Ekonomické nástroje ochrany ŽP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Advertisements

Co pro obce i kraje chystá Operační program Životní prostředí?
Jan Brychta Michaela Šťastná.  Cena  R egulace  Orgány  Zákon.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Nástroje ochrany ŽP Katedra ekologie a ŽP.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Ekologický pilíř – celkový přehled
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Operační program Životní prostředí
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
24. října 2007Robert Pelka legislativa spotřebních daní, MF ČR Ekologické daně (zákon č. 261/2007 Sb.) AEM, SVS.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Ing. Silvia Aguilar Bobadilla Nástroje ekologické politiky.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Úspory energie a regenerace
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
NOVÉ DANĚ V NA ENERGIE 27. listopadu 2007 Seminář AEM „Panelová diskuse ke spotřebním daním na energie“ JAN KANTA ředitel sekce Pravidla trhu.
Daňová teorie a politika
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Finanční a rozpočtové právo
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Ekonomické nástroje a ochrana životního prostředí
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Ekonomické nástroje ochrany ŽP ekologické daně
Ekonomické nástroje ochrany ŽP ekologické daně Jana Soukopová.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - úvod do problematiky
Právní režim nakládání s odpady
1 Ekonomické nástroje ochrany životního prostředí teze BDS Jaro 2011.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Strana 1 INTEGROVANÉ VERSUS SLOŽKOVÉ POVOLOVÁNÍ Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of Environmental.
Litoměřice 20. října 2016 Energeticky soběstačné obce.
Kotlíkové dotace v Olomouckém kraji Bc. Pavel Šoltys, DiS
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Ekonomické nástroje ochrany ŽP
Nový zákon o ochraně ovzduší
Operační program životní prostředí
Nástroje ochrany ŽP Jana Soukopová.
Energetické úspory pro veřejné budovy s podporou OPŽP
Transkript prezentace:

Ekonomické nástroje ochrany ŽP Jana Soukopová

Nástroje ochrany ŽP Zvyšování povědomí veřejnosti v otázkách životního prostředí, environmentální vzdělávání, výchova a osvěta Právní nástroje Ekonomické nástroje Dobrovolné nástroje Informační nástroje Nástroje strategického plánování Nástroje zapojování veřejnosti Výzkum a vývoj Mezinárodní spolupráce Institucionální nástroje

Nástroje ochrany životního prostředí „prostředky ovlivňování stavu životního prostředí“ a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství) - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu životního prostředí (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, ...), též jako tzv. technicko-organizační opatření b) regulace (ovlivňování) chování dalších subjektů - přímá x nepřímá - pozitivní x negativní (ve vztahu k subjektu, k ŽP vždy pozitivní) „prostředky a metody ovlivňování chování dalších subjektů ve vztahu k životnímu prostředí“

Ekonomické nástroje – definice „prostředky ochrany životního prostředí, jejichž účelem je podnítit zájem na ochraně životního prostředí ekonomickou stimulací“ stačí? NE!

Ekonomické nástroje – znaky jde o opatření finanční povahy, tedy opatření, při nichž dochází k akumulaci, alokaci, redistribuci a/nebo užití peněžní masy, jejich cílem je přispět k ochraně životního prostředí, k jejich realizaci může docházet jak ve veřejné sféře, tak i ve sféře soukromé, jejich primárním účelem je buď ovlivňování chování regulovaného subjektu, nebo zajištění disponibilních finančních prostředků k provádění opatření na ochranu životního prostředí, případně obojí, váží se zásadně k právem dovolenému (ať mlčky či výslovně) způsobu chování - nejde o tresty (účelem není sankcionovat protiprávní jednání)

Ekonomické nástroje – funkce motivační chování ekonomicky výhodné ekonomicky nevýhodné příznivé pro ŽP + / + + / - nepříznivé pro ŽP - / + - / - akumulační též: internalizační, fiskální, zajišťovací, kompenzační

Ekonomické nástroje – druhy trhy s obchodovatelnými kvótami a limity zálohové systémy výdaje z veřejných rozpočtů přímé výdaje na opatření k ochraně životního prostředí finanční podpory (dotace, úvěry, záruky za komerční úvěry, cenové garance) (oceňování životního prostředí) platby k ochraně životního prostředí daně (včetně daňových úlev) poplatky cla cenové úhrady fondy státní a jiné veřejné fondy finanční rezervy, finanční jistoty (kauce) „zelené“ investiční fondy povinné environmentální pojištění

