Ekonomické nástroje ochrany ŽP Jana Soukopová
Nástroje ochrany ŽP Zvyšování povědomí veřejnosti v otázkách životního prostředí, environmentální vzdělávání, výchova a osvěta Právní nástroje Ekonomické nástroje Dobrovolné nástroje Informační nástroje Nástroje strategického plánování Nástroje zapojování veřejnosti Výzkum a vývoj Mezinárodní spolupráce Institucionální nástroje
Nástroje ochrany životního prostředí „prostředky ovlivňování stavu životního prostředí“ a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství) - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu životního prostředí (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, ...), též jako tzv. technicko-organizační opatření b) regulace (ovlivňování) chování dalších subjektů - přímá x nepřímá - pozitivní x negativní (ve vztahu k subjektu, k ŽP vždy pozitivní) „prostředky a metody ovlivňování chování dalších subjektů ve vztahu k životnímu prostředí“
Ekonomické nástroje – definice „prostředky ochrany životního prostředí, jejichž účelem je podnítit zájem na ochraně životního prostředí ekonomickou stimulací“ stačí? NE!
Ekonomické nástroje – znaky jde o opatření finanční povahy, tedy opatření, při nichž dochází k akumulaci, alokaci, redistribuci a/nebo užití peněžní masy, jejich cílem je přispět k ochraně životního prostředí, k jejich realizaci může docházet jak ve veřejné sféře, tak i ve sféře soukromé, jejich primárním účelem je buď ovlivňování chování regulovaného subjektu, nebo zajištění disponibilních finančních prostředků k provádění opatření na ochranu životního prostředí, případně obojí, váží se zásadně k právem dovolenému (ať mlčky či výslovně) způsobu chování - nejde o tresty (účelem není sankcionovat protiprávní jednání)
Ekonomické nástroje – funkce motivační chování ekonomicky výhodné ekonomicky nevýhodné příznivé pro ŽP + / + + / - nepříznivé pro ŽP - / + - / - akumulační též: internalizační, fiskální, zajišťovací, kompenzační
Ekonomické nástroje – druhy trhy s obchodovatelnými kvótami a limity zálohové systémy výdaje z veřejných rozpočtů přímé výdaje na opatření k ochraně životního prostředí finanční podpory (dotace, úvěry, záruky za komerční úvěry, cenové garance) (oceňování životního prostředí) platby k ochraně životního prostředí daně (včetně daňových úlev) poplatky cla cenové úhrady fondy státní a jiné veřejné fondy finanční rezervy, finanční jistoty (kauce) „zelené“ investiční fondy povinné environmentální pojištění
Platební nástroje I. Daně Cla Cenové úhrady tzv. environmentální daně (z uhlí aj. fosilních paliv a energie z nich) zvýhodnění / znevýhodnění u „obecných“ daní (různá forma, příklady: DPH, spotřební daně, …) celková „bilance“ daňové soustavy Cla ústup Cenové úhrady za užívání veřejných zařízení
Daně daně k ochraně životního prostředí x komunální (místní) daně V současné době sválená ekologická daňová reforma a její harmonogram Daně na energie dle obsahu energie v palivech dle obsahu uhlíku elektřina, fosilní zdroje, obnovitelné zdroje energie vyčleňovány daně k ochraně životního prostředí komunální (místní) daně poplatky/daně na výrobky za spotřebu látek poškozujících ozónovou vrstvu, za užívání vybraných umělých hnojiv a pesticidů, za užívání baterií, za používání tašek z umělých hmot apod.
Daňové úlevy v rámci DPH, v rámci spotřebních daní, v rámci daní z příjmů, v rámci silniční daně, v rámci daně z nemovitostí, v rámci daně dědické a darovací.
