Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Advertisements

Planetky, měsíce planet
SLUNEČNÍ SOUSTAVA SOLAR SYSTEM Mgr Iva Lulayová.
Vesmír Vznik Vesmíru a Země: 15 miliard – vznik Vesmíru Velkým třeskem
Téma Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013/14 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Robert Navrátil.
VESMÍR A SLUNEČNÍ SOUSTAVA
KOMETY A METEORY Gabriela Kristová.
Sluneční soustava Miroslava Maňásková.
Komety.
Meteority, komety, planety
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
VESMÍR Obrázek: A: Rawastrodata Zeměpis 6.třídy.
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Planetky, měsíce, komety, meteory
Název : Sluneční soustava Oblast : Zeměpis 6. . ročník
VESMÍR.
Nela Bártová Opava,2010 Březen
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_355
Vesmír a hvězdy Vesmír Soubor všech kosmických těles
VESMÍR Projekt pro výuku fyziky v 9.ročníku Vypracoval: Bc.P.Martínek.
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
RNDr. Zdeněk Moravec, Ph.D. katedra fyziky PřF UJEP
VESMÍR.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 19.
Sluneční soustava.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Sluneční soustava. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Sluneční soustava planety kontrolní otázky Merkur Jupiter Venuše Saturn Země Uran Mars Neptun.
Sluneční soustava -Tvoři ji: Slunce, planety, měsíce, planetky, komety, meteoritická tělesa.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Sluneční soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl. 13_Sluneční_soustava.
 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky.
Hv ě zdy a vesmírná t ě lesa Eliška Navrátilová, Lenka Dohnalová a Jana Březinová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva. Žák prohloubí znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice. Hvězdné systémy.
Vesmír. MERKUR NEPTUN SATURN URAN JUPITERVENUŠE ZEMĚ MARS SLUNCE.
Fyzika 2. ročník učebních oborů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
KOMETY.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Slunce a sluneční soustava
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Komety, meteority a jiná vesmírné tělesa
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
V E S M Í R ? Seznamte se, prosím!.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
KOMETY A METEORY -Prezentace do fyziky – Pracovali: Kryštof Klapal
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_11_32_SLUNCE – DALŠÍ VESMÍRNÁ TĚLESA
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ANNA SLAPNIČKOVÁ A JULIE LOLA KOREŠOVÁ
Transkript prezentace:

Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 03/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.09_mala_telesa_komety_meteory_meteority_planetky Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva a prohloubení učiva nového. Žák využije znalostí ze zeměpisu.

Komety malý astronomický objekt podobný planetce složený především z ledu a prachu, nápadné ohony, předpokládá se,že kometární jádra vznikají ve vzdálenosti kolem 50 000 AU od Slunce, ve vzdáleném oblaku známém jako Oortův oblak, většina se po většinu času zdržuje za oběžnou dráhou Pluta, tvoří je zmrzlý oxid uhličitý, metan a voda smíchaná s prachem a různými nerostnými látkami

Složení komet Jádro-pevná část komety o velikosti v řádu kilometrů až desítek kilometrů. Koma-kulová obálka kolem jádra, složena především z plynů. Ohon-plyn a prachové částice směřující od Slunce (někdy též označovaný jako chvost nebo ocas)

Halleyova kometa – krátkoperiodická, křižuje dráhu Země každých 76 let

Kometa Hale-Bopp s bílým prachovým a modrým plynovým ohonem (březen 1997)

Oběžné dráhy Z přibližně 600 komet, které známe je: 40% komet na eliptických drahách, z toho: 16% krátkoperiodických (perioda je menší než 200 let) 24% dlouhoperiodických (perioda je větší než 200 let) 49% na parabolických drahách 11% na hyperbolických drahách

značně protáhlá oběžná dráha komet

Kometa Shomaker-Levy 9 V červenci 1994 se kometa dostala do gravitačního pole planety Jupiter, byla vychýlena ze své dráhy, Rozlomila se na několik kusů a s planetou se srazila, Důsledkem byla mohutná kolize.

