balíček k oběhovému hospodářství a prevence vzniku odpadu Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí Konference „Předcházení vzniku odpadů 2017“ 12. října 2017, Praha
OBSAH PREZENTACE Balíček k oběhovému hospodářství – prevence vzniku odpadů Cíle a stav v ČR Stav projednávání Priority ČR Širší legislativní rámec oběhového hospodářství a prevence vzniku odpadu Závěry
Balíček k oběhovému hospodářství obsah
Balíček EK k oběhovému hospodářství Předložen Evropskou komisí 2. prosince 2015. Nelegislativní část Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Uzavření cyklu – Akční plán EU pro oběhové hospodářství. Legislativní část Směrnice o odpadech, směrnice o skládkách odpadů, směrnice o obalech, směrnice o WEEE, směrnice o bateriích a akumulátorech, směrnice o vozidlech s ukončenou životností. Hlavní změny – směrnice o odpadech, směrnice o obalech, směrnice o skládkách odpadů.
Balíček k oběhovému hospodářství Legislativní návrhy – hlavní okruhy Základní definice v oblasti odpadového hospodářství (komunální odpad, stavební a demoliční odpad, zasypávání, ostatní odpad, bioodpad, příprava k opětovnému použití, a další). Zvyšování cílů pro recyklaci komunálních odpadů, obalových odpadů, nový cíl pro redukci skládkování: 55 – 70% pro roky 2025 a 2030 – recyklace komunálních odpadů. 70 – 80% pro roky 2025, 2030 – recyklace obalových odpadů (nové vyšší cíle pro jednotlivé materiály). 5 - 10% z produkce komunálních odpadů skládkováno.
Balíček k oběhovému hospodářství Legislativní návrhy – hlavní okruhy Stanovení minimálních požadavků na rozšířenou odpovědnost výrobců. Opětovné použití (re-use) a jeho sledování. Harmonizace výpočtových metod. Měřící bod pro recyklaci. Harmonizace požadavků na vedlejší produkty a stanovení konce odpadu. Zavedení registru nebezpečných odpadů. Zavedení separovaného sběru bioodpadů. Prevence vzniku odpadů.
Balíček k oběhovému hospodářství prevence vzniku odpadů – hlavní okruhy Explicitní cíl pro opětovné použití (v rámci cíle pro recyklaci komunálních odpadů) – prosazuje zejména Evropský parlament. Opatření k opravitelnosti, rozebíratelnosti a vylepšování výrobků. Požadavky na EPR - modulace příspěvků výrobců podle recyklovatelnosti výrobků. Bioodpady - přímé uvedení podpory domácího kompostování ve směrnici o odpadech. Otázka plánovaného zastarávání výrobků (planned obsolescence) – prosazuje Evropský parlament. Záruky. Dostupnost náhradních dílů. Podpora re-use u výrobků s obsahem kritických surovin (critical raw materials). Předcházení vzniku potravinových odpadů – závazný cíl, definice. Cíl pro potravinové odpady. Cíl pro redukci znečištění moří (marine litter).
Balíček k oběhovému hospodářství stav projednávání
Balíček k oběhovému hospodářství Stav projednávání Evropský parlament (EP) + Evropská komise + Rada V současnosti probíhají diskuse mezi EP a Radou. EP ambicióznější postoj k řadě oblastí. Dohoda o balíčku je podle EK možná do konce roku 2017. Nejsou projednány ještě důležité okruhy – například cíle. Balíček je velmi rozsáhlý. Jednání budou spíše pokračovat ještě v roce 2018. V první polovině roku 2018 bude předsedat Radě Bulharsko.
Balíček k oběhovému hospodářství hlavní cíle X stav v ČR
RECYKLACE OBALOVÝCH ODPADŮ (%) 2014 – EU EP 2025 (70%) EK 2025 (65%) MT PRES 2025 (60%)
RECYKLACE OBALOVÝCH ODPADŮ (%) 2014 – EU EP 2030 (80%) EK 2030 (75%) MT PRES 2030 (70%)
Prognóza POH ČR – 60% 2024 EP 2025 (60%) EK 2025 (60%) MT PRES 2025 (55%)
EP 2030 (70%) EK 2030 (65%) MT PRES 2030 (60%)
ČR 2 500 000 tun MT PRES 2030 – 40% Prognóza POH ČR – 12% 2024 EK 2030 (10%) EP 2030 (5%)
Balíček k oběhovému hospodářství priority ČR
Vybrané priority ČR v oblasti oběhového hospodářství Definice základních pojmů (komunální odpad, bioodpad, stavební a demoliční odpad, ostatní odpad, příprava k opětovnému použití atd.). Harmonizace metod pro výpočty úrovně recyklace. Jasný a ambiciózní cíl pro omezování skládkování. Prevence vzniku odpadu. Realistické cíle pro recyklaci odpadů a odpadů z obalů. Sjednocení vykazování členských zemí v oblasti odpadů a druhotných surovin pro různé instituce EU. Harmonizace právních požadavků na vedlejší produkty a status konce odpadu. Povinné třídění bioodpadů.
Širší legislativní rámec oběhového hospodářství
Širší legislativní rámec oběhového hospodářství Výrobková (produktová) legislativa Chemická legislativa Spotřebitelská legislativa Ekonomická a fiskální legislativa Potravinářská legislativa Legislativa veřejných zakázek Rozšířená odpovědnost výrobců (EPR) Plasty a mikroplasty Nástroje pro sledování environmentálního vlivu podniků Bioekonomika Kolaborativní a digitální ekonomika Statistika a indikátory
Závěry Projednávání stávajícího balíčku k oběhovému hospodářství pokračuje. V roce 2017 lze očekávat posun v jednáních. Dokončení – konec 2017/ spíše 2018. Vzhledem k rozsahu balíčku je projednávání komplikované. ČR preferuje urychlené dojednání balíčku. ČR ve skupině zemí usilujících o dostatečnou míru ambice balíčku i v oblasti prevence vzniku odpadů. ČR aktivně prosazuje své priority - redukce skládkování, povinný sběr bioodpadů, recyklace, EPR, výpočtové metody a další. Kritickým místem pro rozvoj oběhového hospodářství v ČR je vysoká míra skládkování komunálních odpadů.
Ministerstvo životního prostředí DĚKUJI ZA POZORNOST. Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí jan.marsak@mzp.cz