Ekologická daňová reforma ČR Má být výnosově neutrální Jde o přesun zdanění z lidské práce ke zdanění poškozování životního prostředí Požadavky EU nejpozději k 1. 1. 2008 - nová spotřební daň z elektřiny, ze zemního plynu a z uhlí - splněny minimální sazby spotřebních daní u benzinu a nafty - v podstatě splňujeme. Širší aspekt - environmentální fiskální reforma zavedení obchodovatelných emisních kvót, reforma systému dotací, především odstranění těch environmentálně nepříznivých, podporu dalších environmentálních opatření
Nové spotřební daně Elektřina sazba daně - 28,30 Kč/MWh od daně je osvobozena elektřina: z obnovitelných zdrojů, spotřebovaná pro výrobu elektřiny a kombinovanou výrobu elektřiny a tepla, k provozování drážní dopravy, při elektrolytických a metalurgických procesech a mineralogických postupech. Osvobozena je i elektřiny použitá ke krytí ztrát v distribučních soustavách
Nové spotřební daně Zemní plyn sazba daně Osvobozen zemní plyn 30,60 Kč/MWh pro topení a pro pohon stacionárních motorů. pro zemní plyn sloužící k pohonu motorových vozidel - 0 Kč/MWh ---do roku 2020 postupně na 264,80 Kč/MWh. Osvobozen zemní plyn pro výrobu tepla v domácnostech a domovních kotelnách, pro vysokoúčinnou kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (za předpokladu, že teplo je dodáváno domácnostem), pro pohon obchodních lodí. použitý v metalurgických procesech, k mineralogickým postupům nebo k jinému účelu než pro výrobu tepla a pohon motorů. Od daně jsou osvobozeny též technické ztráty zemního plynu.
Nové spotřební daně Pevná paliva sazba daně - 8,50 Kč/GJ spalného tepla v původním vzorku. Osvobozena jsou pevná paliva použitá k výrobě elektřiny, pro vysokoúčinnou kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (za předpokladu, že teplo je dodáváno domácnostem). pokud jsou použita k mineralogickým postupům a metalurgickým procesům, k výrobě koksu a k jiným účelům, než k výrobě tepla a pohonu motorů. Od daně jsou osvobozeny technické ztráty pevných paliv.
Platební nástroje II. - poplatky pojem, druhy: Emisní poplatky (za znečišťování / poškozování život. prostředí) Uživatelské poplatky (za využívání přírodních zdrojů) Poplatky za výrobky poplatky za spotřebu látek poškozujících ozónovou vrstvu Země
Emisní poplatky poplatky za znečišťování ovzduší MŽP navrhne za úřednické cesty letadlem emisní poplatek, poplatky za vypouštění odpadních vod, poplatky za ukládání odpadů na skládky, poplatky za spalování odpadů, poplatky za hluk, administrativní, resp. místní poplatky
Emisní poplatek za úřednické cesty letadlem jak by se poplatek odrazil v hospodaření úřadů? Statistika zahraničních cest úředníků ministerstva životního prostředí. Celkem jich loni služebně vycestovalo zhruba 1100. Do Vídně, Berlína a dalších blízkých metropolí jezdí většinou vlakem a autem. Část jich loni letecky zamířila mimo starý kontinent. Po odečtu těchto případů úřad loni zaplatil asi 750 letenek, na poplatcích by tak vydal 60.000 korun.
Uživatelské poplatky pokrytí nákladů kolektivních služeb financování místních vlád sběr odpadu, stočné poplatky/daně za užití přírodních zdrojů: poplatky za odběry podzemní vody poplatky za odběry povrchových vod odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu poplatky za odnětí pozemků plnících funkci lesa úhrady z dobývacího prostoru úhrady z vydobytých vyhrazených nerostů poplatky za kácení dřevin poplatky za spotřebu látek poškozujících ozonovou vrstvu, poplatky za užívání vybraných umělých hnojiv a pesticidů, poplatky za používání tašek z umělých hmot, apod.
