Psychologie v obezitologii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Obezita Hejmalová Michaela.
OSOBNOST.
KBT u poruch příjmu potravy
Poruchy příjmu potravy
Personální management
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Rizikového chování v dospívání
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
OBEZITA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Duševní zdraví a psychohygiena
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
Model transkulturní péče
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Zdravotní problém lidstva
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Lékařské odezvy na otylost.  Obezita, česky otylost je stav, ve kterém přirozená energetická rezerva savce která je uložena v tukové tkáni, stoupla nad.
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Civilizační choroby. otylost nadměrné hromadění energetických zásob v podobě tuku.
Poruchy příjmu potravy PPP MUDr. Václav Krmíček Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Identifikátor materiálu: ICT2-1-56
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Filozofie ošetřovatelství
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Teorie vzdělávání dospělých
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Sociální dovednosti učitele
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková 12. 12. 2013

Úloha psychologa Psychologická péče zprostředkovává pomoc při zvládání psychických, psychosomatických a sociálních problémů Obezita jako multifaktoriálně podmíněná choroba, vrozené preference a dispozice k jídelnímu chování, fyzické aktivitě

Psychologická charakteristika obézního člověka Souvislost mezi tělesnou konstitucí člověka a určitými povahovými rysy 4 tělesně-osobnostní typy: pyknický, leptosomní, atletický, dysplastický Pyknický typ – nižší vzrůst, sklon k hromadění tuku, větší břicho, kratší končetiny, časté střídání nálady

Chování obézního člověka I. Lidé s nadváhou a obezitou mají odlišné vzorce jídelního chování, jiný vztah k jídlu, vlastní osobě Často jí nepravidelně, rychleji, bez dostatečné vědomé kontroly, více vnímavý k vnějším podnětům než k vnitřním signálům, snížená citlivost až porucha vnímání a uvědomování si pocitů sytosti a hladu, poruchy v hodnocení vlastních tělesných proporcí

Chování obézního člověka II. Negativní vliv stresu na jídelní chování Souvislost s androidním rozložením tuku a stresu Vliv aktuálního a dlouhodobého hladovění na psychický stav člověka, zvýšený výskyt neurotických poruch, podrážděnost, deprese, úzkost Horší vliv drastických a nízkoenergetických diet na chování člověka Vliv dědičnosti, metabolismu, hormonů, psychiky, vnějšího prostředí na obezitu

Komunikace a péče I. Těžko definovatelná patogeneze Komplexní přístup, respektování jedinečnosti osobnosti Zohlednění dědičného zatížení a rizikových období života (puberta, klimakterium) Obézního člověka je třeba vnímat jako trpícího Nadměrná hmotnost hendikepuje pacienta v rovině tělesné, duchovní i společenské

Komunikace a péče II. Tělesná rovina – zajištění optimálního fungování tělesných funkcí, udržení rovnováhy mezi vnějším a vnitřním prostředím Duševní rovina – přizpůsobení se, touha cítit se dobře, chování směřující k uspokojování potřeb Duchovní rovina – možnost člověka o sobě svobodně rozhodovat

Komunikace a péče III. Obezita se významně promítá i do mezilidské roviny Negativní vliv na intimní, osobní a pracovní vztahy Diskriminace obézních ze strany společnosti Čím více má obézní pacient vnější váhy, tím méně si váží sám sebe

Komunikace a péče IV. Rozvoj pozitivního vztahu k sobě samému Podpora vědomého a zodpovědného rozhodování a zacházení se sebou. Boj s obezitou je dlouhodobý, často nepříjemný Větší psychická zátěž v redukčním režimu – větší podčnérážděnost, úzkostnost, depresivita, fyzická nepohoda, zvýšená chuť na sladké, tučné Důraz na celkovou proměnu životního stylu, podpora vlastního chtění pacienta

Komunikace a péče V. Pozitivní motivace Otázky: proč pacient přichází, jak to bylo s váhou v životě pacienta, důsledky obezity na život pacienta, jaké zdravotní komplikace jej zatěžují, současné stravovací návyky, v jakých situacích dochází k nechtěné konzumaci jídla, co jej vede k tomu, že chce zhubnout

Kognitivně behaviorální přístup I. Příčinou obezity je nevhodné chování a myšlení, které je naučené a udržované vnějšími i vnitřními faktory. Změna chování, myšlení i emocí žádoucím směrem Základním postupem je technika sebekontroly Behaviorální faktory – změny pomalé, postupné, jasně definované, odměňované

KB přístup II. Vychází z učení 3 základní modely: Klasické podmiňování – podnět – hlad, reakce – najím se – u obézních vyhasnutí signálů hladu, nedokážou odhadnout porci Operantní podmiňování – podnět, reakce, následek Kognitivní teorie – podnět, zpracování, emoční reakce, chování Rodinná terapie