Lokalizované poruchy Přednáška č.3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Symbolické funkce a jejich poruchy
Advertisements

Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_LENKA_KLOUCKOVA_GRAFIKA_ZAKLADY_GRAFIKY_RASTR_03 Název školyStřední škola.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základy automatického řízení 1
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Afázie – materiály.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Práce s textem VY_32_INOVACE_1B_20
Software počítače – opakování
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Doporučený vzor individuální prezentace
AFÁZIE.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Centrální nervová soustava (CNS)
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Algoritmizace - opakování
Specifické poruchy učení
Úvod do tvorby srozumitelného textu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Proxy server a Firewall
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Věcné učení VY _32 _INOVACE_11_07_smysly člověka (zrak 1)
Řeč, vědomí, pozornost a funkce frontálních laloků
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
PŘEDZKOUŠKOVÁ PREZENTACE
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Kognitivní (poznávací) procesy
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Lokalizované poruchy Přednáška č.3

Obsah Afázie Aprozódie Agnózie Alexie Agrafie Akalkulie Apraxie

Afázie Porucha řeči (fatických funkcí) Dříve dělení na motorickou a senzorickou Možné dělení na fluentní a non-fluentní afázii Syntax/ sémantika Poruchy pojmenování Potíže s opakováním slov- sulcus lateralis (obr.)

Afázie Klasické afázie Brocova Wernickeho Konduktivní Transkortikální Globální Afázie

Brocova afázie PRODUKCE ŘEČI POROZUMĚNÍ ŘEČI ANATOMICKÉ SYSTÉMY: area 44 (slova, fonémy); area 45 (věty, vyjádření složitějších myšlenek) PRODUKCE ŘEČI non-fluentní afázie zpomalené tempo řeči parafázie (pec-pes; nemocnice-nemice…) perseverace agramatismus POROZUMĚNÍ ŘEČI Vždy lepší- až při složitějších větách přidružuje se i alexie a agrafie, popř. verbální apraxie ANATOMICKÉ SYSTÉMY: Fasciculus subcallosus – iniciace řeči, prozódie Bílá hmota v obl. stř. části postranní komory(obr.)- hybnost úst, zpětná vazba z pohybu úst

WERNICKEOVA AFÁZIE area 22 + okolní area 37, 38, 40 PRODUKCE ŘEČI plynulá (fluentní), dobře artikulovaná zrychlené tempo (u spontánní produkce) neologismy (ubližky) a parafázie (pec-pes)popř. prázdná slova (no teda) prozódie až hyperprozódie gramatika: zachována i u neologizmů i parafázií („Včera jsme nemávali pozor.“) opakování slov narušeno POROZUMĚNÍ ŘEČI těžce narušeno Výrazné narušení lexie a spontánního grafického projevu

Konduktivní afázie area 40 (gyrus supramarginalis) Porozumění i produkce řeči většinou OK Problém: REPRODUKCE (opakování slov a vět)

TRANSKORTIKální afázie Typicky zachovalá reprodukce TRANSKORTIKÁLNÍ MOTORICKÁ AFÁZIE (TMA) PRODUKCE: non-fluentní POROZUMĚNÍ: ok Léze: v obl. řečiště a. c. anterior- okolí Brocovy o. (supl. motorická oblast) TRANSKORTIKÁLNÍ SENZORICKÁ AFÁZIE (TSA) PRODUKCE: fluentní, nízká obsahovost POROZUMĚNÍ: narušeno Léze: léze v okolí Wernickeova centra SMÍŠENÁ TRANSKORTIKÁLNÍ AFÁZIE (STA) Tzv. syndrom řečových zón léze v oblasti arteria cerebri anterior a media a posterior- izolují řečové oblasti

Globální afázie při rozsáhlém poškození v okolí Sylviova kanálku (perisylviální oblast) PRODUKCE ŘEČI Výrazně narušena (frontální laloky= exekutiva) stereotypie POROZUMĚNÍ ŘEČI Výrazně narušeno (temporální lalok dominantní hemi) těžce narušeno také opakování a pojmenování https://cs.wikipedia.org/wiki/Sylvi%C5%AFv_kan%C3%A1lek#/media/File:Third_ventricle.gif

Neklasické afázie subkortikální (bazální ganglia, thalamus) Dysartrie Narušeno porozumění řeči THALAMUS Logorhea

