Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Advertisements

Zoner Callisto 4 II. Pracovní prostředí editoru Úpravy objektů Křivky Text Vkládání obrázku Barevná výplň VY_32_INOVACE_60_Zoner_Callisto4_II.
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/16
VY_32_INOVACE_59_Zoner_Callisto4_I. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání • Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
COREL DRAW Efekty - 1 Úprava textu obálkou Přechody mezi objekty
COREL DRAW SEZNÁMENÍ Úvod, seznámení se se systémem Pracovní plocha
Vektorový grafický editor Zoner Callisto
Zoner Callisto.
Počítačová grafika (základy práce ve vektorovém kreslicím programu)
Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku
Vypracoval: Petr Němeček
COREL DRAW - 2 PRÁCE S OBJEKTY
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.20 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Vektorová grafika - tvary Typ: DUM - kombinovaný.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základy práce ve vektorovém editoru Autor:
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Kreslíme vektorovou grafiku (4) Kopírování objektů Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Vkládání kreslených útvarů
VY_32_INOVACE_E3-09 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU III. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
VEKTOROVÁ GRAFIKA ZONER CALLISTO.
Grafika 5 CorelDraw – plošné objekty VY_32_INOVACE_7B5.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Kreslíme vektorovou grafiku (6) Práce s textem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Zoner Callisto V této prezentaci najdete různé návody a rady jak pracovat s programem Zoner Calisto.
GIMP : úpravy fotografií
Bitmapová (rastrová) grafika
Kreslíme vektorovou grafiku (1) v programu Zoner Callisto
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ořez a rámeček fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/51 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Tabulkový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Počítačová grafika Komprimace grafických dat Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Počítačová grafika Zoner Callisto Import a export – práce se soubory a tisk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková.
Corel DRAW Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Počítačová grafika Zoner Callisto – tabulky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Vektorové tutoriály Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Tabulkový procesor Použití nejběžnějších funkcí v Excelu, datové funkce, funkce uvnitř funkcí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z.
Počítačová grafika Vektorový a grafický editor Zoner Callisto Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné.
Tabulkový procesor Operace s řádky a sloupci, filtry – výběrová kriteria Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Tabulkový procesor Práce s listy, adresace buňky, definice řady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Růžena Hynková. Dostupné z.
Kreslíme vektorovou grafiku (6)
CorelDRAW – vlastnosti objektů
ZONER CALLISTO Ovládání programu
Vkládání grafických objektů
Transformace obrazu v Adobe Photoshop
WordArt, SmartArt, Tvary
Vektorové a rastrové grafické programy
CorelDRAW – práce s rastrovou grafikou
Počítačová grafika Zoner Callisto Efekty
Zoner Callisto – křivky
Převod objektů mezi formáty
Ostatní manipulace s objekty II.
Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu
Vzorce, vkládání vzorce, kopírování vzorce
Podmíněné formátování
CorelDRAW – tvarování křivek
Zoner Callisto Pracovní prostředí editoru
Vrstvy v Adobe Photoshop I.
Kreslíme vektorovou grafiku (4)
Zoner Callisto Úpravy objektů
Kreslíme vektorovou grafiku (2)
Zoner Callisto Ostatní manipulace s obrázky I.
Kreslíme vektorovou grafiku (4)
Půjdem spolu do Betléma…
SVG vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Transkript prezentace:

Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Geometrické tvary jsou složeny z jednoduchých křivek můžeme je kdykoliv na křivky převést a tvarovat jako křivku po převedení na křivky ztrácí původní vlastnosti, s výjimkou funkce Zpět

Základní geometrické tvary čtverec a obdélník kruh a elipsa mnohoúhelníky a hvězda najdeme je na základním panelu nástrojů – obr. 1 obr. 1

Vkládání geometrických tvarů čtverec a obdélník vložíme následovně klepneme na plochu zadáme parametry objektu potvrdíme obr. 2 obr. 2

nebo označíme v základním panelu nástrojů příslušný tvar kurzor se změní na + s tvarem vkládaného objektu zmáčkneme levé tlačítko myši a tažením vytvoříme objekt na pracovní ploše obr. 3 tlačítko CTRL – při tažení zachovává poměr stran 1:1 tlačítko SHIFT – možnost přepínání mezi režimy natahování

obr. 3 obr. 3

Alternativní panel nástrojů čtverec, obdélník vkládáme objekt z pravého rohu do levého vkládáme objekt ze středu k rohům možnost zkosení rohů velikost sražení

Vkládání kružnice a elipsy popis vkládání elipsy a kružnice bude souhrnný jde o dvojici tvarů, kdy jeden – kružnice, je speciálním případem druhého – elipsy rozdíl mezi kružnicí a elipsou se při manipulaci ztrácí Popis vybereme kružnici nebo elipsu zmáčkneme levé tlačítko myši v pracovní ploše a táhneme – obr. 5

obr. 5 obr. 5

elipsu, kružnici vložíme následovně klepneme na plochu nebo elipsu, kružnici vložíme následovně klepneme na plochu zadáme parametry objektu potvrdíme obr. 6 Obr. 6

