/1992 Sb., regulace VLT vedle §53 odst. 4 loterijního zákona)

Vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d) zákona o obcích Ústavní soud zatím nikterak nezpochybnil, že by zákonodárce nemohl nadále vydávat tato zvláštní zmocnění tam, kde jde o oblasti, které nejdou podřadit pod § 10 písm. a) až c) zákona o obcích. Co však zákonodárce zřejmě nemůže (naznačeno v nálezu Františkovy Lázně a Kladno) je, aby zvláštním zmocněním omezil dosah vymezení generální působnosti dle § 10 písm. a) až c).

Povolování výjimek OZV by měla rámcově stanovit kritéria pro povolení výjimky, nemůže však stanovit výluku z aplikace správního řádu; jedná se o rozhodování samosprávného orgánu, tj. odvolací orgán nemůže měnit, ale pouze zkasírovat, diskriminace (České Velenice – automatická výjimka v případě akcí konaných obcí; MV tuto otázku nevzneslo a ÚS se k ní tedy nevyjádřil).  

Individualizovaná regulace v OZV 2 požadavky: zákaz diskriminace zajištění soudního přezkumu (v regulaci VLT splněno, jinde lze řešit prostřednictvím možnosti stanovit výjimky, které podléhají správnímu rozhodování a soudnímu přezkumu)

Individualizovaná regulace v OZV Rozsudek NS 28 Cdo 542/2011 ze dne 13. 4. 2011: město Zlín vydalo vyhlášku, jíž omezilo dobu provozu v jediném baru ve městě vyhláška shledána jako diskriminační individuální rozhodnutí město Zlín nese odpovědnost za škodu (ušlý zisk provozovny)

Sankcionování porušení povinností při konkretizaci skutkových podstat přestupků Vztah mezi § 46 odst. 2 a § 47 odst. 1 přestupkového zákona: neexistuje judikatura ÚS odvíjí se od toho, že činnosti regulované OZV ÚS označil za konkretizaci přestupků, tj. normativním základem by měl být nadále § 47 odst. 1