Shrnutí afázií KONTROLNÍ OTÁZKY U které afázie dominuje narušení a) opakování slov b) porozumění c) slovní plynulost Které typy afázie se vyznačují tím, že u nich nebývá narušeno opakování slov (reprodukce)? DOPORUČENÝ ZDROJ: Cséfalvay: Terapie Afázie (2007) s. 15-31 Kulišťák: Neuropsychologie (2003) s. 171-175

prozódie melodie řeči tvorba pauz, přestávek důraz, přízvuk intonace umožňující vyjadřovat citovou stránku řeči

Poruchy prozódie DYSPROZÓDIE APROZÓDIE HYPERPROZÓDIE změna v dialektických a idiosynkratických (charakteristických) kvalitách hlasu úplná ztráta prozódie – monotónní hlas Součást akineze- „maska ve výrazu obličeje“ vytváří syndrom „cizího přízvuku“ u Parkinsonovy choroby u typů motorické afázie levostranné frontální léze HYPERPROZÓDIE Nadměrné užití prozodických řečových prvků U manických pacientů U Brocovy i Wernickeovy afázie (představuje kompenzaci)

Agnózie porucha poznávacích schopností – identifikace objektu Smyslové vnímání zachováno! Léze, které odpojí nebo izolují vizuální, auditorní či somato-senzorické stimuly od následného zpracování na vyšších úrovních Velmi vzácná porucha (pouze méně než 1% neurologických pacientů) Dělení dle smyslových modalit Zraková (Visuální) Sluchová (Auditorní) Čichová (Olfaktorická) Chuťová (Gustatorní) Taktilní Dělení dle postižené fáze zpracování stimulu: Apercepční Asociativní Vždy zjistit zda jsou opravdu smysly zachovány a zda se nejedná o poruchu sémantické paměti či intelektu

Zraková agnózie Nejčastější gnostická porucha Dělí se na: apercepční asociační   Simultánní agnózie neschopnost vnímat současně více než 1 aspekt vizuálního obrazu a vidět je v koherentním obrazu Prosopagnózie potíže s rozpoznáním známé tváře léze pravostranné okcipitotemporální či parietookcipitální jiné je rozpoznání emocí ve tváři- amygdala Čistá alexie bez poruchy psaní (agrafie) tzv. slepota pro slova Agnózie pro barvy

Ostatní agnózie SLUCHOVÁ AGNÓZIE Neschopnost rozpoznat význam slyšeného zvuku (zvonek, náraz auta aj.) Čistá slovní „hluchota“- sluchová agnózie (poruchy porozumění řeči- např. Wernickeova afázie aj.) Amúzie TAKTILNÍ AGNÓZIE

alexie Alexie s agrafií Alexie při afázii porucha porozumění čtenému textu obvykle přidružená k afázii Čistá alexie (čistá alexie, čistá slovní slepota, agnostická) Déjerin 1892 – slovní slepota možná léze v corpus callosum či okcipitálním laloku Alexie s agrafií Alexie při afázii

Agrafie porucha psaní vznikající v souvislosti s poruchou mozku téměř vždy další poruchy poznávacích funkcí Agrafie parientální Agrafie senzorická Agrafie čistá Agrafie s expresivní afázií Agrafie při kondukční afázii

Akalkulie Henschen 1919 = porucha schopnosti zacházet s čísly Obvykle doprovází afázii Dyskalkulie (oslabení)- SPÚ Dělení: Operační dyskalkulie – zacházení s čísly- matematické operace Lexikální dyskalkulie – porucha čtení čísel Ideognostická dyskalkulie – vztahy mezi čísly (pořadí, poměry, nula aj.) Verbální dyskalkulie – pojmenování a vyjádření množství, čísel a operačních symbolů Praktognostická dyskalkulie- manipulace s předměty (řazení dle velikosti)

Apraxie = poškození cílené volní pohybové aktivity Konstruktivní Orální Mimická Oblékání

Použitá literatura Doporučený zdroj: Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál. Afázie: s. 171-175 Apraxie: s.129-137 Agnozie: s.139-145 Alexie, Apraxie, Agrafie, Akalkulie, Aprozódie s.177-184 Cséfalvay, Z. (2007). Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál. s. 15-31 http://www.acnr.co.uk/pdfs/volume4issue5/v4i5cognitive.pdf http://www.acnr.co.uk/pdfs/volume5issue1/v5i1cognitive.pdf http://www.acnr.co.uk/pdfs/volume5issue4/v5i4vcogprimer.pdf http://www.acnr.co.uk/pdfs/volume4issue3/v4i3cogprimer.pdf