Platební nástroje I. Daně Cla Cenové úhrady tzv. environmentální daně (z uhlí aj. fosilních paliv a energie z nich) zvýhodnění / znevýhodnění u „obecných“ daní (různá forma, příklady: DPH, spotřební daně, …) celková „bilance“ daňové soustavy Cla ústup Cenové úhrady za užívání veřejných zařízení

Daně daně k ochraně životního prostředí x komunální (místní) daně V současné době sválená ekologická daňová reforma a její harmonogram Daně na energie dle obsahu energie v palivech dle obsahu uhlíku elektřina, fosilní zdroje, obnovitelné zdroje energie vyčleňovány daně k ochraně životního prostředí komunální (místní) daně poplatky/daně na výrobky za spotřebu látek poškozujících ozónovou vrstvu, za užívání vybraných umělých hnojiv a pesticidů, za užívání baterií, za používání tašek z umělých hmot apod.

Daňové úlevy v rámci DPH, v rámci spotřebních daní, v rámci daní z příjmů, v rámci silniční daně, v rámci daně z nemovitostí, v rámci daně dědické a darovací.

Ekologická daňová reforma ČR Má být výnosově neutrální Jde o přesun zdanění z lidské práce ke zdanění poškozování životního prostředí Požadavky EU nejpozději k 1. 1. 2008 - nová spotřební daň z elektřiny, ze zemního plynu a z uhlí - splněny minimální sazby spotřebních daní u benzinu a nafty - v podstatě splňujeme. Širší aspekt - environmentální fiskální reforma zavedení obchodovatelných emisních kvót, reforma systému dotací, především odstranění těch environmentálně nepříznivých, podporu dalších environmentálních opatření

Nové spotřební daně Elektřina sazba daně - 28,30 Kč/MWh od daně je osvobozena elektřina: z obnovitelných zdrojů, spotřebovaná pro výrobu elektřiny a kombinovanou výrobu elektřiny a tepla, k provozování drážní dopravy, při elektrolytických a metalurgických procesech a mineralogických postupech. Osvobozena je i elektřiny použitá ke krytí ztrát v distribučních soustavách

Nové spotřební daně Zemní plyn sazba daně Osvobozen zemní plyn 30,60 Kč/MWh pro topení a pro pohon stacionárních motorů. pro zemní plyn sloužící k pohonu motorových vozidel - 0 Kč/MWh ---do roku 2020 postupně na 264,80 Kč/MWh. Osvobozen zemní plyn pro výrobu tepla v domácnostech a domovních kotelnách, pro vysokoúčinnou kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (za předpokladu, že teplo je dodáváno domácnostem), pro pohon obchodních lodí. použitý v metalurgických procesech, k mineralogickým postupům nebo k jinému účelu než pro výrobu tepla a pohon motorů. Od daně jsou osvobozeny též technické ztráty zemního plynu.

Nové spotřební daně Pevná paliva sazba daně - 8,50 Kč/GJ spalného tepla v původním vzorku. Osvobozena jsou pevná paliva použitá k výrobě elektřiny, pro vysokoúčinnou kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (za předpokladu, že teplo je dodáváno domácnostem). pokud jsou použita k mineralogickým postupům a metalurgickým procesům, k výrobě koksu a k jiným účelům, než k výrobě tepla a pohonu motorů. Od daně jsou osvobozeny technické ztráty pevných paliv.

Platební nástroje II. - poplatky pojem, druhy: Emisní poplatky (za znečišťování / poškozování život. prostředí) Uživatelské poplatky (za využívání přírodních zdrojů) Poplatky za výrobky poplatky za spotřebu látek poškozujících ozónovou vrstvu Země

Emisní poplatky poplatky za znečišťování ovzduší MŽP navrhne za úřednické cesty letadlem emisní poplatek, poplatky za vypouštění odpadních vod, poplatky za ukládání odpadů na skládky, poplatky za spalování odpadů, poplatky za hluk, administrativní, resp. místní poplatky

Emisní poplatek za úřednické cesty letadlem jak by se poplatek odrazil v hospodaření úřadů? Statistika zahraničních cest úředníků ministerstva životního prostředí. Celkem jich loni služebně vycestovalo zhruba 1100. Do Vídně, Berlína a dalších blízkých metropolí jezdí většinou vlakem a autem. Část jich loni letecky zamířila mimo starý kontinent. Po odečtu těchto případů úřad loni zaplatil asi 750 letenek, na poplatcích by tak vydal 60.000 korun.

