Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2 Škola: Základní škola a mateřská škola Ostrava-Hrabůvka, Krestova 36A, příspěvková organizace Název : romantismus Autor: PaedDr. Yvona Lišková Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Tematický okruh: Dějiny hudby Ročník: 8. Klíčová slova: hudba, hudební forma, hudební skladatel, opera, árie, sbor Anotace: DUM je zaměřen na seznámení žáků s principy hudebního romantismu, jeho součástí je i závěrečný vědomostní kvíz a praktická aktivita (nácvik valčíku)
ROMANTISMUS
1820 - 1900
Romantismus je umělecký směr druhé poloviny 18. a začátku 19. století. Termín „romantismus“ byl odvozen od slova román, který byl v 18.století ve veliké oblibě. Nový umělecký směr našel uplatnění ve všech druzích umění.
Na rozdíl od předchozího klasicismu si romantismus libuje ve snění, miluje fantazii a zajímá se o historii, přírodu, folklór a exotiku. Romantici žijí podle svých idejí a dávají společnosti na vědomí svůj nesouhlas s jejím uspořádáním a jejími konvencemi (nezvyklým oblečením a vystupováním).
individuální prožitek Romantismus se orientuje na cit, individuální prožitek a duši (často trýzněnou).
(na rozdíl od renesance), nýbrž v rytířském středověku. Kořeny hledá v minulosti, ale ne v antice (na rozdíl od renesance), nýbrž v rytířském středověku.
V období romantismu má hudba primární postavení. Hudebník je svobodný občan nezávislý na zaměstnavateli. Do hudebního života vstupuje podnikání (impresário = producent), umělec vystupuje za honorář, publikum platí vstupné.
Hudba se stává samozřejmou součástí běžného měšťanského života (vlastnictví klavíru je otázka prestiže, dovednost hry na něj součástí povinné výchovy bohatých dívek).
Tím se také rozrůstá počet hráčů Hudba je provozována ve velkých koncertních sálech a v divadlech pro početné obecenstvo. Tím se také rozrůstá počet hráčů v orchestru (cembalo nahradil klavír). Vzniká programní hudba.
Nové hudební formy - symfonická báseň fantazie píseň impromptu [emprompty] – skladba založená na volné improvizaci elegie (žalozpěv)
Silné národní cítění a zájem o národní historii vede ke vzniku jednotlivých národních škol.
Závěrečný kvíz aneb Co sis zapamatoval/a 1. Do kterého období romantismus datujeme? 2. Které znaky jsou typické pro romantické umění? 3. Co je to programní hudba? 4. Vyjmenuj nové hudební formy, které romantismus přinesl.
cit. 2012-08-17]. Dostupné pod licencí Creative Commons na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ligeti,_Antal_- Romantic_Waterside_Landscape_with_Figures_%281886%29.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Th%C3%A9odore_G%C3%A9ricault_-_Head_of_a_Drowned_Man.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gericault-trois-cr%C3%A2nes-Montargis.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gericault-deluge.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Adam_Mickiewicz.PNG http://commons.wikipedia.org/wiki/File:?title=Datei:Ludwig_Emil_Grimm_Mann_am_Klavier.jpg&filetimestamp=20070104172958 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Theodore_Gericault_-_Evening-_Landscape_with_an_Aquaduct,_1818.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praha_2005-09-20_n%C3%A1rodn%C3%AD_divadlo.jpg