AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Soustava trávicí – dutina ústní, hltan, jícen. Možnost využití: interaktivní tabule.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/17 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
TRÁVICÍ SOUSTAVA. FUNKCE TRÁVICÍ SOUSTAVY: 1) Příjem a zpracování potravy 2) Vstřebávání živin do krve a mízy 3) Vyloučení nepotřebných zbytků.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava II. (žaludek a dvanáctník) Název sady:Přírodopis.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Anotace Prezentace je určena k seznámení a procvičování učiva „Trávicí soustava“. Žák má možnost názorně vidět systém této soustavy. Funkce jednotlivých.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
TRÁVICÍ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trávicí soustava hmyzu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
VY_32_INOVACE_17_Trávicí soustava 2. část
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Prezentace – výklad učiva
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
HMYZ STAVBA TĚLA.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Ptáci.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
Trávicí soustava.
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování)
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Třída: PTÁCI.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
TRÁVICÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_05_P8_Bartonkova TÉMA: Trávící soustava OBSAH: Trávící soustava ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364

Anotace V hodině se žáci seznamují se základní stavbou trávící soustavy obratlovců. Obrázek na snímku 11 umožňuje porovnání trávící soustavy u jednotlivých tříd obratlovců, žáci sami uvádí rozdíly mezi nimi. Součástí hodiny je krátký test, který slouží učiteli i žákům jako zpětná vazba. Test lze také použít samostatně v další hodině jako opakování učiva. Obrazový materiál v prezentaci dává žákům konkrétní představu o probíraném učivu. Součástí prezentace jsou také doplňující otázky, které slouží k rozšiřování všeobecného přehledu žáků.

Zamyslete se, k čemu slouží TS? TRÁVÍCÍ SOUSTAVA přijímání potravy zpracování potravy využití potravy Zamyslete se, k čemu slouží TS?

Stavba trávící soustavy

Dutina ústní tvoří začátek trávící trubice je ohraničena čelistmi obvykle se zuby ty mohou být stejné, tvarově odlišné nebo žádné (ptáci) nachází se v ní jazyk pohyblivý a daleko vysunovatelný sval ústí do ní slinné žlázy zvlhčují ústní dutinu, obalují přijímanou potravu Co si pamatuješ o zubech zmije?

Hltan Jícen nachází se za dutinou ústní pomocí svalů je jím potrava posouvána do jícnu umožnuje transport potravy do žaludku u ptáků je rozšířen – vytváří tzv. vole přijímaná potrava je zde shromažďována Jícen Setkali jste s někdy s označením „vole“ v souvislosti s člověkem? Jako „vole“ bývá označována struma způsobená poruchou funkce štítné žlázy

Žaludek je svalnatý, vakovitý orgán u jednotlivých skupin bývá utvářen různě probíhají v něm následující děje: a. rozmělňování b. promíchávání potrava se promíchává se žaludečními šťávami (enzymy, HCl) c. částečné trávení Touto činností vzniká trávenina, která se posunuje dál Znáš nějaké enzymy, které se v žaludku nachází? pepsin, lipáza

Složený žaludek přežvýkavců postup přijaté potravy do 1. části žaludku (při pasení) Postup přežvýkané potravy do dalších částí žaludku a trávící trubice Návrat potravy do dutiny ústní

Tenké střevo bývá různě dlouhé  délka závisí na potravě (býložravci mají delší tenké střevo jak masožravci) je často členěné na několik částí přední část je nazývána dvanáctník ústí do něj vývody: a. slinivky břišní – enzymy b. jater - žluč Jak se nazývá část na přechodu tenkého a tlustého střeva? Slepé střevo

Tlusté střevo konečná část trávící soustavy probíhá zde zahušťování a vyměšování ústí z těla samostatně konečníkem nebo ústí do kloaky Setkali jste se již s pojmem kloaka? U kterých živočichů ji lze najít? Rozšířená část konečníku, do které ústí trávící, vylučovací a rozmnožovací soustava. Vyskytuje se u obojživelníků, ptáků, plazů.

Porovnej jednotlivé TS

Označ správnou odpověď 1. Hlavní funkce trávící soustavy je: a. vylučování b. přijímání a vylučování potravy c. přijímání, zpracování a využití potravy 2. Základní části TS jsou: a. dutina ústní, jícen, žaludek, střeva b. dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, tlusté střevo, konečník c. hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, konečník nebo kloaka 3. Vole je: a. rozšířená část jícnu b. rozšířená část žaludku c. rozšířená část konečníku 4. V dutině ústní nalezneme? a. čelisti se zuby, slinné žlázy, jazyk b. jazyk, čelisti se zuby c. jazyk, slinné žlázy

5. Jak se nazývá přední část tenkého střeva? a. dvanácterák b. dvacátník c. dvanáctník 6. U kterých živočichů nalezneme kloaku? a. savci b. plazi c. žahavci 7. V žaludku nedochází k: a. rozmělňování, promíchávání a částečnému trávení potravy b. ke vzniku tráveniny c. obalování přijímané potravy 8. Slepé střevo se nachází: a. na přechodu tenkého a tlustého střeva b. na přechodu tlustého a tenkého střeva c. na přechodu žaludku a tenkého střeva

Použité zdroje KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. roč. ZŠ. 2. upr. vyd. Praha : Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-477-5. Ilustrace: Kliparty Office