Fondy Státní a jiné veřejné fondy účel: alokace fin. prostředků pro financování opatření k ochraně ŽP např.: SFŽP, krajské fondy pro naléhavá opatření (vody), Jaderný účet, Recyklačný fond (SK), Finanční rezervy účel: zajistit fin. prostředky pro budoucí jistou potřebu např.: provoz skládek odpadu, těžba nerostů) Finanční jistiny / kauce účel: zajistit fin. prostředky pro budoucí možnou potřebu např. přeshraniční přeprava nebezpečného odpadu alt. k povinnému pojištění „Zelené“ investiční fondy
SFŽP Zajišťuje správu OPŽP Národních programů
Národní programy (od 14. září 2007 do 30. dubna 2008) podpora v následujících oblastech podle Příloh I.: oblast ochrany vod, oblast ochrany ovzduší, péče o přírodní prostředí, ochrana a využívání přírodních zdrojů, oblast nakládání s odpady, podpora environmentálního vzdělávání a osvěty neinvestiční podpora poradenství v oblasti REACH
Národní programy (od 25. března do 31. prosince 2008) podpora v následujících oblastech podle Příloh II.: 1.A. Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TV pro byty a rodinné domy pro fyzické osoby, včetně ekologické výroby elektřiny pro vlastní spotřebu: a) kotle na biomasu b) solární systémy na teplou vodu c) solární systémy na přitápění a teplou vodu 4.A. Investiční podpora vytápění bytů a rodinných domů tepelnými čerpadly pro fyzické osoby
Povinné environmentální pojištění Předmětem odpovědnost za poškození životního prostředí, ne škoda! (?) Např.: prevence závažných havárií, atomové právo, přeshraniční přeprava odpadů, Antarktida
Zálohové systémy (deposit-refund system) princip: zboží (příp. obal apod.) se neprodává, ale „vydává na zálohu“ (záruka vrácení peněz při vrácení „zboží“ – neplést s reklamací!!!) příklady: vratné lahve aj. obaly
Trhy s obchodovatelnými kvótami a limity Předmět obchodu: NE povolení, ale oprávnění, resp. povinnost převoditelné, kvantifikovatelné, měřitelné příklady: emise CO2 aj. skleníkových plynů, půda, … Vymezení trhu: teritoriální (s ohledem na předmět), bubbles personální Fáze: stanovení celkové kvóty a její rozdělení, resp. stanovení indiv. limitů cena, metoda „spotřeba“, obchodování (organizace trhu), ofsety aj. Zpřísňování podmínek: redistribucí, výkupem, snižováním hodnoty
Flexibilní tržní mechanismy - obchodovatelné povolení převoditelné kvóty („cap and trade“) kredity na snížení emisí průměrné limity na obdobné výrobky převoditelné uživatelská práva převoditelná práva čerpat přírodní zdroje
Výdaje z veřejných rozpočtů Zdroje: státní rozpočet účelové fondy místní rozpočty „evropské“ fondy Použití: přímé výdaje finanční podpory (přímé/nepřímé)
Vývoj finančních prostředků poskytnutých na životní prostředí z veř Vývoj finančních prostředků poskytnutých na životní prostředí z veř. rozpočtů (v mil. Kč)
Finanční podpory granty, dotace, dary: výhodné půjčky (soft loans), ze státního rozpočtu, z účelových fondů, z evropských fondů z mezinárodních fondů výhodné půjčky (soft loans), garance úvěrů.
Ceny a životní prostředí cenová regulace garance výkupních cen (pevné ceny, minimální ceny, …) – forma nepřímé podpory(?) oceňování nejde přímo o ekonomický nástroj nezbytný předpoklad po realizaci řady ekonomických nástrojů (nejen)
Hodnocení ekonomických nástrojů Výhody: Tržní konformita Nižší náklady regulace Ekonomická efektivnost Inovativnost Nevýhody: Nejistý výsledek Omezený věcný dopad Rizika: „Kouzlo nechtěného“ „Vytloukání klínu klínem“ „Vyschlé zdroje“ „Motivovaný regulátor“
Diskuse Diskuse nad ekologickou daňovou reformou
Děkuji za pozornost soukopova@econ.muni.cz