Uživatelské poplatky pokrytí nákladů kolektivních služeb financování místních vlád sběr odpadu, stočné poplatky/daně za užití přírodních zdrojů: poplatky za odběry podzemní vody poplatky za odběry povrchových vod odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu poplatky za odnětí pozemků plnících funkci lesa úhrady z dobývacího prostoru úhrady z vydobytých vyhrazených nerostů poplatky za kácení dřevin poplatky za spotřebu látek poškozujících ozonovou vrstvu, poplatky za užívání vybraných umělých hnojiv a pesticidů, poplatky za používání tašek z umělých hmot, apod.

Fondy Státní a jiné veřejné fondy účel: alokace fin. prostředků pro financování opatření k ochraně ŽP např.: SFŽP, krajské fondy pro naléhavá opatření (vody), Jaderný účet, Recyklačný fond (SK), Finanční rezervy účel: zajistit fin. prostředky pro budoucí jistou potřebu např.: provoz skládek odpadu, těžba nerostů) Finanční jistiny / kauce účel: zajistit fin. prostředky pro budoucí možnou potřebu např. přeshraniční přeprava nebezpečného odpadu alt. k povinnému pojištění „Zelené“ investiční fondy

SFŽP Zajišťuje správu OPŽP Národních programů

Národní programy (od 14. září 2007 do 30. dubna 2008) podpora v následujících oblastech podle Příloh I.: oblast ochrany vod, oblast ochrany ovzduší, péče o přírodní prostředí, ochrana a využívání přírodních zdrojů, oblast nakládání s odpady, podpora environmentálního vzdělávání a osvěty neinvestiční podpora poradenství v oblasti REACH

Národní programy (od 25. března do 31. prosince 2008) podpora v následujících oblastech podle Příloh II.: 1.A. Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TV pro byty a rodinné domy pro fyzické osoby, včetně ekologické výroby elektřiny pro vlastní spotřebu: a) kotle na biomasu b) solární systémy na teplou vodu c) solární systémy na přitápění a teplou vodu 4.A. Investiční podpora vytápění bytů a rodinných domů tepelnými čerpadly pro fyzické osoby

Povinné environmentální pojištění Předmětem odpovědnost za poškození životního prostředí, ne škoda! (?) Např.: prevence závažných havárií, atomové právo, přeshraniční přeprava odpadů, Antarktida

Zálohové systémy (deposit-refund system) princip: zboží (příp. obal apod.) se neprodává, ale „vydává na zálohu“ (záruka vrácení peněz při vrácení „zboží“ – neplést s reklamací!!!) příklady: vratné lahve aj. obaly

Trhy s obchodovatelnými kvótami a limity Předmět obchodu: NE povolení, ale oprávnění, resp. povinnost převoditelné, kvantifikovatelné, měřitelné příklady: emise CO2 aj. skleníkových plynů, půda, … Vymezení trhu: teritoriální (s ohledem na předmět), bubbles personální Fáze: stanovení celkové kvóty a její rozdělení, resp. stanovení indiv. limitů cena, metoda „spotřeba“, obchodování (organizace trhu), ofsety aj. Zpřísňování podmínek: redistribucí, výkupem, snižováním hodnoty

Flexibilní tržní mechanismy - obchodovatelné povolení převoditelné kvóty („cap and trade“) kredity na snížení emisí průměrné limity na obdobné výrobky převoditelné uživatelská práva převoditelná práva čerpat přírodní zdroje

Výdaje z veřejných rozpočtů Zdroje: státní rozpočet účelové fondy místní rozpočty „evropské“ fondy Použití: přímé výdaje finanční podpory (přímé/nepřímé)

Vývoj finančních prostředků poskytnutých na životní prostředí z veř Vývoj finančních prostředků poskytnutých na životní prostředí z veř. rozpočtů (v mil. Kč)

Finanční podpory granty, dotace, dary: výhodné půjčky (soft loans), ze státního rozpočtu, z účelových fondů, z evropských fondů z mezinárodních fondů výhodné půjčky (soft loans), garance úvěrů.

Ceny a životní prostředí cenová regulace garance výkupních cen (pevné ceny, minimální ceny, …) – forma nepřímé podpory(?) oceňování nejde přímo o ekonomický nástroj nezbytný předpoklad po realizaci řady ekonomických nástrojů (nejen)

Hodnocení ekonomických nástrojů Výhody: Tržní konformita Nižší náklady regulace Ekonomická efektivnost Inovativnost Nevýhody: Nejistý výsledek Omezený věcný dopad Rizika: „Kouzlo nechtěného“ „Vytloukání klínu klínem“ „Vyschlé zdroje“ „Motivovaný regulátor“

Diskuse Diskuse nad ekologickou daňovou reformou

Děkuji za pozornost  soukopova@econ.muni.cz