Meteory/meteority V astronomii jsou meteory označení pro padající hvězdy. Meteoroidy jsou kosmická tělesa o průměru do jednoho metru. Při vstupu do atmosféry Země se z nich stanou meteory. Meteority jsou hmotou, která se z vesmíru dostane až na zemský povrch. Meteorické roje – houfy padajících hvězd.

Meteory kamenné, železné, směsi obou Železný meteorit (siderit)-Maďarsko

Proud meteorů

Meteorit nalezený na Marsu

Meteorický kráter Barringer v Arizoně je jedním z nejznámějších impaktních kráterů na Zemi.

Hoba-největší dosud nalezený meteorit nalezený v Namibii v roce 1920 (60 tun)

Planetky malá hmotnost (celková hmotnost rovna desetině hmotnosti Země), většinou nepravidelný tvar, zejména v prostoru mezi Marsem a Jupiterem, v tzv. hlavním pásu, i za drahou Neptuna, jiné mohou křížit dráhu Země a dostávat se ke Slunci, zatím je známo na 5000 planetek

planetky

Planetka 951 Gaspra na fotografii sondy Galileo

Otázky a úkoly: 1) Jaké je složení komet? Jsou především z kamene a železa Jsou především z ledu a prachu Jsou především z vodíku a helia

2) Jak se nazývá pravděpodobné místo vzniku kometárního jádra 2) Jak se nazývá pravděpodobné místo vzniku kometárního jádra? Vyber správnou odpověď: Marťanův oblak Oortův oblak Bohringův oblak

3) Jaké znáš nejznámější názvy komet? Vyber správné odpovědi: Hale-Bopp kometa Ceres kometa Mayova kometa Halleyova kometa

4) S kterou planetou se v roce 1994 srazila kometa Shomaker -Levy 9 4) S kterou planetou se v roce 1994 srazila kometa Shomaker -Levy 9? Vyber správnou odpověď: se Saturnem s Neptunem s Jupiterem s Uranem

5) Jaký průměr mají většinou kosmická tělesa meteoroidy 5) Jaký průměr mají většinou kosmická tělesa meteoroidy? Vyber správnou odpověď: kolem 10 m nad 2m do 1m

6) Jak se nazývá dosud největší nalezený meteorit 6) Jak se nazývá dosud největší nalezený meteorit? (60 tun) Vyber správnou odpověď: Namibijec Hoba Aboh

7) Kde se nachází nejznámější meteorický impaktní kráter Barringer 7) Kde se nachází nejznámější meteorický impaktní kráter Barringer? Vyber správnou odpověď: V Namibii V Arizoně Na Sibiři

8) Kde se nachází nejvíce planetek? Vyber správnou odpověď: mezi Marsem a Jupiterem mezi Uranem a Neptunem mezi Jupiterem a Saturnem

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://cs.wikipedia.org/wiki/ [cit.: 2012-03-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Comet_Halley.jpg [cit.: 2012-03-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Halebopp031197.jpg [cit.: 2012-03-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Cometorbit.sk.png [cit.: 2012-03-14] http://www.tyden.cz/obrazek/201104/4d95f373993b2/prstence-kometa-4d95f41813deb_520x174.jpg [cit.: 2012-03-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/A_Kaposf%C3%BCred_vasmeteorit_mint%C3%A1ja_ k%C3%A9zben.jpg [cit.: 2012-03-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Meteor_burst.jpg [cit.: 2012-03-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Opportunity_-_meteorito.png [cit.: 2012-03-14] http://apod.nasa.gov/apod/image/0706/MeteorCrater3D_seip.jpg [cit.: 2012-03-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/The_Hoba_Meteorite_near_Grootfontein.jpg cit.: 2012-03-14] http://www.astrovm.cz/userfiles/image/AKA/Vesta-2.jpg [cit.: 2012-03-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Galileo_Gaspra_Mosaic.jpg [cit.: 2012-03-14]

Metodika prezentace: Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o malých vesmírných tělesech v literatuře nebo na internetu. Žák se zaměří na charakteristiky komet, meteorů, meteoritů a planetek. Žák zná složení malých těles. Žák zná nejznámější názvy komet, názvy meteoritů a planetek. Žák odpovídá na otázky, které slouží k zopakování probraného učiva. Žák vybírá správné odpovědi.