Alternativní panel nástrojů další nabídka v alternativním panelu nástrojů nám umožňuje narýsovat oblouk nebo výseč nastavíme v alternativním panelu nástrojů Začátek a Konec zatržené okénko Oblouk značí kreslení oblouku – obr. 7 pokud chceme výseč, nezatrhneme okénko Oblouk – obr. 8 zatržením ikony – Vynulovat úhly – vytvoříme kružnici – obr. 9

Oblouk obr. 7 obr. 7

Výseč Kružnice obr. 8 obr. 9

Vkládání mnohoúhelníků a hvězdy vkládání mnohoúhelníků a hvězd je stejné jako u obdélníků a kružnic v Zoner Callisto mohou mít mnohoúhelníky počet cípů od 3 do 99 počet cípů a ostrost nastavujeme v alternativním panelu nástrojů ostrost může být až do 95 procent obr. 10

při vkládání mnohoúhelníků při Tažení podle obdélníku nebo Ze středu se nezachovává čtvercový poměr rozměrů – objekt je do dokumentu vložený deformovaný ⦁ tažení ze středu zohledňuje směr tažení, držení klávesy Ctrl způsobí skok úhlu po 15°, automaticky se zachovává poměr stran v osách1:1

obr. 10 obr. 10

Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary II. část

Tvarování objektů tvarování objektů provádíme pomocí tvarovacího nástroje – obr. 11 ten vyvoláme ze základního panelu nástrojů nebo poklepáním na objekt – obr. 12 nebo zmáčkneme pravé tlačítko myši a v okně vybereme Tvarování – obr. 13

Nástroje pro tvarování objektů obr. 12 obr. 11 obr. 13

Tvarovací rámec je obdélník opsaný kolem objektu je svázán s objektem – obr. 14 navzájem se doplňují s Výběrovým rámcem otáčí a tvaruje se spolu s ním bez ohledu na polohu – obr. 15

Tvarovací rámec Výběrový rámec obr. 14 obr. 15

Tvarovací nástroj Pro změnu objektů máme v Zoner Callisto tvarovací nástroj, který pomocí Tvarovacího rámce provádí všechny úpravy posunování objektů obr. 16 otáčení obr. 17 zvětšování obr. 18 zmenšování obr. 19 zešikmení obr. 20 perspektivu obr. 21

Alternativní panel nástrojů pro tvarovací rámec

Posunování objektů Otáčení objektu obr. 16 obr. 17

Zvětšování Zmenšování obr. 18 obr. 19

celkové zvětšení nebo zmenšení můžeme provést uchopením rohového bodu rámce částečné zvětšení můžeme provést uchopením středového bodu rámce, musí být aktivován mód tvarování

Zešikmení objektů obr. 20

Perspektivu objektu Perspektivu můžeme upravovat v alternativním panelu nástrojů pro výběrový nástroj obr. 21

Deformace tvarovacího rámce tvarovacím nástrojem + SHIFT uchopíme za roh tvarovacího rámce a tahem zdeformujeme tvarovací rámec Obr. 22 Obr. 23

pokud klikneme na volbu mód tvarování, zachováme úhly rámce při tažení středového bodu, tím zůstane objektu zachován jeho charakter Obr. 24 Obr. 25

Další tvarové úpravy uchopením bodu na konci oblouku a jeho tažením můžeme změnit tvar rohů – obr. 26 uchopením a tažením koncového bodu můžeme změnit úhel výseče – obr. 27

Obr. 26

Obr. 27

Symetrické tvarování hvězd po zvolení tvarovacího nástroje v základním panelu nástrojů a ikony Tvarování cípů v Alternativním panelu nástrojů pro tvarování hvězd se zobrazí body na hvězdě tažením některého bodu změníme tvar hvězdy obr. 28, 29

Alternativní panel nástrojů pro tvarování hvězd Obr. 28

Obr. 29

Další možnost tvarování hvězdy poklepeme na jeden uzel aktivujeme ikonu změnit na Úsečku vznikne nám nový tvar hvězdy obr. 30

obr. 30

Další možnosti tvarování poklepeme na jeden uzel hvězdy označíme jej a změníme na křivku tažením za směrnici změníme tvar cípů, který se automaticky změní na ostatních cípech obr. 31

obr. 31

Převod na křivky pomocí ikony pro změnu možnosti tvarování můžeme převést každý geometrický tvar na křivku připomeneme jen to, že mnohoúhelníku, převedenému na křivky, již nelze zpětně vrátit jeho původní vlastnost, s výjimkou použití funkce o krok zpět

Použitá literatura ZONER software, a. s., Zoner Callisto 5 uživatelská příručka. Copyright © 1991–1999 Inso Chicago. Dokumentace: © 1996–2004 ZONER software, a. s. Dostupný z http://www.callisto.cz. Autorem všech fotografií a obrázků v této prezentaci je Růžena Hynková.